ALGEMEEN > Ovens > Oven in schuurtje


Ik heb een kleine tweedehands keramiekoven gekocht.
Het is type VE-KA SVK/40-0
Dekseloven, halfautomaat, speciaal voor onderwijs.
inw. 31x31x42 cm., uitw. 58x65x95 cm
230 V, 3,3 kW-16A, 1200 gr. C

Deze info kreeg ik van de verkoper. De oven moet in mijn schuurtje komen te staan. Net mijn elektriciteitsbedrijf(mijn netbeheerder) gebeld maar die konden mij niet helpen. Ze verwezen me door naar een 'installateur' die dan moet kijken of ik wat betreft mijn stroomvoorziening goed zit.

Nou jullie begrijpen het al, van stroom heb ik geen kaas gegeten.

Verder ben ik bang dat mijn schuurtje, of nog erger: het schuurtje van de buurvrouw die eraan vast zit, in de brand zal vliegen.

Iemand goede raad voor mij?

Vriendelijke groet, Areke
gevraagd

17 antwoorden

  • Hallo Areke,

    Als je het oventje een paar decimeter van de schuurwand plaats kan er niets gebeuren.Een dik elektriciteitssnoer(3,5 mm) naar je oven en je kan beginnen met bakken.

    Het mooiste is een geaard stopcontact in je schuurtje ,bij bouwmarkten liggen folders hoe je dit kunt doen.Het belangrijkste is dat je de contacten kort houdt en goed vastdraaid.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Areke,
    Ik begrijp dat in je schuur nog geen stroom aanwezig is. Je zou, afhankelijk van de situatie (lees: frekwentie van stoken, afstand tot huis, kinderen over de vloer etc.) kunnen overwegen om een losse zware stroomkabel te kopen met waterdichte contactdozen (bijv. uit de bouw of landbouw) en deze in de bijkeuken te prikken in het stopcontact van de wasmachine (deze zit meestal in z'n eentje op een stop). Je legt dan deze kabel alleen uit naar de schuur als je wilt stoken.
    beantwoord
  • Dank voor de antwoorden!

    Er zit al stroom in mijn schuurtje en zelfs een keurig geaard stopcontact! Maar kan ik de stekker zo in het stopcontact doen? Of moet er iets veranderd aan de 'groepen' in de meterkast om te voorkomen dat de stop doorslaat?

    Vriendelijke groet, Areke

    ps:
    Zo leuk een oventje, een oude droom gaat in vervulling :-)


    beantwoord
  • Areke.
    Ik zou minstens even checken wat er nog meer op de groep zit waar de schuur op is aangesloten. Als dat bijv. ook de vaatwasser, electrische keukenoven en de magnetron zijn plus een groot deel van de benedenverdieping, dan moet je rekening houden tijdens het stoken dat niet al die andere apparaten ook gebruikt worden. Je kunt het er ook op aan laten komen: stoken en kijken wanneer de aardlek eruit springt. Dan is er nog niets aan de hand en weet je gelijk wat er allemaal bij elkaar op die groep zit. Belangrijkste is dat de leidingen, dozen en stekkers van goede kwaliteit zijn omdat er erg veel stroom doorheen gaat en slechte contacten worden dan snel heet en kan er iets smelten cq doorbranden.
    beantwoord
  • Oeffff
    Net is de installateur geweest. Het maken van een nieuwe groep en trekken van een kabel in de kruipruimte gaat bij elkaar tussen de 400 en 500 euro kosten...
    Mijn tweedehands oventje kost 100 euro.
    Dit is een huis van 12 jaar oud, alle leidingen lijken me prima in orde. Wanneer ik geen apparaat verder aanzet tijdens het stoken, zou het dan goed gaan? Of is dat niet te zeggen?

    vriendelijke groet, Areke


    beantwoord
  • Areka.

    Aangezien je een 12 jaar, vrij nieuwe woning hebt , zou het goed kunnen dat je wasmachine op een aparte groep zit.
    Daarnaast heeft de keuken ook vaak dan een aparte groep. Inderdaad, zoals benoemd, opletten dus, op welke groep je schuurtje zit.
    Zelf heb ik een oventje (50 liter) van Keramikos in mijn atelier staan en die zit ook op de groep van de schuur.
    3300 watt en geen enkel probleem met stoken.
    Deze oven heeft ook een korte periode in de berging gestaan waarbij in de groepen: schuur en berging bij elkaar in zitten. Nu gebruik ik deze oven nooit samen met andere veel stroom verbruikende apparaten en mogelijk heb ik daardoor ook nooit stroomuitval gehad vanwege mijn oventje.
    Bij het aanleggen van krachtstroom was ik 2 jaar terug 160 euro kwijt voor de verandering in de meterkast en de aanleg in mijn atelier. (kwamen de kosten voor de kabel nog bovenop, maar dat was niet zo heel duur)
    De meeste tijd en daardoor natuurlijk ook de kosten ligt vaak in het "trekken"van de kabel. Mocht je dit zelf kunnen doen, dan wordt het al een stuk goedkoper!!
    Persoonlijk denk ik, wanneer je verder geen apparatuur gebruikt, en de oven goed is, dat het goed gaat.
    Veel plezier van je oven!!!
    Marrie



    beantwoord
  • Areka.
    Wat ik nog wel even wil vermelden dat ik bij de gebruiksaanwijzing van mijn oven de tip heb gekregen, géén gordijnen of iets dergelijks in de buurt van de oven te hebben! Ik wil dit graag even vermelden in verband met veiligheid omdat iedereen wel eens bepaalde brandbare dingen in een schuur(tje) plaatst....... Zorg in ieder geval dat je oven "vrij" staat.
    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Ja, te gek een eigen oventje.
    Mijn wasmachine/droger heeft een eigen groep ja. Dat is gunstig hè. Ik moet even uitzoeken waar de schuur bij zit. Kabels trekken kan ik niet hoor :-) En krachtstroom heb ik niet nodig, heb ik begrepen. Geen ramen in mijn schuurtje dus geen gordijnen. En de oven moet een halve meter van de houten wand staan.

