ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > ongewenste craquelé

Hallo,

Ik gebruik veel kantenklare glazuren van Duncan met fantastisch kleur resultaat maar ik heb eigenlijk altijd wel ongewenste craquelé.
Ik heb geprobeerd om mijn klei (creaton 480, 264 en vingerling) op verschillende temperaturen bisquit te bakken maar tot nog toe zonder resultaat.
Ook heb ik geprobeerd om de gladbrand op verschillende temperaturen te doen. eveneens zonder het gewenste resultaat.

Weet iemand misschien wat voor toevoeging ik in het glazuur kan mengen om het krimp verschil te verkleinen?? of is het beter om een klei te kopen met minder chamotte erin???

Vr. groet Anja
gevraagd

4 antwoorden

  • Anja,
    Wat is de hoogste temperatuur en de tijd dat je biskwie hebt gestookt ?
    Hoeveel chamotte ( % ) zit er in die kleien ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Bedankt voor je snelle reactie
    De hoogste temp. was 1240 graden biskwie en er zit 40 % chamotte in.

    Groet Anja
    beantwoord
  • Wow, dat-is-hoog ! En nog steeds craquelé ? Verwonderd me niks.
    Als je glazuur te veel krimpt gaat die barsten. Als je klei nou mee zou krimpen heb je dat probleem niet. 40% chamotte krimpt NIET. Biskwie op 1240°C gestookt krimpt ook al niet. En nu gaan we daar een glazuurtje op smeren dat heeeel de krimp-rekening voor zich moet nemen. Wat gaan we nu doen ? Klei met 30% ( fijne ) chamotte stoken op 900°C in een tijdspanne van minstens 7 uur. Tja, die tijd is er nodig om al die ongewenste gassen uit te stoten en de klei de kans te geven wat mechanische sterkte op te bouwen, wat die anders heeft op 1250°C. Wedden dat je probleem is opgelost ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Hartelijk dank voor je advies.
    Ik ga er gelijk mee aan de slag en ik laat het hier weten als het gelukt is hoor.
    vr. groet Anja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.