ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > zilverglazuur

Wie weet hoe ik aan zilverkleurig en goudkleurig glazuur kan komen?
Bij Ve-Ka en Keramikos heb ik ze niet zien staan tussen de glazuurkleuren.

Vriendelijke groeten
Tiff
gevraagd

22 antwoorden

  • Tiff,ik denk dat deze glazuren moeilijk te maken zijn,je hebt wel goud en platina lusters.Deze moeten aangebracht worden op een gebakken glazuur.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob
    Inmiddels heb ik de lusters gevonden en nog een glazuur wat op goud lijkt.
    De lusters zijn vrij prijzig omdat er echt goud en zilver in verwerkt is.

    Ik ga experimenteren...

    Gr T
    beantwoord
  • Dag Tiff,
    ik ben benieuwd naar dat goudglazuur wat je hebt gevonden. Welk merk en eventueel waar?

    Zelf heb ik laatst luster (goud) gekregen, maar ik weet niet hoe ik dit op moet brengen. Graag een reactie
    groet, Marie-José
    beantwoord
  • Hallo Marie Jose

    Ik neem aan dat je met luster een olieachtige substantie bedoeld die nogal sterk ruikt.

    Die wordt opgebracht met een kwast of iets dergelijks op een reeds gebakken en geglazuurd werkstuk.
    Is het te dik dan is het te verdunnen met een vluchtige olie zoals rozemarijnolie.
    Een druppel kan al genoeg zijn.
    Proeven maken is wel van belang om de dikte vast te stellen.

    Daarna wordt het nogmaals gebakken op ongeveer 780 graden celcius.
    Voor de juiste temperatuur vraag het aan de fabrikant of leverancier.

    Het bakken moet na een opwarmperiode zo snel als mogelijk en verantwoord is gebeuren.


    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,
    ik heb net het fleje even open gemaakt en het ruikt inderdaad nogal sterk.
    Bedankt voor de info, ik ga het proberen, ben benieuwd.
    Groet, Marie-José
    beantwoord
  • Dag Marrie-José,

    Bots 9541 glazuur

    Ve-Ka 5005 en 5035 glazuur

    Ve-Ka 1714, 1715 en 1718 zijn lusters.(1.Biscuit,2.glazuur,3.luster)

    Als je bij de Ve-Ka site bij zoeken deze nrs invoert kom je bij 't product voor meer info.

    groeten Tiff


    beantwoord
  • Dag Tiff,
    bedankt voor de info.
    groet, mj
    beantwoord
  • Dag allemaal,

    Ik heb hier een aantal VE-KA lusters staan. We hebben ze in het verleden wel eens vaker gebruikt. Nu lees ik op een aantal fora dat deze behoorlijk giftig zijn. Ik heb bij veka navraag gedaan naar de samenstelling en kreeg als antwoord dat ze op basis van terpetine zijn. Ze ruiken daar echter niet na. Ik heb VE-KA al meerder keren gevraagd de safety data sheets op te sturen van het goedje maar ik heb tot op heden niets ontvangen. Omdat de verpakking te klein is is de fabrikant niet verplicht op de fles te vermelden waar het uit bestaat. Kan iemand me vertellen wat er in goud, platina en zilverlusters zit???

    groet,

    Roy Letterlé
    beantwoord
  • Hallo Roy,
    De kwasten schoonmaken met terpetine.De lusters zijn te verdunnen met terpetine maar hier kun je better speciale luster verdunner voor kopen.De lusters bestaan uit pure metaal oxide met olieen.Platina is zilverluster.

    Omdat de lusters vloeibaar worden aangeboden is er minder gevaar op inademen(uitkijken met airbrushen).De lusters zijn zwaar giftig,als het goed is hoort er een doodshoofdje op te staan.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Als lusters uit metaaloxide en oliën bestaan, welk gedeelte is hiervan dan zo giftig en waarom ? Ik heb ooit eens gelezen dat ook asbest giftig zou zijn.(?)
    beantwoord
  • de tekst op het flesje van Keramikos is duidelijk alsook het bekende gevaren kruis.


