ALGEMEEN > Ovens > Vastbakken triangels

Ik heb een probleem met het vastbakken van de triangels aan het geglazuurde oppervlak. Zelf de metalen triangels bakken vast en bij het losmaken van zo`n vastgebakken triangel beschadig ik mijn werk. Wat is batwash? Heb ik daar iets aan i.v.m. mijn probleem?
Ik maak aardewerk en als ik de standring ongeglazuurd laat is het voorwerp niet waterdicht. Kunt u mij advies geven?
Met vriendelijke groet, Marieke Verhoeven
gevraagd

15 antwoorden

  • Hallo Marieke,

    Beschadigingen zijn niet te voorkomen.
    Wel tot een minimum te beperken.
    Gebruik nieuwe keramische triangels.
    Als de triangel onder de bodem staat kan je daar met de hand eerst wat van de glazuur er voorzichtig af wrijven zodat er een minder diepe beschadiging ontstaat.
    is het de onderkant van een schaal o.i.d. kun je ook de onderkant schoonmaken en er met een kwast een heel dun laagje transparante glazuur op smeren.
    Dan heb je bijna geen beschadiging en een dun laagje glazuur is meer waterdicht dan een dikke laag.
    In dat geval kun je ook metalen triangels gebruiken.

    Bathwash word gebruikt om de ovenplaten mee in te smeren zodat er ongeglazuurd materiaal op gebakken kan worden.
    Glazuurdampen trekken ook in de ovenplaten en na een poos te zijn gebruikt zal het werkstuk soms blijven kleven en beschadigen.
    na een behandeling met bathwash is dat euvel dan voorlopig weer verholpen.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo,

    Heb op basis van het boekje 20 jaar tips van KLei zelf mijn triangels gemaakt.
    Bij het bakken op 1240°C brand er enkele honderdsten milimeter'van de triangel weg en daardoor staat het geglazuurd stuk zelfs los na het stoken.
    Ik koop in een speciaalzaak van lasmateriaal staafjes inox toevoegmateriaal van 1 meter en 3.2 mm dik. Scherp deze aan de slijpsteen en snij er stukjes van 2 cm af.
    Druk 3 van die stiftjes in vierkante stukjes klei, grootte volgens noodzaak.
    Bakken en klaar is Kees.
    Zeeeer goiedkoop en heb tot nu toe al elk blokje een 20 tal keren gebruikt.
    Willy
    beantwoord
  • Hallo Willy.
    Bedankt voor je orginele reactie, ik ga hier zeker mee aan de slag, ben benieuwd. Groet Marieke.
    beantwoord
  • Hallo Frans.
    Bedankt voor je reactie. Het gebruik van een dun laagje transparant glazuur is een goed idee, dat ga ik uitproberen.
    Kun je mij het recept van Batwash geven, of moet je het kant en klaar zo kopen?
    Groet Marieke.
    beantwoord
  • Hallo Marieke
    Batwash 60% aluminiumoxide
    20%kaolien
    20% kwarts
    Dit alles met water tot een romig mengsel maken
    Voor de houtoven neem ik wat van dit mengsel en doe er wat gewone bloem bij daar maak ik propjes van en plak die onder mijn potten werkt heel goed en is achteraf heel makkelijk te verwijderen mvg Dirk
    beantwoord
  • Hallo,
    Hierbij een foto van mijn triangels.
    Een tweetal hulptoestelletjes die we zelf gemaakt hebben kan je ook terug vinden onderaan mijn blog. Ter info, ik ben maar een beginnende hobbykeramist, geef me wat krediet als je mijn werk bekijkt.
    http://blog.seniorennet.be/wilwikeramiek/
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dit is voor mij ook een interessant onderwerp aangezien ik lang loop te piekeren hoe ik mn bloemen kan afbakken die ik boven en onder heb geglazuurd

    Ik heb geprobeerd ze neer te leggen op hun smalste en dunste plekje op zand in de hoop dat ik subtiel die zandkorrels eraf kan halen,helaas werkt dat in de praktijk niet zo,het zand zit er te goed op.

    In het hart van de bloem tm onderaan zn stengel is een opening gemaakt met een potlood & ze hebben ong het formaat van een klaproosje, wat kan ik daar insteken en waar kan dat op staan,weet iemand dat?

    Ik zou heel blij zijn met een antwoord dan kan ik verder met mn project.
    Heel erg bedankt,groet Tiff
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Tiff Adrichem,

    Als je de tip van Willy combineert met het volgende heb je denk ik een oplossing.
    Maar van klei kleine kommetjes waarin je in de bovenrand 3 van die pinnetjes steekt zoals Willy in zijn tip omschrijft.
    Je roosje wordt dan aan de buitenkant/onderkant gedragen op drie puntjes, dit levert een minieme beschadiging op die je kunt bijwerken met een glasvijl.
    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans & Willy
    Bedankt voor de tips(zo snel!)
    Ik ga de kommetjes met draagstaafjes maken dan probeer ik de staafjes tussen plooitjes van de blaadjes te zetten waar ik geen glazuur op doe en hoop dat t prachtig wordt
    Het is iig beter als zand dat vast blijft zitten...

    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • Hallo,
    Heb een tip bij de rubriek tips gevoegd om die puntjes in glazuur bij te werken.
    Willy
    beantwoord
  • Ga volgende week eens mijn inox pinnekes vervangen door inox vijzen van 30 mm. Heeft er al iemand dit geprobeerd. Zou de kwaliteit van inox vijzen ook goed zijn om te bakken tot 1240°c?
    Willy
    http://blog.seniorennet.be/wilwikeramiek/
    beantwoord
  • Beste Willy,

    ik heb geïnformeerd bij de ijzerhandel voor het inox toevoegmateriaal dat je gebruikt om de triangels zelf te maken voor een hoge temperatuur. Zij wisten niet wat ik bedoelde. Zou je mij misschien kunnen vertellen waar ik dit evt. kan kopen?

    beantwoord
  • Tiny, als ik het goed heb, wordt inox bij ons roestvrij staal genoemd???

    Marrie.
    beantwoord
  • hoi,

    misschien een beetje laat maar ....

    als inox roestvrijstaal is dan zou je toch ook gewoon 3 roestvrijstalen schroeven in een stukje klei kunnen doen ?
    beantwoord
  • Nog een tip met roestvrij/inox staal:
    Laat bij een metaalbedrijf triangels snijden uit ongeveer 1 mm. inox.
    Dit kan uit repen waar men op 60° stukjes verknipt naar driehoekjes. De grootte bepaal je door de gewenste basisdiameter van je triangel uit te tekenen als een cirkel waar je een gelijkzijdige driehoek rond tekend. De punten van deze triangels kan je tussen een bankschroef omplooien zodat die een ietsje naar binnen toe staan. Je bekomt dan een zeshoek met drie opstaande driehoekige punten. De grootte van de punten kan je nog zelf bepalen; kleine punten geeft een grotere basis en een lager draagvlak en grotere punten, net andersom. Zo heb je ook geen voetje in klei nodig, wat met schroeven of draad wel het geval is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.