ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Engobe op biscuit

Hoi,
Momenteel ben ik bezig met mijn eindwerk en dat bezorgt me heel wat kopbrekens. Graag zou ik de werkstukken (15 in totaal, al biscuit gebakken) afwerken met gekochte sinterengobes. Schilderen met de hand gaat me nog heel wat tijd kosten (die ik bijna niet meer heb!) en om te spuiten zal ik een enorme hoop potten nodig hebben. Hoeveel water kan ik aan de vloeibare sinterengobes toevoegen ? En nog één vraagje : als ik boven een donkere engobe een lichtere kleur aanbreng, wordt die dan beïnvloed door de kleur eronder ?
In bijlage voeg ik een plaatje toe van de nog niet gebakken stukken, zo kan je je toch een idee vormen van de aard van het werk.

Groetjes,
Danny
gevraagd

12 antwoorden

  • Een paar stukken van mijn eindwerk in bijlage.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Je werk ziet er goed uit.Ik zou eerst wat proeven nemen met de engobes op test tegeltjes van dezelfde klei.Je hebt wel kans dat een donkere engobe doorschijnt omdat sinterengobes transparanter zijn.

    Rob
    beantwoord
  • Dank je voor de eerste tip, Rob. Ben volop bezig met die proefjes. Ondertussen heb ik in een boek gelezen dat je engobes heel traag moet laten drogen. Misschien is dat de fout die ik maak. Ik zet nl. 4 lagen in verschillende kleuren op elkaar en schuur die dan op om de onderste lagen weer boven te halen. Wellicht ben ik te ongeduldig.
    Tot later,
    Danny
    beantwoord
  • Hallo iedereen,

    Ben nu reeds bijna drie weken aan het experimenteren met sinterengobes en het begint aardig te lukken. Een paar van mijn bevindingen, als je verschillende lagen over elkaar heen wil gebruiken :
    1) Borstel je werkstuk proper onder stromend water. Alle stofdeeltjes moeten weg.
    2) Dompel je werkstuk een minuut onder water en begin dan te schilderen. Dunne laagjes over elkaar. Maximum vier lagen, verschillende kleuren kan. Steeds eerst een donkere kleur, daarna de lichtere.
    3) Laat elke laag goed en traag drogen voor je een volgende laag aanbrengt.
    4) Naar eigen fantasie kan je allerlei lijnen, krassen, iets dikkere borstelstreken enz. op elke laag aanbrengen. Door na de laatste laag het oppervlak heel lichtjes te schuren met staalwol 000 haal je de onderliggende kleuren en tekeningen naar boven.
    Dit alles vraag tientallen experimentjes, maar de resultaten ogen verbluffend. Vanaf juli 2008 zal het resultaat te bewonderen zijn op mijn website :
    http://home.scarlet.be/dannyboone

    beantwoord
  • Ik ben benieuwd Danny hoe het er uit gaat zien, en of je de laagjes nog met glazuur gaat bedekken.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo,

    Het is eindelijk zover. Mijn laatste jaar academie zit erop en het eindproject is geslaagd. Mijn website zullen we updaten, zodat alle stukken van mijn eindwerk te zien zijn. Hier alvast een voorsmaakje.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Het werk ziet er toch zo weer wat anders uit als op de eerste foto.De engobe geeft een mooi resultaat en past goed bij je werk.Mooie fotografie ook.

    Rob
    beantwoord
  • Boeiend constructief werk ben benieuwt je website.

    Grjs Jan
    beantwoord
  • ik heb even naar je website gekeken
    er staat interesante informatie op
    maar je heb wel tekst uit wikipedia gehaald
    die bron zou je toch moeten vermelden
    beantwoord
  • Zeur toch niet zo Rudi

    Als je dat soort dingen wil zeggen,stuur dan even persoonlijk een mail naar Danny Boone, wel zo discreet.(Staat bij Wikiwoordenboek:
    Bijvoegelijk naamwoord Discreet 1.zonder aandacht te trekken,onopvallend.)
    beantwoord
  • Oeps, Rudi. Niet erg, Tiff. Er zitten echt geen verkeerde bedoelingen achter. Noem het een vergetelheid of het voor- en nadeel van informatie op het internet. Wikipedia wordt zo enorm veel op websites gesiteerd dat het uiteindelijk gemeen goed is geworden. Om het kort te houden : ik wou alleen maar beginnelingen helpen aan de basisinformatie over klei. Zoals beloofd wordt mijn site (dus ook de teksten) aangepast (tegen Pasen, hoop ik).
    Toch bedankt voor je reactie. Een opmerking is nog steeds veel beter dan geen reactie. Daarom is dit ook een discussieforum, niet ?
    Danny Boone
    beantwoord
  • Danny,
    Mijn complimenten, dit vind ik pas echt een stuk voor het forum,bedankt van een redelijk ervaren pottenbakker.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.