ALGEMEEN > Techniek > Verfpigment

Ik ben wat aan het exspirimenteren met verschillende pigmenten in engobe's.
Eigenlijk wil het eens proberen met een verfpigmenten vanwege grotere keus van kleurvariatie.
Ik vraag me af of dat schadelijk is voor de oven?
Heeft iemand daar ervaring mee

Grtjs Jan

8 antwoorden

  • Jan.

    Ik heb dit nog nooit geprobeerd maar er zijn toch kleurpigmenten genoeg?
    Bovendien kun je die onderling ook nog mengen.
    Wanneer je zou benoemen dat men best veel kleurpigment nodig heeft om een engobe te kleuren en dat het prijzig is, dán kan ik me er een voorstelling van maken.
    Ik denk dat je met verfpigmenten minder nodig hebt om de engobe te kleuren. Het zal vast voordeliger zijn....
    Maar....is dat op waterbasis??? Ik geloof het wel hé??
    Ik ben daar niet zo bekend mee.....
    Op terpentine basis lijkt mij niet zo'n strak plan....
    Ik denk dus alleen maar even mee en ben benieuwd naar de reacties!!!!

    Marrie.
    beantwoord
  • Beste Jan,

    Sommige verfpigmenten zijn hittebestendig andere niet.
    Proefondervindelijk kun je er achter komen wat werkt en wat niet.
    Voorbeeld, meekrapwortel geeft een rode kleur maar is plantaardig van oorsprong, dat verbrandt dus helemaal.
    Loodwit (de echte) is een verf die als smeltmiddel zal werken. Titaanwit zal dus effecten geven als titaandioxde.
    Je weet dus niet wat er in een verf zit, dus je weet ook niet wat er in je oven verbrand en wat voor verbrandingsgassen dat geeft.
    Leuk om mee te experimenteren, maar verwacht er niet teveel van. Gebruik liever de oxides en pimenten die er voor keramiek zijn.
    Groeten
    Hans





    beantwoord
  • Van Internet geplukt:

    Verfpigmenten schijnen lang niet altijd stabiel te zijn.
    Daar wil men mee zeggen dat verfpigmenten verkleuren......

    Marrie.
    beantwoord
  • Beste Marrie,

    Ook dat klopt.
    Verfpigmenten kunnen onder invloed van licht of door een zure atmosfeer van kleur veranderen.
    Dit is de reden dat je een aquarel nooit in het directe zonlicht mag hangen.
    Het loodwit uit 17e eeuwse schilderijen verkleurt door oxidatie naar zwart.
    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Barbara Nanning heeft een site waar werkstukken op staan met verfpigmenten.
    Gedraaide ringvormige objecten met pure verfpigmenten.
    Is dit misschien een opening Jan??

    Marrie.
    beantwoord
  • Allereerst bedankt voor de vlugge en spontane reactie,

    Eerst wil ik even kwijt hoe mijn vraag is ontstaan.

    Ik heb namelijk een workshop decoreren met engobe’s gevolgd bij Netty Jansen . Zij werkt veel met engobe,s met pigment. Veel werk wordt een keer gebakken zonder daarna te glazuren. Haar werkmethode vind ik boeiend en wil er zelf mee aan de slag .
    In een speciaalzaak vond ik verfpigmenten met een groot scala van kleuren (diverse rood, blauw bruin)
    Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat het effect is op gebakken werkstukken
    Maar ik wil zo mijn mogelijk risico lopen dat bij het bakken de overige werkstukken .
    Ingaande op de reacties
    De pigmenten kunnen op waterbasis gebruikt worden . Pigmenten zullen door zonlicht naar verloop van tijd verkleuren Ik ben benieuwd of dat ook het geval als het in engobe gebruikt wordt en is gebakken.
    Bij het aanbrengen van engobe’s met oxide,s is de kleur voor het bakken vaak totaal anders dan die na het bakken. Ik benieuwt hoe het met verfpigment is.

    Het werk van Barbara Nanning is erg boeiend zij werk ook met pigmenten maar ze worden niet meegebakken. (de kleuren worden aangebracht na het bakproces)

    Ik ga in ieder geval een aantal proefplaatjes maken en als er behoefte aan is zal ik ze t.z.t wel plaatsen

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Beste Jan,

    Van Netty weet ik zeker dat zij met keramische pigmenten werkt.
    Voor wat jij wilt is dat ook het beste .
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Jan, ik ben wel benieuwd hoe de kleuren worden met engobe.
    Als het zover is, zou ik héél graag het resultaat zien.

    Marrie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.