ALGEMEEN > Gips > Hoe gebruik ik een gietmal

Hallo

Ik heb een vraag voor ieder die mij kan helpen.
Ik heb een gietmal van een groot bord gekregen en porseleine gietklei.Kan iemand mij wegwijs maken hoe ik te werk moet gaan en tot hoever giet je de mal vol, en hoelang moet je wachten voor je de mal mag openen.Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Groetjes Marijke
gevraagd

4 antwoorden

• Hallo Marijke,
    Je moet een mal altijd tot bovenaan vullen.
    Doordat nu het vocht uit de klei in het gips trekt zie dat de klei begint te zakken. Giet evt. nog wat klei bij.
    Afhankelijk van de mal en de gietporselein wordt de mal leeg gekeert na 10 tot 30 minuten.
    Zet de mal met het gietgat omhoog weg en open na ongeveer een uur de mal door de bovenkant eraf te tillen. Laat het onderste maldeel met het bord nu nog even aan de lucht drogen.
    Snij de giettrechter af. Als het bord stevig genoeg is mag het bord eruit gehaald worden.
    Sluit de mal en zet hem met het gietgat naar beneden weg.
    Met vriendelijke groet
    www.dutchmolds.nl
    Piet
    beantwoord
  • Hoi Piet

Bedankt voor het reageren.Ik heb een mal met twee openingen een voor het gieten en een voor ontluchten dus hoef ik de mal niet leeg tegieten.Ik heb het al twee keer geprobeerd de eeste keer de mal na twee uur er afgehaald porseleine gietklei nog niet voldoende gedroogd de tweede keer 8uur gewacht weer mislukt nu staat hij twee dagen tedrogen maar ik wacht nog maar een paar dagen en ik hoop dat het dan goed gaat.

Met vriendelijke groet Marijke
    beantwoord
  • Hoi Marijke,

Het beste is om de mal na een paar uur te openen door het deel met de gaatjes eraf te tillen. Wel eerst voor het openen de giettrechters (de klei in de gaatjes) verwijderen.
    Nu kan het bord vrij krimpen zonder dat het scheurt.
    Daarna na een paar uur is het meestal stevig genoeg om het bord er uit te tillen.
    Als het niet lukt mag je me ook bellen 020-4119576
    Groetjes Piet.
    beantwoord
  • Hoi Piet.

Het is gelukt het eerste bord is er goed uit gekomen. Nog 5 borden tegaan.Bedankt voor je advies.

Groeten Marijke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.