ALGEMEEN > Gips > gipsmallen
hallo,
Ik ben net een beetje begonnen met kleien en gietvormen.
Nu heb ik een probleem met twee gekregen gipsmallen.
In beide zit nog een klein beetje klei, donkergrijs, en er zit geloof ik schimmel op. van die wite haartjes. Kan ik hier nog iets aandoen, of moet ik ze weggooien?
En wat moet ik doen, om te zorgen dat mij dit niet overkomt.
Heb net twee mallen gekocht. Hoe moet ik die behandelen, zodat ik die weer kan gebruiken.
graag reactie
Ik ben net een beetje begonnen met kleien en gietvormen.
Nu heb ik een probleem met twee gekregen gipsmallen.
In beide zit nog een klein beetje klei, donkergrijs, en er zit geloof ik schimmel op. van die wite haartjes. Kan ik hier nog iets aandoen, of moet ik ze weggooien?
En wat moet ik doen, om te zorgen dat mij dit niet overkomt.
Heb net twee mallen gekocht. Hoe moet ik die behandelen, zodat ik die weer kan gebruiken.
graag reactie
2 antwoorden
-
Hallo Elly,
Kleiresten kun je gewoon met een nat sponsje uit je mal vegen. De witte haartjes zijn geen schimmel maar zoutkristallen. In gietklei zit namelijk soda.
De mal kun je na gebruik schoonmaken met een sponje en water en dan op z'n kop drogen. Maar dan nog zullen de zoutkristallen erop "groeien". Na verloop van tijd kun je je mal in een emmer water laten uitbruisen. Als je dat regelmatig doet blijft je mal langer in goede conditie. In de industrie wordt een mal maar 100 keer gebruikt. Maar wij gooien mallen pas weg als ze echt versleten zijn: de naden gaan wijken en de wand lelijk wordt.
Groetjes Irene -
bedankt voor je reactie.
Ik heb ze schoongemaakt en ze zijn alweer gebruikt.
Ik heb ook ergens gelezen dat het niet goed is om een mal helemaal onder te dompelen.
Weet iemand daar iets meer van?
Trouwens ook bij mijn nieuwe mallen kun je op de klei zien dat het in een mal is gegoten.
Er zit bij mij altijd een randje op.
Is dit normaal?
Met vriendeliijke groet,
Elly
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.