ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > raku gasbrander

Omdat de officiële gasbranders voor Raku nogal duur zijn zocht ik op marktplaats. Daar worden o.a propaangasbranders met grote ronde koppen ( 50 mm. ) aangeboden die o.a. geschikt zijn om bitume dakbedekking te branden. Ze kosten met slang, branderbuis en gasdrukregelaar ongeveer €55.
Heeft iemand ervaring of je met deze branders een raku oven op temperatuur krijgt? Zijn er andere oplossingen? Graag advies . Tjalda

3 antwoorden

  • Hallo Tjalda ik stook zelf al zowat 10 jaar met zo een brander,in een raku oven van 100Lt.
    Stoken gaat perfect,echter een klein nadeel is dat deze branders nogal wat geluid produceren als de stookdruk boven de twee bar komt.
    De rakutemperatuur 1050oC is vrij eenvoudig met zo'n brander te halen.
    succes.
    beantwoord
  • Het is perfect mogelijk om met deze brander te stoken alleen zal je meer reduserend stoken mvg Dirk
    beantwoord
  • Tjalda,

    Ik werk al 25 jaar met een "roofing-brander " met diameter 5 cm. ( zie laatste editie HET KLEIBOEK van L.Versluys )
    Voor een liter-inhoud van een olieton stel je af op 0,5 bar. ( nul-comma-vijf bar ). Wil je reduceren ga naar 1 bar, wat ruim voldoende is. Zorg er wel voor dat de ingang 6 cm diam. is en de uitgang ( schouwopening ) 10 cm diam.
    Wat heb je nodig betreft onderdelen; een branderbek 5cm.diam. , een verlengstuk +/- 20 cm. , een gaskraantje ( fijnregeling ), daarachter een koppelstuk voor de gasslang , slang , regelbare gas-ontspanner en gasdrukmetertje tot 1,5 bar.( even zoeken, is niet zo courant. Een groter schaalbereik is minder goed leesbaar ). Succes met je aankoop.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.