ALGEMEEN > Glas > klei/glas


Dag allemaal;

Ik wil beginnen met wat knikkers mee te laten smelten in de oven. Maar wie heeft ervaring hiermee of weet een site die me opweg kan helpen met het combineren van glas in klei verwerkt.
Het lijkt me waanzinnig leuk ik hoorde dat het gedaan wordt, is er iemand die me hierin verder kan helpen dan lees ik het heeeel graag.

Hartelijke groet, Marion.
gevraagd

8 antwoorden

  • Ik was laatst bij een keramiste die maakte grafmonumenten met grote stukken glas erin.
    Waanzinnig mooi, misschien wil zij je vraag wel beantwoorden. Eerlijk gezegd ben ik ook wel erg benieuwd hoe dat gaat.
    Mocht je contact met haar krijgen en ze is bereid om dit proces te delen zou ik het leuk vinden als je het mij ook even laat weten;o)
    Succes groetjes Janny

    e-mailadres is:
    wilvanblokland@planet.nl
    beantwoord
  • Hallo, Marion


    Enkele jaren geleden heb ik ook een proef gedaan met glazen knikkers.
    Glas smelt,althans in die tijd bij 800 graden.
    Ik las op internet dat vensterglas nu op 1500 graden wordt gefabriceerd.
    Je kan glas eenvoudig zelf maken want het bestaat voor een groot gedeelte uit kwarts en soda en dan inkleuren met cobalt,koper,chroom,ijzer,mangaan enz.Ook een combinatie is mogelijk.
    Een recept 72% SiO2 14%soda 9% CaO 3% MgO 1% Al2O3
    heb ik gevonden op de site van een glasfabriek.
    Omdat glas bij een zo lage temperatuur smelt zal je je werk 2 keer moeten bakken 1 maal op de gewone temp. en de tweede keer op de glas temp.
    Je moet wel uitsparingen in je werkstuk houden en die moet je horizontaal houden want door het gemis aan Al2O3 zal het glas erg gaan lopen.
    In een eerder antwoord op je vraag las ik van een kunstenares die glas in keramiek verwerkte.
    Ik heb die naam in "GOOGLE" ingetikt en sommige van haar objecten gevonden en die zagen er heel mooi uit.
    Voorzichtig met de metaaloxydes want die zijn allemaal gevaarlijk voor de gezondheid.
    Gebruik een stofmasker en handschoenen bij verwerking van die stoffen.

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Ik heb eens een schaal gemaakt met glazuur en knikkers, die ik gewoon bij de speelgoedzaak had gekocht. Het resultaat is anders dan ik had verwacht. Het glas van de knikkers heeft een andere krimp waardoor er veel craquele ontstaat. Ook blijft er van de oorspronkelijke kleur van de knikkers niet zoveel zichtbaar.
    Ik had een biscuit gebakken schaal met kant-en-klare witte loodvrije glazuur van VeKa overgoten en de knikkers in uitsparingen gelegd. Gebakken in een elektrische oven op 1045°C Het vloeibare volume van de knikkers was groter dan de uitsparingen en dus stroomde het glas naar het midden van de schaal.
    Als je een foto wil zien, dan moet je me even een mail sturen.
    Ik heb eerst een aantal proefjes gemaakt. In kleine bakjes, die ik ook voor glazuurproeven gebruik, had ik een aantal keren knikkers laten smelten. Steeds dezelfde temperatuur. Dat was heel redelijk geworden.
    beantwoord
  • Hoi, Frans je schrijft; Je moet wel uitsparingen in je werkstuk houden en die moet je horizontaal houden want door het gemis aan Al2O3 zal het glas erg gaan lopen. Maar ik zie nog niet helemaal hoe je het lopen dan kunt voorkomen, door het werkstuk horizontaal te houden druipt het toch gewoon een andere richting op? Of hoe moet ik dit dan zien?
    Wat betreft de beschermende maatregelen die we regelmatig moeten treffen als een masker dat is ook zo, meestal gebruik ik het ook......
    Wat is keramiek maken toch heerlijk he jomgens, ik zou wensen dat het m'n dagtaak kon zijn,haha maar hiervoor heeft een mens sponsors nodig, haha!
    beantwoord
  • Hoi, Mariom

    Als je glas in een schaal zou doen en daarna in de oven zou je zien dat er op de bobem van die schaal een plasje glas ligt.
    Met uitsparingen bedoel ik een soort reservoir voor dat glas en als dat reservoir horizontaal ligt komt dat glasplasje netjes in het midden.
    Als je hebt gekeken naar die grafstenen zal je zien dat er glas op de vertikale kant zit en dat kan alleen als het horizontaal gebakken is.
    Je hoeft trouwens niet zoveel moeite te doen om glas te maken want "Keramikos" verkoopt allerhande soorten gekleurd glas van glasplaten tot kralen en confetti.

    Keramiek maken is inderdaad het mooiste wat er is ik verdien er al jarenlang mijn brood mee.
    Het is alleen lastig om mensen te vinden die er ook over kunnen praten omdat er maar weinig pottenbakkers zijn vandaar dat je mij regelmatig tegen komt op dit forum.
    Succes met je verdere pogingen met glas.

    Frans
    beantwoord
  • Ja natuurlijk heb ik gekeken, het is mooi!!!
    Nu begrijp ik beter hoe er met glas gewerkt kan worden.In mijn onwetendheid hoopte ik dat glas niet zoeer naast/op het keramieke werkstuk kon worden verwerkt maar ook als het ware ertussen in snap je wat ik bedoel... Al maakt dat gegeven het niet minder boeiend om toch wat ermee te gaan doen. Waanzinnig fijn dat jij je brood hiermee kan verdienen, je zal het dan ook verdienen!
    Hartelijke groet, Marion.
    beantwoord
  • Al enige tijd ben ik bezig met glas en klei.
    Van heel dun klei een mal van een kopje gemaakt.
    stukjes glas erin, 840 graden en ik verwachtte een glazen kopje waarbij de dunne kleiwand stuk zou gaan...
    maar het gebeurde andersom.
    Een kopje in stukjes glas.
    Nu ben ik bezig om glas met metaal te verwerken.
    Tijdgebrek...
    Trouwens, als men voor glas naar PFANN in Hilversum gaat, er is een website pfann.nl,
    kan men ook veel zien.
    Ik heb daar een cursus glasfusion van Henk van der Ham gevolgd.
    Ik prober wat met die kennis en mijn beperkte middelen te doen.
    Schiet nog niet erg op.

    Groet,
    Theo.
    beantwoord
  • Al enige tijd ben ik bezig met glas en klei.
    Van heel dun klei een mal van een kopje gemaakt.
    stukjes glas erin, 840 graden en ik verwachtte een glazen kopje waarbij de dunne kleiwand stuk zou gaan...
    maar het gebeurde andersom.
    Een kopje in stukjes glas.
    Nu ben ik bezig om glas met metaal te verwerken.
    Tijdgebrek...
    Trouwens, als men voor glas naar PFANN in Hilversum gaat, er is een website pfann.nl,
    kan men ook veel zien.
    Ik heb daar een cursus glasfusion van Henk van der Ham gevolgd.
    Ik prober wat met die kennis en mijn beperkte middelen te doen.
    Schiet nog niet erg op.

    Groet,
    Theo.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.