ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Wegtrekken Veka glazuur

Dag allemaal,

Ik ben olielampjes aan het maken in de vorm van een campinggaz tankje. Ik gebruik een K150 gietklei, bisquit gebakken op 960 graden, buitenkant Veka GL1101 glazuur gespoten, binnenkant Veka GL1101 uitgegoten en glazuurstook 1060 graden.
Het probleem waar ik in 85% van de gevallen tegenaan is dat de glazuur op horizontale delen wegtrekt zowel aan de binnenkant als bovenop. Wie kan mij helpen?
Bijlagen:
gevraagd

11 antwoorden

  • Dit wegtrekken komt vaak door een te dikke glazuurlaag.
    Kijk maar eens al je een werkstuk gespoten hebt.
    Vaak zie je dan al kleine haarscheurtjes in de glazuur zitten.
    Iets hoger bisquit bakken kan helpen omdat het water uit de glazuur dan niet zo snel in de scherf trekt.
    Wat bentone toevoegen aan de glazuur kan ook helpen.
    Een half procent is meestal voldoende.
    het werkstuk vochtig maken met een spons of plantenspuit is ook soms een oplossing tegen te dik glazuren.

    Frans
    beantwoord
  • Zo te zien is het ook best mogelijk dat het Al²O³ gehalte te hoog is in relatie tot de glasvormers en daardoor het glazuur te taai is. Langer stoken is ook een optie, maar geen garantie. Enkele percenten kwarts of flint kan helpen, maar dan wel iets hoger stoken.
    beantwoord
  • Een fabrieksmatig geproduceerd glazuur zal in principe niet teveel Al2O3 bevatten Lucien.
    Uit ervaring weet ik dat horizontale vlakken meestal dikker worden gespoten.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Dat een fabrieksglazuur buiten verdenking staat zou een foute inschatting zijn. Het is best mogelijk dat deze glazuur het uitstekend doet in een andere bakkurve. Een glazuur die deze fout maakt doordat ze te dik is opgebracht vind ik zo reeds verdacht. Het gaat hier duidelijk om een glazuur met grote oppervlaktespanning. Dit is vermoedelijk te wijten aan de combinatie Aluminium-Tin. Bij een kant-en-klaar glazuur is het gissen wat er aan kan worden verholpen. Deze viscositeit kan gunstig beinvloed worden door bv. het toevoegen van enkele percenten van een loodsilicaat-fritte of een hoog alkalische fritte. De tendens is ook dat men snel en zuinig wil stoken om energiekosten te vermijden. Gevolg is dat er meer van die glazuurfouten optreden. Iets hoger of iets langer stoken is uiteindelijk goedkoper.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Vind het dan nog steeds wel vreemd dat het alleen op de horizontale delen weg trekt.
    Ik kan me meer voorstellen bij het antwoord van Frans, dat het dus op die delen te dik gespoten is.
    Verder ziet de olielamp er tenslotte prachtig uit!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hallo Let,
    Vanzelfsprekend doet dat euvel zich voor op plaatsen waar het glazuur dikker is opgebracht. Een evenwichtig uitgebalanseerde glazuur mag dit niet hebben. Toch duidelijk; hoe dikker de glazuurlaag, hoe groter de oppervlaktespanning, hoe meer samengetrokken glazuur. Nou ja, doe de test met mijn advies en kijk of je dit nog voor hebt.
    beantwoord
  • Nog even een paar kanttekeningen bij het voorgaande bericht van Lucien.

    Door het hoge gehalte aan smeltmiddelen in een aardewerkglazuur zal er altijd wel een oppervlakte spanning blijven.
    Toevoegen van lood of alkalische fritten zal dit volgens mij alleen maar verergeren.

    Het smeltpunt zal lager komen te liggen

    ook zullen de onderlinge verhoudingen in het glazuur veranderen waardoor er misschien wel te weinig tinoxide in voorkomt en zodoende niet meer geheel dekkend zal zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Frans,
    De toevoegingen van lood-kali of natrium-frittes is als interactie bedoeld, en dan spreek ik van 2% of iets van die strekking. Dit kan absoluut geen invloed hebben op het dekkend effect van het glazuur. Trouwens waren we het niet eens dat een iets hoger of langer stoken een optie was ? Lithium of bariumverbindingen zijn ook een mogelijkheid, maar niet zo vanzelfsprekend voorhanden. Bentoniet is trouwens een aluminiumsilicaat en zal enkel effect hebben als emulator. Het zou me sterk verwonderen dat deze "fabrieksglazuur" ook nog eens sterk zou bezinken. De "taaiheid" van dit glazuur is vast te wijten aan een te sterk amfotère reactie. Uitproberen zal antwoord geven.
    beantwoord
  • Dag allemaal,

    Bedankt voor jullie velen reacties.

    Ik ben met het werkstuk bij Veka geweest en hun conclusie was meteen dat ik te veel gesponst heb waardoor kwartsdeeltjes aan het oppervlak vrij komen te liggen en de glazuur daaromheen wegtrekt. Ik kan me daar echter weinig bij voorstellen want over de hele oven gezien is het wegtrekken niet regelmatig genoeg.

    Ik heb de laatste oven dunner gespoten en hoewel het wegtrekken aanzienlijk minder is is het uitval percentage nog steeds 100% door een grote hoeveelheid pinnholes. Allemaal erg frustrerend.
    beantwoord
  • Ik stook meestal biscuit op 1020 graden. Dan zijn in ieder geval alle gassen uit de klei is mij geleerd. Bovendien heb je daardoor minder kans op problemen tijdens de glazuurstook.
    Voor cursisten van mij die Ve-ka glazuur gebruiken stook ik dan de glazuurstook ook op 1020 graden en pendel een half uur.
    (Ik stook biscuit en glazuurstook samen in de oven omdat ik het beiden op 1020 graden stook.)
    Het komt er altijd heel mooi uit. Is dit misschien een optie?
    Het geeft wel vaak craquele met Ve-Ka glazuur. Ik weet niet of dat bij jou op 1060 ook het geval is.
    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Al deze reacties bevestigen nogmaals mijn verondersteling en blijf alsnog zeker dat het hier om een zeer klassiek viskose-probleem gaat. Ik zal nog even herhalen: Tijd en temperatuur kan je niet van elkaar scheiden. Als men een bepaalde temperatuur opgeeft is dit de helft van het verhaal en tijd is de tweede helft. Pendelen is tijd toevoegen aan de temperatuur. Men kan ook temperatuur toevoegen aan de tijd ( als die te kort is ). Geef die gassen de tijd om te ontsnappen en sluit daarom je oven niet af bij biskwie-stook. Slecht voor je oven en slecht voor het glazuur. de combinatie van deze twee fouten ( stookcurve en glazuurtaaiheid ) ken je nu.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.