ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurtekeningen door kinderen

Ik wil graag weten hoe je het beste kinderen glazuur op kan laten brengen. De glazuurpotloden zijn duur. Heeft iemand daar overigens ervaring mee?
Met kleurpigmenten werken lijkt me duidelijker voor kinderen. Meen op de site elders wel eens iets gelezen te hebben dat kleurpigmenten het beste op te brengen zijn met kaolien of fritte? Klopt dat en zo ja wat is daarvoor de verhouding?
Alvast hartelijk bedankt.
Groeten, Inez
gevraagd

17 antwoorden

  • Hallo Inez.

    Glazuurpotloden vind ik leuk om af en toe mee te werken.
    Het is ook vrij eenvoudig.
    Op het biscuit gebakken werkstuk kan een tekening opgebracht worden met glazuurpotlood.
    Daarna heb ik het gespoten met haarlak.
    Daarna een transparante glazuur opgebracht.
    Het resultaat is te zien op mijn site: marrie.punt.nl
    onder de noemer: tekening op keramiek.

    Er is ook een soort wasco in de handel die nagenoeg hetzelfde effect geeft op keramiek als de wasco bedoeld voor tekenpapier.
    Alleen vind ik de kleuren van de wasco bedoeld voor keramiek, wel flets.

    Ik hoop dat je verder nog reacties krijgt op je andere vragen.
    Succes: Marrie.

    beantwoord
  • Dag Marrie, ik heb even een kijkje genomen op jouw website en heb er van genoten! Heel persoonlijk en mooie dingen. Vooral je raku puzzelpotten zijn heel gaaf. Mijn komplimenten.
    Ik heb met kleurpigmenten gewerkt maar die werden niet mooi egaal bij het drogen. Daarom wilde ik eigenlijk weten of er misschien iets toegevoegd moest worden. Maar misschien is haarlak daarvoor ook een oplossing? Ik ga ook nog even verder zoeken op deze site want ik ben het ergens tegengekomen.
    Kan je mij ook zeggen waar ik die wasco kan krijgen? Heb het nooit in een catalogus gezien.
    Hartelijk bedankt voor je snelle antwoord en succes met dit geweldig leuke bezig zijn.
    Inez
    beantwoord
  • Hallo Inez.

    Bedankt voor het complimentje op mijn site.

    De haarlak dient alleen maar om het glazuurpotlood te fixeren. Er staat over dit onderwerp veel in dit forum.
    Onder de noemer, Algemeen>techniek
    Foto's op keramiek/porselein.
    Mijn tekening was meteen goed gelukt, dank zij de hulp van Rob!

    De wasco heb ik een keer gekocht op een keramiekmarkt.
    Ik denk dat VEKA of Robbelien vast wel wasco hebben in hun assortiment.

    Succes!
    Marrie.
    beantwoord
  • Bedankt voor je hulp Marrie. Dat fixeren begrijp ik maar daarom dacht ik dat het misschien ook zou werken bij kleurpigmenten omdat die niet egaal opdrogen (bij mij?? doe ik iets verkeerd?)
    Ik ga verder zoeken.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Elders op het forum staat dat kleurpigmenten vermengd kunnen worden met 5 - 10 % fritte.
    Of vermengen met glazuur.
    Ik weet natuurlijk niet om welke groep kinderen het hier gaat maar ik denk dat voorzichtigheid moet worden geboden, wanneer je met kinderen gaat werken met deze soorten grondstoffen.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Oké, dat was wat ik zocht. Ja, dat ik voorzichtig moet zijn met kindjes is mij helemaal duidelijk. Ik heb voor mijn kleinkindjes een paar bekertjes gedraaid en ga die met hen decoreren. Meer wil ik er niet mee.
    Heel hartelijk dank voor je hulp.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Keramiek wasco-krijt oftewel Ceraline waskrijtjes zijn -vermoedelijk- bij elke leverancier voor pottenbakkersmaterialen te koop. Kijk voor adressen in de rubriek 'Commerciële Links'.
    Met de waskrijtjes kan men lijnen aanbrengen. Inkleuren van vlakken gaat niet. De waskrijtjes kunnen op iedere keramische ondergrond toegepast worden. Er zijn twee versies: één voor aardewerktemperaturen en één voor steengoed en porselein.
    De aardewerkversie kan ook bij hoge temperaturen worden gebruikt, maar geven een wisselend resultaat.
    Bij elektrische stook blijven de kleuren onveranderd. Bij reductieve stook (gas, raku) ontstaan verrassende resultaten. Kijk voor meer info op www.ceraline.be
    Groetjes, Yoka van Hattum
    beantwoord
  • Yoka hartelijk dank. Zo te zien lijkt dit het voor mijn doel helemaal. Is voor kinderen heel duidelijk. Heb de site opgezocht en ze bij Ve-Ka in de catalogus gevonden.
    Ben heel blij met jullie site, heb er al veel van geleerd!
    Hartelijk dank en groeten.
    Inez
    beantwoord
  • Hallo Yoka en Inez.