    Ik blijf het toch griezelig vinden qua brandgevaar. Dit is een dichte woonbuurt, de kleine schuren zitten aan elkaar vast. Oven is tweedehands.

    Maar ik geef het nog niet op. Bedankt! Groetjes, Areke
    beantwoord
  • Hallo Areka.
    Je hoeft immers ook geen kabeld te trekken Areka, want je hebt geen krachtstroom nodig :-)
    Ik heb met mijn 50 liter oventje gewoon de stekker in een geaard stopcontact hoor. De installateur had ik dus nodig voor mijn tweede oven die op krachtstroom moest.
    In jou geval: stekker in het stopcontact steken en oven aanzetten en lekker gaan bakken!! De deur dan maar openzetten om te luchten en dan zet je hem lekker overdag aan, als je thuis bent.
    Kun je het oventje mooi in de gaten houden, wat hij doet en bouw je tevens een stuk vertrouwen op!
    Ook de tweede keer stoken zal best nog spannend zijn.
    Allemaal héél herkenbaar!!
    En inderdaad: Niet opgeven!!
    Groetjes Marrie.

    beantwoord
  • Dankjewel!!! :-)))
    Dat hebben meer mensen dus die angst. Oké dan: gewoon overdag, deur open, in de gaten houden.

    De monteur zei dat ie een kabel moest trekken van het punt waar de elektriciteitskabel het huis binnenkomt > naar de meterkast. Omdat de oven op 1 groep moet.

    Maar ik ga het zo proberen. Zaterdag komt mijn oven. Niet afzeggen dus :-)

    dank! groetjes Areke


    beantwoord
  • Vraag

    Vandaag een 2e hands oven gekocht zover ik kan nagaan dezelfde die jij hebt. Heb jij nog een handleiding van oven ( kun je hem kopieren of scannen )

    Charlie Timmermans
    beantwoord
  • Hallo Areke,
    Dit oventje is net om de reden gebouwd dat je het in een stopkontakt kunt steken voor huishoudelijk gebruik. Stopkontakten kunnen 3,5 Kw. probleemloos aan, echter is dit ook het maximum dat op dat moment op die leiding mag werken. De andere toestellen op die leiding mogen wel in het stopkontakt zitten, maar niet op hetzelfde moment werken. De grootverbruikers in huis zijn alle toestellen die iets opwarmen. ( lichtpunten zijn verwaarloosbaar ). In zeer oude huizen met hopeloos verouderde elektrische leidingen kunnen wel een probleem vormen, gezien veelal lichtpunten en toestellen op eenzelfde lijn waren aangesloten. Steek die stekker in en bakken maar.
    beantwoord
  • Is het voldoende veilig een oven te plaatsen in een houten chalet? Helpt het indien we de wanden bekleden met keramische tegels?
    In de beschrijving staat dat de oven een buitenhitte kan afstaan van 200°C
    Is er iemand met gelijkaardige situatie ervaren?

    grt Marilena
    beantwoord
  • Hallo Marilena,
    ik geloof niet dat je je daar erge zorgen over moet maken. Ik heb ooit eens (dom genoeg) een houten dienblad op het stookgat van mijn oven gelegd. De volgende morgen zat er een mooie zwarte brandvlek in mijn dienblad, maar het was nog niet eens doorgebrand.
    beantwoord
  • Marilena, er wordt vaak aangeraden om gipsplaten te plaatsen tegen de wand, op de plaats waar de oven komt te staan.
    Dit is mogelijk goedkoper en gemakkelijker aan te brengen dan keramische tegels. Verder geen brandbaar materiaal in de buurt van de oven plaatsen.
    beantwoord
  • Ha ha, die Anneke..
    Had jij in het veleden (vorig jaar) ook al niet een oude buis op je raku oven geplaatst als schoorsteen??
    Eentje die niet tegen de hitte bestand was en smolt bij 700 graden?

    Ik vind het zeer verstandig dat Marilena zich zorgen maakt om het houten wandje. Vanwege het houten wandje wordt aangeraden, volgens de voorschriften van de oven, dat de oven er een meter van af moet staan.
    De volledige ruimte kan benut worden door het houten wandje te bekleden met gipsplaat.
    Voorkomen is beter dan genezen!
    beantwoord
  • Ach ja, Marrie, al doende leert men....
    Inmiddels heb ik een goed werkende houtoven, met een goede schoorsteen. En natuurlijk kun je beter te voorzichtig zijn dan te roekeloos. Maar over het algemeen zijn ovens zo goed geisoleerd, dat de omgeving niet warm wordt. Moet ook wel, want anders zou je nooit zo hoog kunnen stoken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.