ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurrecept

Hallo allemaal,

Al een tijd ben ik op zoek naar glazuurrecepten, om te beginnen voor aardewerk. Ik wil wil alles zo veilig mogelijk houden, en dus geen of zo min mogelijk giftige stoffen gebruiken. Ik heb op internet een recept gevonden, en volgens mij is dit veilig. Ik wou het voor de zekerheid toch nog even aan jullie vragen, omdat ik nog geen ervaring heb met zelf glazuur maken. Ik ga er ook vanuit dat het om een transparant, kleurloos glazuur gaat, maar ook dat wou ik even zeker weten. Dat is namelijk waar ik naar op zoek ben. Het gaat om het volgende recept:

Loodvrij, alkalisch, 1000-1040 C

55 kwarts
28 lithiumcarbonaat
15 kaolien
2 bentoniet

Groeten,

Flora

4 antwoorden

  • Hallo Flora

    Ik heb je recept eens bekeken, maar volgens mijn berekeningen zit er te veel kwarts in.
    Ook als ik de grondstoffen door een glazuurprogramma laat berekenen dan kom ik niet goed uit.
    Het recept is wel transparant.
    Er is ook een kans op haarscheurtjes.
    Ik woon in Deventer en er zijn heel veel recepten in mijn bezit die allemaal gemaakt zijn zonder giftige stoffen. Het zijn allemaal proeven dus je kunt ze ook nog bekijken en een goede uitzoeken.
    Ik hoor wel.
    E-Mail bastohof@home.nl
    beantwoord
  • Dag Coen,

    Dankjewel voor je reactie. Ik had het recept van de website van Geert Theunissen, die hier ook wel eens op het forum gepost heeft (kwam ik pas net achter, trouwens). Ik zit erover te denken om zelf ook een glazuurprogramma aan te schaffen, dat lijkt me wel handig. Ik weet van een programma dat Matrix heet, gebruik jij dat ook?

    Ik ben wel geinteresseerd in de recepten die jij hebt, waarschijnlijk mail ik je daar binnenkort over. Ik woon zelf in Groningen, dus ik kan niet even snel langs komen, maar in ieder geval bedankt voor het aanbod.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hoi Flora,

    Heb je een speciale reden om het glazuur zelf te maken? Bij diverse keramiekzaken zoals Keramikos of Hazelaar zijn kant en klaar standaard transparant glans/mat te koop.
    Succes
    Ria
    beantwoord
  • Dag Ria,

    In het verleden heb ik kant en klare glazuren gebruikt, kwastglazuur van Botz om precies te zijn. Ik was hier erg tevreden over, dat is het probleem verder niet. Ik wil alleen zoveel mogelijk controle hebben over wat er in mijn glazuur zit, en ik vind het leuk om me erin te verdiepen en om het zelf te maken. Vandaar dus. Nog wel bedankt voor je tip.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.