ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Ceraline waskrijtjes

Hallo Lucien.

Aangezien ik het filmpje van jou op youtube heb gezien over de ceraline waskrijtjes was ik gemotiveerd om het weer eens te proberen. Een paar jaar geleden had ik deze krijtjes eens aangeschaft en heb er weinig mee gedaan. Inmiddels staat de tekening op mijn werkstuk en kan ik tussen de wasco gaan inkleuren.
Er komen echter wel een paar vragen bij me op.
Eén van de laatste handelingen in het filmpje is het spuiten van het werkstuk.
Hierbij ga ik uit van een transparante glazuur.
Zoals je eerder hebt benoemd in een ander bericht zal de glazuur "wegtrekken" bij de wasco.
- Trekt het glazuur volgens jou tijdens de stook volledig bij de wasco weg of mag ik een lichte dekking van het glazuur over de wasco verwachten?
- Is er in het filmpje glazuur gebruikt voor de met de hand ingekleurde delen?

Dan wil ik nog even noemen, dat ik het een prachtig filmpje vind en ik heb er geboeid naar gekeken.
Mijn complimentjes.

Groetjes: Marrie.
gevraagd

4 antwoorden

  • Lucien, inderdaad je video op youtube is zeker de moeite van het bekijken waard.

    Rob
    beantwoord
  • Ja, mooi hé Rob??
    Dit past wel bij ons, of niet dan??
    Jammer dat Lucien er even niet is, daarom ben ik dit weekend zonder Lucien op avontuur gegaan.
    Het eerste werkstuk is al klaar. (glazuur tussen de wasco) Ik ben tevreden over het resultaat.
    Het tweede werkstuk staat klaar met onderglazuur.
    Kan gespoten worden.
    Erg leuk om te doen!

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Met dank voor jullie reactie. Dat doet een mens eens goed. Mijn bedoeling was dan ook de keramisten wat in handen te stoppen waar ze iets verder mee konden gaan dan wat er van media reeds beschikbaar was. Eens goed op dreef gaat dit een positieve invloed hebben op jullie werk. Dat ik daaraan heb mogen deelnemen is voor mij een eer.
    Nu de vragen-die-ik-niet-dit-weekend-kon-beantwoorden-door -afwezigheid.
    - Marrie, op het fimpje wordt er transparant glazuur over onderglazuur gespoten. Op plaatsen waar er teveel glazuur ( te dik aangebracht) komt te zitten gaat dit zich toch gedeeltelijk opbouwen over de cerline, maar trekt wel weg tijdens de stook. Als er bij het spuiten dit voordoet kun je nog snel met een dikke, zachte borstel het teveel van de nog natte glazuur wegnemen. Dit kleine euvel doet zich niet bij alle glazuren voor. De aangebrachte lijnen zullen zowiezo door een dekkend of transparant glazuur doorbreken.
    - In het filmpje is zogoed onderglazuur als kleur-glazuur gebruikt. Het beetje transparant over heel het raku-werkstuk heeft omzeggens geen invloed op de ondergrond.
    De demo van R.Seeuws.: Hij werkt met pigmenten en brush-on glazes. De demo van A.Mortier : Zij werkt met sinterslibs en pigmenten en enkele toetsen glazuur.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, voor de goede uitleg!
    Hier kunnen we wel mee verder.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.