    Ik ben meteen naar de site gegaan en gekeken hoe het werk er uit zag. Zag er mooi uit! Daardoor begrijp ik ook de reactie van Inez dat deze wasco geschikt is, voor haar doel.
    Verwonderde mij dus ook dat ik dat resultaat niet heb behaald!
    Ik ben direct naar mijn atelier gegaan en gekeken welke wasco ik ook al weer had aangeschaft, een paar jaar geleden. Dit is dus precies dezelfde wasco: van Ceraline!
    Ik heb toen mijn werkstukjes op aardewerk temperatuur gebakken en had de helderheid van kleuren zoals de site het aangeeft. Je ziet alleen zó veel van de ondergrond door de wasco heen, dat ik niet een tekening kreeg, met harde kleuren. En harde kleuren is juist voor kinderen zo mooi! Ik heb het als onmogelijk ervaren om de wasco nog dikker op te brengen om een duidelijker tekening te maken. Het eindresultaat vond ik nogal vaag.....
    Dan geeft de site aan dat de glazuur als het ware tegen de wasco aan komt te liggen. Bij mij bleef mijn transparante glazuur keurig over de wasco zitten, met een goede hechting! Dit maakte echter wel, dat de kleuren daardoor nog meer gingen vervagen.
    Ik vind dit een leuk onderwerp en hoop dat er meer mensen op reageren, die al eens met deze wasco hebben gewerkt. Zoals de site benoemd: het werkt inderdaad stofvrij! Daardoor wat meer geschikt voor kinderen. Echter mijn resultaat is niet te vergelijken met wat de site laat zien en daardoor is de wasco niet meer uit zijn verpakking geweest.....
    Het zou goed kunnen dat ik voor de kleuren er een ongeschikte glazuur op heb geplaatst????
    Het zou goed kunnen dat ik té laag heb gebakken???
    (1000 graden)
    Ik ben benieuwd of iemand weet welke transparante glazuur de kleuren van de wasco helder houdt en bovendien bij de wasco "weg trekt".
    Daarnaast de vraag: hoe breng je de wasco dik op???

    Mocht Inez toch besluiten om met wasco te gaan werken dan ben ik erg benieuwd naar het resultaat! Ik zou er graag een foto van zien. Helaas kan ik zelf géén foto bij voegen omdat ik de foto van dit werkstuk niet met een digitale camera heb gemaakt.

