ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > spuiten

Al jaren lid van klei en nu pas dit forum ontdekt.....
Geweldig!
Ben mij aan het oriënteren op spuitcabine en toebehoren. Ik heb alle info betreffende spuiten met veel belangstelling gelezen maar helaas is niet alles duidelijk. Waar let ik op als ik een compressor koop? Hoeft toch maar 2 bar te zijn? Geeft liters per minuut enkel aan hoe snel het spuiten gaat? Is 20 liter per minuut oké? Is een membraamcompressor echt heel stil?
Over de afzuiging: de motor geeft aan hoeveel m3 per uur. Div. keramisten hoor ik over een Arbo eis van 1/2 meter per seconde????? Ik kan de inhoud van en kast berekenen: stel een kast van 60x60x70: inhoud 1/4m3 mar dan? Wat moet de capaciteit zijn van die kast?
Wie geeft uitleg?
Nozzle 1,5 mm. is dat wat de standaard spuit in een bouwmarkt heeft? Tot slot:
een bovenbeker aan te raden?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

4 antwoorden

  • Beste J-M,

    De meeste compressors gaan tot 8 bar of meer.
    Belangrijk is dat de compressor een drukvat heeft, 25 liter is prima. Spuiten doe ik tussen 0,5 en 1 bar. Heb bij de spuitkast een reduceerventiel wat erg handig werkt. De compressor staat niet bij de spuitkast, 15 meter slang is niet duur en je werkt dan niet in de herrie van de compressor.
    Het aantal liters per minuut is een omschrijving van de capaciteit van een compressor. 200 liter per minuut is wat je nodig hebt om prettig te kunnen spuiten.

    Wat betreft de 1/2 meter per seconde, dat is een rekensommetje.
    Bereken de oppervlakte van de opening van de spuitkast. bv 50 bij 50 cm= 2500 cm
    Als je dat met een halve meter vermenivuldigt krijg je de hoeveelheid lucht die in een halve seconde verplaatst moet worden
    Dus 2500 x 50= 125.000 kubieke cm wat hetzelfde is als 125 liter.
    per seconde dus 2 x 125 = 250
    per minuut dus 60 x 250 = 15.000 liter
    Dus 1 1/2 kubieke meter per minuut
    per uur is dat 90 kubieke meter. Dat is dus de minimumcapaciteit die je afzuigmoter moet hebben.
    Hoe kleiner je opening in de spuitkast hoe lichter dus je afzuiging kan zijn.
    Waar je rekening mee kunt houden is dat je in de winter dus een heleboel warme lucht uit je atelier naar buiten blaast, dat kost veel energie.
    Waar je ook rekening mee moet houden is dat hoe hoger de druk is waarmee je spuit je meer lucht verplaatst en je afzuiging dus sterker moet zijn.
    In de bouwmarkt koop ik geen spuit, die zijn niet proffesioneel genoeg voor mijn bedrijf. Dus wat daar de maat van is weet ik niet.
    Het hoort op de verpakking te staan.
    Als je het niet kunt vinden kijk dan naar het gaatje van de spuit, de opening waar het glazuur uit gaat komen moet groot genoeg zijn. Minimaal 1.2 millimeter maar bij voorkeur 1,5.
    Zelf spuit ik tegenwoordig met een nozzle van 2 mm, dan gaat het spuiten erg vlot, omdat er veel glazuur door kan. Dit vereist echter wel een goede vaardigheid omdat je snel teveel op een plaats spuit.
    Ik hoop dat je nu wat meer duidelijkheid hebt, anders hoor ik het wel
    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Dank voor je uitleg.
    De spuit, de nozzle en de berekening begrijp ik maar er zijn nog wel wat vraagjes.
    - Waarom kies je voor een compressor tot 8 bar terwijl er ook kleinere zijn. Voor het spuiten heb je toch slechts. tussen 0.5 en 2.0(?) nodig?
    - Je hebt het over een drukvat van 25 liter. Mij lijkt een fluisterstille membraamcompressor wel wat (ik ben nl. niet in de gelegenheid om de compressor ver weg van de spuitplek te zetten) maar zo'n ding is vaak erg klein, heeft die dan geen drukvat?
    - Je hebt het over een capaciteit van 200 liter om prettig te spuiten. Wat is het verschil met veel minder?
    Tot slot
    - Waarvoor dient een reduceerventiel?

    Met vriendelijke groet Jeanne-Marie




    beantwoord
  • Dag Jeanne-Marie,


    Dit heb ik vanhet internet geplukt

    Geplaatst: Ma 28 Aug, 2006 20:15 pm Onderwerp:

    --------------------------------------------------------------------------------

    De Gamma is wel degelijk een (onderhoudsvrije) zuigercompressor en wel degelijk met tank (0,25 liter, echter aan de kleine kant)

    Het verschil tussen een membraam- en zuigercompressor zit vooral in de einddruk en volumelevering.

    Een membraampomp wordt meestal gebruikt bij lage drukken. Het flexibele membraam hoeft niet gesmeerd te worden en kan de lucht dus ook niet vervuilen.

    Een zuigercompressor werkt zoals je automotor met een bewegende zuiger. Een zuigercompressor kan hogere drukken leveren. Een zuiger moet op een of andere manier gesmeerd worden, dit zou als het niet goed gaat de lucht kunnen vervuilen met smeermiddel. Olievrij betekend dus dat er geen olie wordt gebruikt als smeermiddel waardoor de lucht in ieder geval nooit vervuild kan worden door smeerolie -> positief.

    Beide compressoren maken lawaai en leveren pulserende lucht. (Elke keer dat de lucht wordt samengedrukt en door de klep ontsnapt is een puls.) Een luchttank op de compressor verminderd het pulserend effect of haalt het in zijn geheel weg.

    Nadeel tank: in de tank kan condensatie optreden van vocht en bij niet goed onderhoud kan dit problemen opleveren.

    Het enige dat telt is dat je compressor geschikt is voor wat je ermee wilt gaan doen, nl het leveren van lucht onder druk voor je airbrush. Of het nu een simpele Revell Gamma is of een 30 bar Praxis persluchttank set.


    Toen ik begon met keramiek heb ik zo'n membraancompressor gehad, Je kan er mee spuiten maar hebt wel een speciale spuit nodig.
    Je krijgt er geen fijne nevel mee en het duurt lang voordat je een wat groter object hebt gespoten.
    Voor airbrushwerk zijn ze uitemate geschikt, voor glazuur minder.

    Als je compressor te weinig capaciteit heeft (minder als 200 liter per minuut), staat die de hele tijd aan en je kan drukverlies hebben.

    groeten
    Hans

    beantwoord
  • Hans,

    Nogmaals bedankt voor al je uitleg.

    groet Jeanne-Marie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.