    R10 ontvlambaar, R40 carcinogene effecten zijn niet uitgesloten. R43 kan overgevoeligheid veroorzaken bij contact met de huid.R51/53 vergiftig voor in het water levende organismen, kan in het aqualisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken.
    R65 Schadelijk kan logschade veroorzaken na verslikken ( zal wel inslikken moeten zijn )

    bevat tetrachloorethyleen.

    Niet op het flesje...
    Aard: erkend kankerverwekkend (P65), verdacht van schade toebrenging aan de lever en de ontwikkeling van het kind

    Gezondheidseffecten: Sommige mensen die water drinken dat tetrachoorethyleen bevat boven de norm en over vele jaren kunnen een verhoogde kans op kanker hebben en kunnen problemen krijgen met hun lever
    beantwoord
  • Petrus,
    Met dank voor de info, maar er zitten veel 'zou kunnen' en 'niet uitgesloten' en 'mogelijk' in, maar weinig bewijsmateriaal dat deze produkten bij normaal verwerken en gebruik schadelijk zouden zijn. Neem nou gewoon keukenzout. Als fabrikant zou men op de verpakking moeten zetten dat dit produkt ernstige schade kan toebrengen bij inname van 100 gram. Nu staat er enkel de vervaldatum van verkoop op. Zit ik nog met de vraag of asbest giftig is... Als consument weet ik graag waar het gevaar zit, zodat ik daar op een verantwoorde manier mee kan omgaan. Het meeste van de info op de verpakking is niet voor de veiligheid van de consument bedoeld, maar als paraplu voor de fabrikant.
    beantwoord
  • In de olie die gebruikt wordt in lusters zitten onder andere ook reducerende stoffen en vluchtige olien.
    reducerende middelen zijn onder andere hars en paradichloorbenzeen.(de vervanger van mottenballen)
    Samen met metalen krijg je dan een lusterolie.
    Door de vluchtigheid van de olie ruikt het behoorlijk tijdens de verwerking. Die vluchtige gassen zuigen we dan ook af.
    Ook de chloorbenzeenverbindingen zorgen voor een ongezonde atmosfeer.(motten gaan er dood van)
    Ook gedurende de stook hangt er een sterke lucht in de pottenbakkerij.
    We stoken daarom ook 's nachts zodat niemand er last van heeft.

    Een heel klein vezeltje asbest in de longen kan na tientallen jaren nog zorgen voor longkanker.
    Vandaar dat er zo voorzichtig mee wordt omgesprongen.

    Frans
    beantwoord
  • Nou Frans, dat asbest kanker kan veroorzaken is me wel bekend, maar de vraag was of asbest giftig is. Carcinogene stoffen worden al eens op een hoopje geveegd met toxische stoffen. Daar krijg ik nou eens het op en neer van, zie. Als je asbest zou vermalen tot een fijn poeder heb je een voedingssupliment : magnesium, calcium en silicium. Giftig ? nee toch ? Daarentegen kunnen bepaalde gassen die vrij komen tijdens de stook, toxisch zijn. Niet alle, maar sommige. Daarom nogmaals: verantwoord mee omgaan betekend in dit geval een ventilatie-systeem in het atelier.
    beantwoord
  • Beste mensen,

    bedankt voor jullie spoedige reacties. Bij alle "gevaarlijke" stoffen geld natuurliijk dat je de juiste beschermingsmaatregelen moet nemen. In jullie posts zitten zeker een aantal goede aanknopingspunten. Ik zal me er zeker nog eens beter in verdiepen.

