ALGEMEEN > Boeken, video-s etc. > Boek: Functional Pottery van Hopper

Hallo allemaal,

Een tijd geleden heb ik het boek 'Functional Pottery' van de auteur Hopper gekocht bij Keramikos. Ik heb heel erg veel aan dit boek gehad. Het gaat in op het ontwerpen van keramiek, en zoals de titel zegt, functionaliteit. Ook geeft het heel veel interessante informatie over geschiedenis. Bijvoorbeeld dat de vroegste schalen/borden gebaseerd zijn op bladeren of gevouwen handen. Ik kan jullie dit boek echt aanraden, als jullie het niet erg vinden om in het engels te lezen.

Groeten, Flora
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Flora,

    Sorry dat ik zo laat reageer ik zag je bericht nu pas staan.Het aantal Nederlandse boeken over keramiek is niet groot,je komt dan al gauw uit op werk in het Engels.

    Het boek 'Functional Pottery' ken ik niet maar naar wat je er over schrijft, lijkt het me zeker de moeite van het lezen waard.Een boek dat ik wil aan bevelen is "Woodturning Design" van Mike Darlow.

    Dit boek gaat over hout maar heeft veel raakvlakken met keramiek.

    Rob
    beantwoord
  • Dag Rob,

    Over het boek dat jij noemde heb ik gelijk wat informatie opgezocht. Aan de inhoudsopgave te zien (op Amazon.com kun je dat bekijken) lijkt het een beetje op 'Functional Pottery'. Ik zou dat boek wel een keer willen lezen. Er zijn bepaalde dingen bij ontwerpen die op heel veel disciplines van toepassing zijn, onder andere keramiek. Het zijn dan vaak een soort van universele principes. Dit vind ik erg interessant, en dit komt ook in 'Functional Pottery' aan bod.

    Er zijn wel goede boeken in het Nederlands, maar je komt inderdaad al gauw bij Engelse boeken. Gelukkig vind ik het niet erg om in het Engels te lezen, zo kan je veel interessante informatie krijgen.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • ha Rob en Flora, ook ik heb een goed hout boek, turned wood van Leier,Peters en Wallace.Natuurlijk,hoe kan het ook niet anders in het engels, maar de fot's zijn schitterend, echt een boek om inspiratie van te krijgen, gr Jeltje
    beantwoord
  • Dag Jeltje,

    Ook over dit boek heb ik wat informatie opgezocht op amazon.com. Het lijkt me interessant. Het plaatje op de voorkant is ook erg mooi. Wel grappig dat jullie allebei met boeken over houtbewerken aankwamen. Maar zoals ik al zei, veel dingen die met ontwerpen te maken hebben, zijn van toepassing op verschillend disciplines.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.