ALGEMEEN > Ovens > ombouw naar aardgas

Mijn vraag is tweedelig:
Kun je van een gewone elektrische oven een gasoven maken?
Is gebruik van aardgas een optie?
Ik ben me momenteel aan het oriƫnteren in het glazuren en door "het glazuurboek"is bij mij deze vraag opgekomen.Ik las dat er een stookcyclus van 12 uur staat vermeld .Dat lijkt me moeilijk met een fles gas en bovendien moet je er dan volgens mij bij blijven .
In andere situaties waarbij geen stookcyclus vermeld staat ga ik er vanuit dat je een normale glazuurstookcyclus moet hanteren met dan de vermelde doorbaktijd.

Groetjes Sonja Deckers
gevraagd

4 antwoorden

  • Sonja,
    Waarom kijk je niet hieronder bij Ombouwen oven? Elke goed isolerende oven is om te bouwen. Zelf heb ik na ongeveer 700 keren electrisch stoken in een Keramisch instituut oven, deze nog een 20 keer op propaan gestookt en daarna nog een paar keer in gezouten. Toen was hij echt op...
    Aardgas is een optie, maar dan heb je andere branders nodig en moet je aansluiten op het net. D.w.z. dat je (als je het legaalwilt doen i.v.m. verzekeren en zo) de installatie moet laten keuren. Ik zou zeggen: ombouwen voor propaan. Dan heb je wel meerdere flessen nodig omdat inderdaad de kans bestaat dat je het op 1 fles niet een hele stook uithoudt. Maar dat is toch niet zo'n bezwaar?
    Waarom heeft iedereen het (door al die stookcomputers?) steeds maar over stookcurves e.d.? Gewoon een oven ombouwen, rustig stoken, kijken wat er gebeurt en een log bijhouden. Al doende leert men.
    beantwoord
  • Beste Bert,

    Dus eigenlijk is er geen verschil tussen een raku-oven op propaan en een gasoven ?
    Ik wil nl graag reducerend (glazuur)stoken en ook papierklei eens uitproberen,wat in een gasoven gebakken moet worden,zover ik weet.

    Groetjes Sonja Deckers
    beantwoord
  • Sonja,
    Nu gooi je twee dingen door elkaar: je vroeg of je van een el. oven een gasgestookte kunt maken. Ja, dat kan en daarmee kun je eventueel 1300 graden halen. Dus kun je er ook mee raku stoken, maar dan stel je andere eisen, bijv. of het deksel er makkelijk op- en af kan bij een hete oven. Hoge temp stoken (al dan niet met reductie) wil zeggen dat de verhoudingen in de oven tussen inhoud, vorm, brandercapaciteit, in-en uitstroomopening(en) veel nauwer komt dan in een raku oven. Duizend graden haal je meestal al eenvoudig. Je moet het gewoon eens uitproberen met een oud omgebouwd beestje.
    beantwoord
  • Nou Bert ,

    bedankt voor je info.Ik ga ermee aan de slag althans eerst mijn handige "harry" voor de ombouw en dan moet ik maar eens wat uitproberen.

    Groetjes Sonja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.