    Vreemd vind wel:
    a.
    Dat bij herhaalde navraag bij VE-KA blijkbaar niemand op de hoogte is van de mogelijke gezondheidsrisico's en de de te gebruiken voorzorgsmaatregelen
    b.
    Op de flacons niet de samenstelling van het goedje vermeld staat of enige waarschuwing
    c.
    VE-KA geen saftey data sheets bezit van spullen die ze zelf verkopen en haar klanten hierover desgevraagd ook niet kan informeren
    Dit had mij en mijn vrouw een paar avonden hoofdpijn klachten besparen.
    Bedankt, Roy
    beantwoord
  • Over asbest heb ik dit nog even gevonden:

    Asbest heeft géén drempelwaarde, zelfs blootstelling aan één asbestvezel is een risico voor de gezondheid. Asbestose (asbeststoflong) geeft na 10 tot 20 jaar ziekteverschijnselen, longkanker na 20 tot 30 jaar, mesothelioom (buikvlieskanker of longvlieskanker) na 20 tot 40 jaar.

    Aanvankelijk werd gedacht dat het vooral de chemische samenstelling van asbest was die verantwoordelijk is voor de kankervorming. Dit leidde tot de veronderstelling dat blauwe asbest de boosdoener was en dat witte en bruine asbest door hun andere chemische samenstelling minder gevaarlijk zouden zijn. Deze opvatting is terug te vinden in de wetgevingen op dit gebied in een aantal landen: blauw asbest is verboden, de andere soorten aan strenge regels gebonden.

    Er zijn echter veel aanwijzingen dat niet zozeer de chemische samenstelling van asbest verantwoordelijk is voor het veroorzaken van kanker, maar dat juist de 'vezelgeometrie' - de lengte en diameter - van de asbestvezels bepalend is. Daarbij maakt het voor de kankerwekking niet uit wat voor soort asbestvezels wordt ingeademd: niet de chemische samenstelling, maar de afmetingen van de vezel bepalen het kankerproces.

    Sinds 1993 is asbest verboden in Nederland. Sindsdien worden geen nieuwe producten gemaakt met asbest. Er is echter nog veel asbest in Nederlandse gebouwen aanwezig, naar schatting enkele miljoenen kilo's.

    Bij beschadiging van een gebouw (bij verbouwing, sloop of brand bijvoorbeeld) vormt deze asbest een groot gezondheidsrisico voor iedereen die zich in en rond het gebouw bevindt.



    Het is een stukje text van de site allesoverasbest.nl
    Dus mocht je oud asbest verwijderen zorg dan in ieder geval voor een goed mond en neuskapje!

    Prettige feestdagen allemaal
    groet Tiff

    beantwoord
  • Tiff,
    Vooralsnog, PRETTIGE FEESTDAGEN en een gezond 2009.

    Wat asbest betreft zal dit ondertussen wel bekend zijn dat het niet giftig is, maar door zijn kristalvezelstructuur wél levensgevaarlijke irritatie op voornamelijk de longen veroorzaakt. De boosdoener is de magnesiumkristal. Als mineraal totaal onschadelijk. We denken hierbij aan talk. Wat schijnbaar nog niet geheel doorgedrongen, is het feit dat mullietkristallen dit ook doen. Deze vinden we in aluminiumsilicaat-vezels. Beter gekend als 'ovenwol'. Dit roep ik nu ook al 25 jaar in de woestijn. Cynisch is het feit dat de vlaamse groene partij mijn rapport hierover gewoon naast zich heeft neergelegd. Waar zijn we in godsnaam mee bezig. Meestal met spijkers op laag water zoeken.
    beantwoord
  • Hallo Roy,
    Betreft punt C:
    Volgens de huidige Europese richtlijnen hoeven enkel de fabrikanten en invoerders van ALLE chemische en minerale stoffen een safety data sheet bij te leveren als hun jaarlijks omzet meer dan 1 ton bedraagt.
    De verdelers kunnen wel deze data opvragen. Of ze die steeds krijgen is een andere zaak. Je mag er wel van uitgaan dat gevaarlijke stoffen zelfs geen toegangsvergunning krijgen als er enig gevaar zou dreigen.
    Ik weet dat dit nog niet waterdicht is, maar schiet ondertussen niet op de pianist.

