ALGEMEEN > Ovens > ombouwen oven

dag

Ik heb een oude niet werkende oven met kiln-sitter en met twee tussenringen Deze zou ik graag als raku oven willen gaan gebruiken.
Ik zou graag willen weten of dat mogelijk is en zo ja hoe ik dat dan zou moeten doen.

groet Anka
gevraagd

3 antwoorden

  • Lang geleden hoor, maar zoals ik het deed:
    Aan de zijkant net boven de bodem een gat van ongeveer 7 cm, midden in het deksel ook zo'n gat zagen. Op de bodem een paar props met een ovenplaat erop, zodat de vlam er onderdoor gaat. Een brander kopen bijv. bij Artie of Silex, gasslang erbij, gasfles plus manometer. Alles aansluiten. Extra handvaten aan het deksel maken of in ieder geval iets regelen dat als de oven op 1000 graden is, je het deksel nog kunt wegnemen zonder jezelf te branden. Oven zo klein maken dat het grootste stuk er nog in kan, de rest is alleen maar hete lucht en kost gas. Ovenplaat vullen met werk en opstoken. In het begin niet te snel maar wel steeds oxiderend stoken (blauwe vlam). Eventueel een pyrometer in de oven omte zien of de temp stijgt en of je in de buurt van 1000 graden komt. Als dat zo is, checken of de glazuren mooi smelten (deksel even lichten) en zo ja, met de tang eruit halen en evt. reduceren etc. Hopelijk kun je hier iets mee.
    beantwoord
  • Dag Bert
    Bedankt voor je snelle en duidelijke uitleg,ik kan hier zeker iets mee..Je geeft aan dat je gaten gezaagd hebt in de zijkant en in het deksel.
    Wat voor een zaag kan ik hier het beste voor gebruiken?
    groet Anka
    beantwoord
  • Anka, als ik het goed begrijp heb je zo'n oven van zachte isolatiesteen, dus elk type zaag voldoet. Als je geduld hebt, lukt het nog wel met een broodmes o.i.d. Op het gat in het deksel leg je eventueel een stukje ovenplaat om het gat te verkleinen om bijv. de warmte meer vast te houden. Overigens is de oven behalve voor raku dan ook te gebruiken om het vol te proppen met ongebakken spullen en deze biscuit te stoken (wel veel voorzichtiger opstoken en goed afsluiten na de stook). Laat, ook voor raku, voldoende ruimte tussen de ovenplaat en de buitenkant voor de hete lucht om te circuleren, anders stikt het vuur onderin en haal je nooit de temp.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.