ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > pootjes inlijmen/opvullen

Moeilijk in het onderwerp te zetten wat ik bedoel.
Ik wil rvs pennen in een soort hulsje bevestigen.
Het hulsje moet dus opgevuld worden met een lijm, waarin het rvs pennetje moet komen, dat gesteld moet worden en daarna moet uitharden om te blijven staan.

Welke lijm, of ander materiaal kan ik hiervoor het best gebruiken? Het moet dus redelijk snel drogen, maar niet te snel, daar ik het pennetje moet kunnen stellen.

Groet,
Hanneke Bruijnjé
gevraagd

18 antwoorden

  • Dag Hanneke,

    Probeer eens "Bison kombi snel rapide" het is een twee componenten lijm wat ongeveer 5 minuten verwerkbaar is . Je kunt de lijm eventueel nog kleuren met pigment of bodystain.

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Hoi Jan,

    Heeft deze lijm een opvullende eigenschap, want dat is het grootste "probleem". Het staafje komt in een hulsje, dat veel groter is dan het staafje zelf.

    Hoor graag.
    Groet,
    Hanneke

    PS
    Daar ik morgen op vakantie ga, kan het enige tijd duren voor ik weer op de site ben.
    beantwoord
  • En gips?
    Of zelfhardende klei?
    beantwoord
  • Hoi Carol,

    Zie nog net het bericht.
    Ik ben voor alle ideeën in.
    Had zelf al gedacht aan purschuim...
    Het moet wel redelijk snel drogend zijn, denk ik, anders kun je het moeilijk in de goede positie houden.
    Dus gips, twijfels.
    Zelfhardende klei, zoals? merk?
    Hoor graag al deze creatieve ideeën, er zitten altijd dingen bij waar ik zelf nimmer aan denk.
    Daarvoor alvast mijn dank.
    Nu, eerst vakantie,
    hoop nadien nog veel suggesties te mogen lezen,
    groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Gips droogt wel redelijk snel hoor. Maar met 3 pootjes tegelijk wordt het misschien toch een beetje jongleren dan. De zelfhardende klei ken ik van Darwi maar er zijn ongetwijfeld meer merken. Koop je gewoon in de hobbywinkel. Purschuim heb ik zelf slechte ervaringen mee (weliswaar met het maken van een sinterklaarsurprise ;-) Het is slecht controleerbaar, dat spul en zet nog heel lang uit. En aangezien je dit na je vakantie pas gaat lezen...ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad en veel leuke ideeën hebt opgedaan.
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,als ik pootjes o.i.d.in te ruime gaatjes
    wil vastzetten draai ik er eerst wat kantaaldraad omheen,dat is er in diverse diktes.
    Daarna giet ik het aan met cetabever houtlijm,die kun je daarna enigzins op kleur brengen met viltstift en ziet alles er perfect uit.
    Lijm hard uit in een uurtje.
    succes
    beantwoord
  • Epoxy 2 componenten lijm kun je, als er veel ruimte moet opgevuld worden, er nog wat fijne chamotte als vulmiddel aan toevoegen. Is droog in 10 minuten en na 24 uur beenhard. Om dit terug los te wrikken kan je door dit op te warmen met een heteluchtpistool. Kun je ook inkleuren -, maar deze wijze raad is reds gegeven.
    beantwoord
  • Deze lijm heeft een opvullende eigenschap ongeveer 2 cm . Het staat ook op de site van bison http://www.bison.nl/NL/nl/index.do

    Nog een fijne vakantie.

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Ook een fijne vacantie gewenst, Jan
    beantwoord
  • Ha Hanneke, fijne vakantie gehad? Bij de Hazelaar is milliput te koop. Een twee compenenten spulletje wat bedoelt is voor reparatie van porselein en andere keramiek. Hecht ook aan hout, plastic, glas, metaal en cement. heeft een vullende eigenschap, en een droogtijd van 2 tot 3 uur. ik bewaar het in de koelkast en als het bij verwerken iets te droog is doe je wat water erbij. tot nu toe geen krimp kunnen constateren. ze hebben het in de kleuren wit en aardewerk rood. Is overschilderbaar. veel succes groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Inmiddels weer terug van vakantie.
    Weer terug in het gewone leven.
    Het liefst zou ik de 2 hulsjes vullen met een lijm, de vorm dan keren, zodat de openkant van de hulsjes naar beneden komt, zonder dat de lijm eruit loopt, dan de staafjes erin fixeren en laten drogen en uitharden.
    Ik heb geprobeerd de hulsjes met de pennen erin te vullen, al in de stand waarin ik ze wil hebben (dus met de openzijde naar beneden) maar dan krijg je de hulsjes niet goed gevuld.
    Ga nog wat andere adviezen uitproberen.
    In ieder geval bedankt voor het meedenken.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Carol,

    De Darwi klei waar jij het over hebt, hecht die aan de "gewone"klei?
    Op zich lijkt het mij een goed alternatief, mits het een goede hechting geeft.
    Hoor graag.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Jan,

    Ga dit ook zeker uitproberen.
    Bedankt,
    Hanneke
    beantwoord
  • Wij maken er een houten plugje in en boren dan een passend gaatje in de gewenste grootte. Misschien is dit voor jou ook iets?
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Het beste om dit te doen is TECK 7 dit lijmt echt alles zelfs vochtige oppervlaktes en het bestaat in verschillende kleuren , en je kan er ook grote gaten en hulzen me opvullen het is handdroog in 1 uur maar hard uit in 24 uur en het ziet er uit als silicone maar is 10X beter.Je kan het in Belgie in elke doe het zelf zaak vinden kost 8.5€ groetjes Dirk
    beantwoord
  • Hallo Dirk,
    Helemaal mee eens! Het is een supermiddel. Lijmt alles en is te gebruiken als silicone. Is zowel voor binnen als buiten. Is ook wel een beetje vergelijkbaar met Zettex, verkrijgbaar in Nederland. Groet,
    Marga
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Ik zag op de site van Bison, dat je daar ook advies kan vragen.
    Speciaal voor mijn vraag hebben ze proeven met verschillende lijmsoorten gedaan.
    Uitkomst is dat ik het beste Bison kombi snel rapide (een permanent repair universal) kan gebruiken.

    Onderstaand de tekst van Bison:
    Van de Permanent Repair Universal stick kunt u de benodigde hoeveelheid afbreken en kneden tot het een homogene, grijze massa wordt. Vervolgens kunt u de hulsjes ermee opvullen en tenslotte kunnnen de pennen erin worden gestoken. Dit dient binnen enkele minuten te geschieden. Het is hierbij van belang dat de pennen (het deel waarmee ze in de kneedmasse komen) goed ontvet en eventueel licht opgeruwd zijn. Voor een goede hechting van de pennen met de kneedmassa is het het beste om ze daarna niet veel meer te bewegen, de kneedmassa is namelijk vrij hard en zal niet om de pennen vloeien. Iets van stand veranderen kan nog wel maar des te minder, des te beter.

    Meer informatie over de Permanent Repair Universal is te verkrijgen op www.bison.nl

    Ik heb het nog niet uit kunnen proberen, maar ga dat zeker doen.
    Verder moet ik zeggen dat ik het een geweldige service vind van Bison.

    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Wil overigens niet zeggen dat ik de andere adviezen ter zijde leg.
    Ga zeker met een en ander experimenteren.

    Als ik het nog niet gezegd heb:
    Allemaal bedankt voor de adviezen.

    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.