    beantwoord
  • Lucien,
    Als je het hebt over talk,kan ik daaronder ook talkpoeder verstaan( het is even heel wat anders)
    want ik heb me ooit laten vertellen dat talkpoeder vruchtbaarheidsstoornissen kan veroorzaken bij baby's,met name meisjes

    Ik vraag t even uit nieuwsgierigheid..en mijn autodidactische neurose

    :)

    Christmas Greet, T
    beantwoord
  • Tiff,
    Dit is naar ik meen, dezelfde misvatting die men over asbest had, zoals je zelf reeds had aangehaald. Nu is het zo dat enkele overijverige dokters ook zagen dat talk(poeder) dezelfde samenstelling had als asbest, en hiermee de wetenschappelijke pers haalde. Op het net kun je deze rapporten nog vinden, maar let even op de datum. Wel is er een vermoeden dat aluminium- en magnsiumverbindingen in deodorant-spuitbussen wel MOGELIJK schadelijk zouden kunnen zijn. Of dat in verband te brengen is met vruchtbaarheidsstoornissen zou ik echt niet weten. Ik ben al blij dat af en toe eens een glazuurtje mee zit.
    En nu moet ik van mijn gasten uit deze zandbak. Je weet wel, die eindejaarstoestanden.
    PRETTIGE FEESTEN
    beantwoord
  • Hi Lucien

    wellicht mijn persoonlijke mening maar toch: Of ve-ka invoerder en verkoper is of uitsluitend verkoper kan ik niet zeggen. Vandaar dat het ook moeilijk te zeggen is of of ve-ka al dan niet aan zijn wettelijke verplichtingen voldoet. Los daarvan vind ik dat je als verkopende partij de morele verantwoordelijkheid hebt je klanten desgevraagd te informeten over eventuele gezondheidsrisico's en/of te gebruiken persoonlijke beschermingsmiddelen. Tot drie keer toe zeggen dat het een terpnetieneoplossing is die verder niet schadelijk is, terwijl dat zeker niet het geval is vind ik een kwalijke zaak. Gelijkenissen met astbest e.d. zal ik verder niet aangaan maar, mij is in ieder geval duidelijk dat ve-ka (naar eigen zeggen) beschikt over de data sheets van een groot deel van hun assortiment maar niet van de lusters. Als je niet weet wat de risico's zijn kun je dat ook gewoon zeggen en de verantwoordelijkheid verder bij de klant leggen, maar zeg dan niet dat het geen schadelijk stoffen bevat.

    Groet,

    Roy
    beantwoord
  • Hallo Roy,
    Ik kan je geen ongelijk geven. Maar zoals ik je reeds had geschreven, het is soms een hele opdracht zekere data los te wrikken van de invoeder of fabrikant. Het is wel zo dat produkten in de EG pas de grens over mogen als er safety data bijgevoegd zijn. VeKa is geen invoerder die onder deze voorwaarden valt. Zelf heb ik de grootste moeite om domweg de segerformule bij glazuurfrittes van de fabrikant te verkrijgen. Ik neem nog aan als het gaat om gepatenteerde produkten, dat men daar zuinig op is, maar de segerformule joh! gewoon waanzin. Ik stel voor nog enkel basisgrondstoffen en frittes te kopen waar men de analyse en/of de segerformule bij geeft. Als we dit met zijn allen doen kan dit iets veranderen. Maar nogmaals, laten we ook niet paniekerig doen, anders gaat de balans naar de andere kant overslaan en zijn er dan die beweren dat ook zinkwit giftig is. Het is zoals een vuurwapen; het wapen zelf is niet gevaarlijk, wel hoe men er mee omgaat en waarvoor het gebruikt wordt.
    PRETTIGE FEESTEN
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.