ALGEMEEN > Glas > fusing

Als ik glas, bijvoorbeeld BullsEye, fuse op zo'n 840 °C, heb ik best een glanzend resultaat. Als gewoon vensterglas of flessenglas o.i.d. fuse op dezelfde temperatuur, of iets lager, zo'n 740 °C (maar dan natuurlijk veel langer op die temperatuur houden), dan krijg ik een doffe oppervlakte doordat er ontglazing optreedt. Hoe kan ik bij fusing van "gewoon" glas ervoor zorgen dat er geen ontglazing optreedt?
Wie heeft daar ervaring mee?
gevraagd

3 antwoorden

  • Als ik glas, bijvoorbeeld BullsEye, fuse op zo'n 840 °C, heb ik best een glanzend resultaat. Als gewoon vensterglas of flessenglas o.i.d. fuse op dezelfde temperatuur, of iets lager, zo'n 740 °C (maar dan natuurlijk veel langer op die temperatuur houden), dan krijg ik een doffe oppervlakte doordat er ontglazing optreedt. Hoe kan ik bij fusing van "gewoon" glas ervoor zorgen dat er geen ontglazing optreedt?
    Wie heeft daar ervaring mee?
    Dit bericht heb ik in 2007 al eens geplaatst, echter kwamen er geen reacties.
    Nu heb ik mijn hobby weer opgepakt en geconstateerd dat vensterglas bij zo'n 940 C. helder blijft, maar dat dan Bulls Eye of floating ontglaasd.
    Wat nu?

    Help.
    beantwoord
  • beste,

    Ik denk niet dat dit te maken heeft met het soort glas, maar juist met de stookwijze. Ontglazing gebeurt rond een 700°c. Vandaar dat er een "skip" in de curve word gestoken om zo snel mogelijk voorbij het kritieke punt te gaan. Wanneer u echter pendelt rond de 700 ontstaat de ontglazing in het glas, en indien u het glas niet meer hoger stookt zal die ontglazing in het glas blijven.
    Een mogelijke raad is een curve gebruiken die niet pendelt rond die 700°c.
    succes
    beantwoord
  • Ga het proberen!!
    Bedankt vast.

    Theo.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.