    Marrie.
    beantwoord
  • Dag Marrie,
    Nou dit is interessant. Ik zag trouwens op de foto's van de Ceraline site dat de glans op de kleuren verschillend is, sommige kleuren hebben meer glans dan andere. Heb me afgevraagd hoe dat zou kunnen. Ik ga ze in ieder geval bestellen want het is leuk om dat uit te proberen. Lijkt me zeker gemakkelijker in gebruik dan de glazuurpotloden. Ook iets veiliger voor kinderen.
    Ik laat weten en zien hoe het is gegaan maar het kan nog even duren.
    Ben heel benieuwd.
    Inez.
    beantwoord
  • Hoi Inez,
    Als ik kinderen laat tekenen op biscuit dan doe ik dat met kwast-onderglazuur, hierin zijn heel veel kleuren verkrijgbaar en ook in kleine hoeveelheden. Ik verdun het een beetje met water en doe het in aparte bakjes zodat de kinderen niet de verkeerde kwast in de gekochte pot zetten. Als er dan iets misgaat is het maar een kleine hoeveelheid. Als ze dun met potlood de tekening op het biscuit zetten kunnen ze dit inkleuren. Ik koop de glazuur bij Ibala en het merk is clay-bright. Hierna moet het natuurlijk nog wel geglazuurd worden met glans maar dit kan direct erna. Dus maar 1x bakken. Succes
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Ook ik was destijds heel enthousiast toen ik de site van ceraline zag. Heb een doos krijtjes aangeschaft (is overigens vrij prijzig) en ben gaan experimenteren.
    Nou de resultaten waren droevig. Net als jij al schrijft geen heldere kleuren. Sommige kleuren waren niet eens te zien. Reducerend was er niets veranderd. Met geen mogelijkheid mooi egaal op te brengen.

    Ik heb gestookt in de raku oven op 1040.

    Ook bij mij zijn de krijtjes daarna in de doos teruggelegd en er nooit meer uitgekomen.
    Zelf zie ik het als een desinvestering.

    Groetjes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Inez.
    De glans op de kleuren van de wasco kan verschillend zijn?? Dan denk dat het te maken zou kúnnen hebben met de hoeveelheid kleur-grondstoffen die er in verwerkt zijn.
    Hoe meer kleurstoffen, des te minder glans. Ik denk dat, omdat ik dit een aantal keren tegen ben gekomen bij het maken van bepaalde glazuren....

    Ik betwijfel of het gemakkelijker werkt met wasco, dan met glazuurpotloden. Beide hebben nadelen, wat voor kinderen niet zo prettig werkt.
    Met wasco vind ik het behoorlijk hard drukken om het op het keramiek te plaatsen. Het hangt dus van de leeftijd van de kinderen af, of het "werkbaar" is....
    De glazuurpotloden hebben als nadeel dat de punt er nogal snel af breekt. Je gaat veel punten slijpen. Ze zijn al vrij prijzig en met deze wetenschap worden ze nog prijziger! Ondanks het slijpen verwacht ik dat de glazuurpotloden het bij de kinderen beter doen maar daar krijg je tijdens het kleuren wel weer wat meer stof van.....
    Helaas moet ik je melden dat ik alléén ervaring heb met het zwarte glazuurpotlood.

    Maar aangezien het hier om bekertjes gaat voor de kinderen, denk ik toch dat je achteraf, bij het glazuurpotlood terecht komt. De strepen kunnen fijner gezet worden.
    De zwarte strepen kunnen hard van kleur opgezet worden. (Zie mijn plaat op mijn site.) Met de wasco gaat dit mogelijk niet lukken.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Hanneke.

    De site van Ceraline had ik nog niet eerder gezien.
    Ik heb de wasco op de markt zien liggen en leek me leuk voor bepaalde doeleinden.
    Mijn resultaten waren niet droevig.
    Ik was teleurgesteld in de helderheid van de kleuren.
    Dat het materiaal niet egaal op is te brengen, dat hoort naar mijn mening ook niet. Met de wasco bedoeld voor tekenpapier, lukt dat ook niet. Dat vind ik dus kloppend met de realiteit.
    Dát vind ik juist ook het leuke van de wasco. Zéker met tekeningen van kinderen zoals Inez bedoeld....

