ALGEMEEN > Glas > Glas smelten.

Wie weet hoe ik glas kan smelten ( mee bakken in een werkstuk) in b.v. een schaal.
Ik dacht dat er kant en klaar glas (poeder?) te koop is. Is dat zo? Heb al eens spiegel meegebakken en dat geeft ook een grappig resultaat, al naar gelang de kwaliteit van het spiegel..., maar spiegel smelt niet helemaal uit bij een temperatuur van 960 graden...
Wie weet raad?
gevraagd

19 antwoorden

  • bij 1240 wordt het glas dun vloeibaar.
    gebruik gewoon flesseglas of vensterglas
    960 is wat aan de lage kant om glas te smelten
    beantwoord
  • Hans,
    Is het ook mogelijk om hiervoor knikkers te gebruiken?
    Hanneke
    beantwoord
  • knikkers gaat ook prima, de kleuren geel rood oranje gaan wel snel verloren als je boven de 1040 stookt
    beantwoord
  • Hans,
    Als je hiervoor bijvoorbeeld rood/geel glas van een windlicht oid gebruikt, gaat de kleur dan minder snel verloren, of ligt dit puur aan de kleur?

    Een andere vraag, kan het glas verwerkt worden in een werkstuk voor de bisquitbrand en daarna met een glazuur worden gestookt op ongeveer 1250?
    Ik heb wel eens vazen gezien die aan de buitenkant gedekoreerd waren met glas.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke.
    Knikkers meebakken op een lage temperatuur zoals Hans al aan gaf, smelten niet, mits je knikkers hebt van een goede kwaliteit.... Dat is mijn ervaring.
    Wel worden de knikkers dof als je ze bakt op 960 graden....
    Op zich heel leuk om te gebruiken als b.v. ogen voor dieren die je hebt geboetseert.... ( het zogenaamde glazen oog.........) Pas op voor te hoog stoken anders gaat het beestje huilen.... ( het oog loopt uit.....) Ze behouden inderdaad hun kleur, ik gebruik eigenlijk alleen bruine en witte knikkers... Plaats de beestjes niet met hun ogen naar de spiralen van de oven. Hier gaan ze alsnog van huilen...
    Succes....
    beantwoord
  • Het glas kan verwerkt worden in een werkstuk vóór de biscuitbrand.
    Wel zou je rekening moeten houden met de eventuele krimp van je werstuk. Komt het glas in de verdrukking, gaat je werkstuk natuurlijk stuk....
    Geef het 'oog' de ruimte die het nodig heeft. Geef als je glas op een andere manier wil gebruiken ook de ruimte om zich te hechten aan de klei.... Volgens mij kan je het
    daarna rustig met een glazuur stoken op 1250 graden...
    Waren die vazen die je hebt gezien, dat glas was dat gecracueleerd? Schrijf ik dat zo goed?
    beantwoord
  • Omdat het meeste glas op lagere temperaturen smelt tussen 1000 en 1100 worden voor de kleuren oxides gebruikt die op hogere temperatuur, bv steengoed, wegbranden.
    Proeven doen is het beste.
    Zelf heb ik gemerkt dat borosilicaatglas, van een laboratoriummaatbeker die stuk was gegaan, zelfs op steengoed niet goed vloeibaar wordt.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Ik heb zelf ook plannen om glas te combineren met klei en ik heb bij Keramikos in Haarlem al wat gekocht. Zij hebben van alles op glasgebied (en natuurlijk klei). Ze verkopen platen glas, maar ook potjes glaskorrels en glazen staven die je per koker of per stuk kunt kopen.

    Ik heb zelf inmiddels geexperimenteerd met knikkers; ik heb een rond plaatje van klei gemaakt en daar de knikkers ingedrukt, zodat ze er aan de andere kant weer uit kwamen. Ik heb het eerst gestookt op 900 graden (met een zelfgemaakte ovenplaat er onder). De knikkers waren niet echt gesmolten, maar wel wat vervormd. Daarna heb ik het nog een keer op 1000 graden gestookt en toen was bijna al het glas gesmolten en op de ovenplaat gedropen. Ik heb nog niet geprobeerd op welke temperatuur het wel smelt, maar niet wegloopt. Ik denk dat je op een dichte, vlakke vorm op deze manier misschien wel leuke effecten kunt bereiken.

