ALGEMEEN > Ovens > potterycraft-oven

Wie heeft ervaring met het reducerend stoken in een elektrische potterycraft oven?
Ik heb er een gekregen, maar heb geen idee, hoe, wanneer en wat.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Rianne

    Het is volgens mij niet mogelijk om in een electrische oven te reduceren.
    een vorm van reductie kan wel en dat is met carborundum.
    Voeg een half % toe aan je glazuur om een gereduceerd effect te krijgen.
    Andere mogelijkheden zijn erg gevaarlijk voor de oven en voor je gezondheid.
    Ik ga dat, om die reden , hier niet uitleggen.

    Frans
    beantwoord
  • Ja, Frans, het is wel mogelijk, deze oven is daar speciaal voor gebouwd, (de spiralen staan rechtop en zijn beschermd) de verkoop van deze ovens is echter nooit goed uit de verf gekomen. Ik heb er zelfs een speciaal apparaatje bij gekregen waar een gascilinder in moet (doodeng vind ik dat). maar misschien is het toevoegen van dat carborundum ook wel een idee, hoef ik in ieder geval niet bang te zijn voor vuur e.d.
    bedankt voor je reactie
    Rianne
    beantwoord
  • Reduceren in een electrische oven is mogelijk, maar bij onbeschermde spiralen zullen deze sneller verslijten dan bij normaal gebruik. Reduceren in een el. oven kan, behalve door in een glazuur carborundum op te nemen, door bij het vullen al brandbaar materiaal in de oven achter te laten, maar dat is nogal ongecontroleerd. Beter is om boven 1100 graden gas toe te voegen dat vanzelf ontbrandt en reductie geeft. De oven moet dan dus ook een rook-afvoerkanaal hebben. Je voegt gas toe tot de eindtemperatuur en reduceert dus naar behoefte. Je moet alleen wel heel goed weten waar je mee bezig bent!!!
    beantwoord
  • Hallo Bert,

    De spiralen zijn beschermd, dus dat zal meevallen, maar weten waar ik mee bezig ben!! daar schort het natuurlijk aan, want ik heb daar geen ervaring mee, vandaar deze oproep, Er is wel een rook-afvoerkanaal aanwezig,maar het mag niet zo zijn dat er vonken uit dat kanaal komen, want ik woon in een bos en wie weet watvoor gevolgen dat dan weer zal hebben. Duidelijk ben ik er nog niet uit. Carborundum ga ik zeker proberen, want dat is toch ook weer een veilige manier.
    bedankt voor de reactie. groetjes Rianne
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.