    Evenals bij jou, liggen mijn krijtjes in een doosje en komen er momenteel niet meer uit.
    Daarom heb ik in bovenstaand schrijven ook benoemd, dat ik dit een leuk onderwerp vind.
    Wie weet: voor Inez én voor ons een leuke uitdaging om er eens mee te beginnen of om het opnieuw op te starten met eventuele aanvulling van andere mensen die óók met wasco hebben gewerkt!!
    Wanneer de fabrikant deze kleuren aanbiedt, zal er toch ook helderheid moeten komen.
    Ik zie het dus als een uitdaging. Ik ben benieuwd wie raad heeft om "helderheid" te krijgen....

    Groetjes:
    Marrie.






    beantwoord
  • De twijfel is natuurlijk wel toegeslagen. Ik ga in ieder geval kijken of er contact te leggen is met de fabriek om wat meer informatie nu. Dus het zal nog wel even duren voor jullie de kunstwerken van mijn Rembrandts kunnen bewonderen.
    Ben heel benieuwd naar meer reacties. (misschien ook positieve??)
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Hallo Inez,
    Blijkbaar worden de Ceraline waskrijtjes nog niet juist toegepast zoals het zou moeten. Ceraline waskrijtjes hebben dezelfde eigenschappen als Wasco; je moet er mee werken op een lichtruwe ondergrond. Het is ons allen duidelijk dat je met Wasco niet op glas kunt tekenen. In geval het biskwie te glad is, even opschuren met zandpapier of er een sinterslib over spuiten ( zie www.ceraline.be : tips ) Deze waskrijtjes bevatten voor meer dan de helft uit keramische pigmenten bestand tegen de hoogste stook. Ze verliezen omzeggens niks van hun helderheid zowel oxiderend als reducerend. Het beste resultaat bekom je bij een glazuurstook tussen 1060°C en 1100°C aan 150°C/h. ( 7 à 8 uur gladbrand ).
    Op de krijtjes staat SK 02a wat staat voor SegerKegel 02a. Deze Ceraline waskrijtjes kun je niet met potloden vergelijken. De potloodlijnen geven meer pasteltinten dan de waskrijtjes en geven uiteraard ook een fijnere lijn. Het nadeel is dat ze uitvegen ( haarlak-truk ) en je er alleen een transparante glazuur kunt op aanbrengen, dit in tegenstelling tot de Ceraline waskrijtjes. Een volle lijn zal het glazuur uit elkaar houden. Een zachte ( licht-onderbroken ) lijn laat een overdekken door glazuur toe.
    Om het probleem van het onregelmatig effekt van glazuurpigment tegen te gaan kun je best een fikse dossis SMS lijm aan toevoegen. Deze lijm in poedervorm is te koop bij elke kleiboer en houd het water een tijdje vast zodat je tijd krijgt het pigment gelijkmatiger op te brengen. Dit principe past men ook toe bij 'brush-on-glazes'. Vergeet ook niet +/- 10% fritte aan het pigment toe te voegen.( enkel bij dit aanbrengen van het pigment )
    Als er vragen of problemen zijn bij het gebruik van deze Ceraline waskrijtjes kun je steeds terrecht via hun bovenvermelde website of info@ceraline.be
    UItproberen is het succes van elk goed keramist.
    Groeten,
    Lucien.
    beantwoord
  • Nou, daar gaan we weer: ik bedoel natuurlijk CMC (cellulose methil chloride, denk ik ) - lijm. Dit is ook de basis voor behang-lijm, echter behang-lijm is niet geschikt voor dit doel. En, eerst het poeder oplossen in warm water en een nachtje laten zwellen. Als de aangebracht pigment-emulsie niet meer opdroogd heb je teveel aan CMC toegevoegd, verder heeft dit geef effect op het glazuur. Ho ja, nog dit: wat voor glazuur of slib je aanbrengt over of naast Ceraline maakt niks uit. Probeer eens met een platte brede borstel met pigment of glazuur over de waslijntjes heen te strijken; Super-leuk.
    Tot nog eens.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.