    Ik heb ook geinformeerd hoe je evt. glasstaafjes kunt gebruiken op geglazuurd werk. Mij werd aangeraden het werkstuk eerst gewoon glad te branden op de gewenste temperatuur en daarna accenten op te brengen met glas en het geheel nog een keer op lagere temperatuur te stoken. Heb ik nog niet geprobeerd, maar wil dat binnenkort een keer doen.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hallo marie,

    Ik gebruik regelmatig allerlei soorten glas, wat het doet is een kwestie van uitproberen. De glasstaafjes die je bij keramikos en silex kunt kopen smelten doordat ze dun zijn gemakkelijk en snel, een aansteker laat ze al vervormen. Glas craqueleert wel, in kombinatie met klei dit doordat de krimp van klei en glas verschillend is. Het dof worden van sommige soorten glas komt door het afkoelen, glas moet anders afkoelen dan klei, en doorvervuiling van het glas. mijn ervaring is dat zwart glas al bij een lage temperatuur smelt.
    succes, hetty
    beantwoord
  • Ik gebruik zelf ook regelmatig glas, maar koop het nooit. Gebruikte flessen en
    potten sla ik kapot door scherven in een washandje te doen en hier flink met
    een hamer op te slaan totdat het fijn is. Ik heb dan al wel de klei biscuit gebakken op plusminus 900 graden.
    Vervolgens ga ik zo te werk :

    Waar ik glas wil hebben glazuur ik het voorwerp met transparante witte glazuur.
    Daarna het glas erop. Op het glas strooi ik Borax en stook het dan op 1020 graden.
    Zo smelt het glas en creeer je zeer leuke effecten.
    beantwoord
  • Gerrie,
    Even een vraag.
    Ik maak een pot, die ik wil voorzien van glas. De pot is bisquit gebakken. Hoe bevestig ik dan de glassplinters?
    Je glazuurt eerst en "plakt"dan als het ware de splinters erin? Dan een vraag wat is Borax? Maar ook, het is een verticaal object waar ik glassplinters in heb en nu Borax over moet strooien. Uiteraard kun je het object verticaal houden, maar dan valt het er naar mijn idee, zodra je het object draait af. De borax mag op glas en glazuur komen?
    Ben zeer nieuwschierig, heb al proeven gedaan met glas die volkomen mislukt zijn.
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb nooit glas in een pot verwerkt, alleen maar in schalen.
    Ik maak altijd in de verse klei een afdruk met behulp van een voorwerp (b.v. knoop of met een plankje).
    Borax is een smeltmiddel, daarom hoeft de klei ook niet zo hoog gestookt te worden. Strooi de borax wel alleen op het glas. Het lijkt op poedersuiker en ik breng het met een lepeltje aan.
    Als je het op het glazuur doet, verdwijnt het glazuur.

    Ik koop het altijd bij 'De Kunst' in Zutphen. Dat is een art supply groothandel.

    (Als je een folder wil hebben met voorbeelden, dan kan ik je deze wel toemailen)
    beantwoord
  • Ik heb een tijd terug een schaal gemaakt met uitsparingen waarin ik knikkers had gelegd.
    Ik had hiervoor gewone knikker gebruikt die ik bij een speelgoedzaak heb gekocht. Deze zijn tijdens een glazuurbrand op 1060 graden geheel uitgesmolten, maar zijn naderhand gaan craqueleren. Hoe langer de schaal staat hoe meer scheurtjes er in het glas komen. Het heeft te maken met de spanning in de klei en in het glas.
    Al met al vond ik het geen succes en heb er verder niet meer mee geëxperimenteerd.
    Maar nu ik dit zo lees in de discussie komen er bij mij toch weer ideeën om er eens iets mee te gaan doen.
    beantwoord
  • hallo. heb wel eens , met veel moeite knikkers tot gruis geslagen een mooi resultaat!!!!!
    els
    beantwoord
  • Dag Gerrie,
    zou je mij die folder ook kunnen toe mailen.
    H.g. Prema
    beantwoord
  • Beste gerrie,
    Kan je mij mischien die folder toemailen
    Met vriendelijke groet
    beantwoord
  • Beste Gerrie, ik ben ook zeer benieuwd naar de voorbeelden, zou je ze ook naar mij kunnen sturen, alvast bedankt Jeltje
    beantwoord
  • hallo Gerrie,
    Zou je mij ook zo'n folder kunnen sturen. Ik kan eerst jou een envelop sturen met postzegel(s) da's wel zo eerlijk.
    gr, loes
    beantwoord
  • Dag Gerrie,
    Zou je mij een folder toe willen sturen met enkele
    voorbeelden?
    Hartelijk dank.
    Thea
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.