ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > soda as

ik heb een glazuur gemaakt met soda as erin.
Nu klontert dit enorm in het glazuur en vormt precies stenen.Kent iemand een oplossing om dit te voorkomen of om bij het glazuur te voegen ?
gevraagd

5 antwoorden

  • Soda ash (natriumcarbonaat) is een sterke deflocant en gaat na een tijdje uitkristalliseren. De glazuur opwarmen om de kristallen terug te laten smelten. Best deze grondstof niet meer gebruiken in de toekomst. Soda ( natrium ) in het recept toevoegen in de vorm van een natriumfritte.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip.
    Het glazuur lijkt evenwel op niks. Dit ga ik wel uittesten over glazuren heen. Dit geeft normaal prettige resultaten.
    beantwoord
  • het probleem met soda as ken ik zeer goed!!!! voor mijn eindwerk in de academie van aarschot ben ik verleden jaar met een glazuur aan het experimenteren geweest. daar zat ook soda as in, het was gewoon niet te doen, daar hielden we dan ook nog een verstopte spuit aan over! dan heb ik dit vervangen door boraxfritte. dat was een geweldig idee! nu heb ik een prachtig glazuur. misschien kan er iemand iets doen met het recept?
    loodbisilicaat 45 gr.
    boraxfritte 26 gr.
    natronveldspaat 8 gr.
    tinoxide 7 gr.
    maagzout 8 gr.
    kaolin 6 gr.
    zo, ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

    beantwoord
  • Hallo Mieke,
    De boraxfritte zal vast wel een beter resultaat geven, maar ik wil je er wel op wijzen dat dit niet een vervanging is voor soda ash. Je kunt hier voor een fritte kiezen met overwegend Na²O.
    Voor welke temperatuur/tijd is het door jou opgegeven recept geschikt ?
    beantwoord
  • sorry, was vergeten de temperatuur te melden!
    van1040° tot 1160° maar de beste resultaten zijn op 1150° je moet het echt eens proberen, het is heel,heel mooi! en nog iets, je legt de glazuur er best vrij dik op tot ziens!!!! mieke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.