ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kristalglazuren

Kan er mij iemand helpen ?

Ik ben op zoek naar een recept voor een turkoize - lichtblauw - groen of iets in die trent kristalglazuur. Ik heb al enkele foto's gezien en ik vind kristalglazuren echt prachtig. Maar kan er mij ook iemand zeggen of je daar iets speciaal moet voor doen, ik heb al gelezen dat je een speciale opwarming en afkoeling moet hanteren tijdens de glazuurbak.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan verder helpen

groetjes
gevraagd

7 antwoorden

  • Hallo Jan,

    Beter dan ik kan beschrijven vind je in het boek van dhr Kustjens "Draai en glazuurtechnieken" de juiste methode om kristalglazuren te stoken.
    Ook staan daar je gewenste recepten in.
    Het boek is moeilijk te verkrijgen maar de bibliotheek gaf voor mij uitkomst.
    Frans
    beantwoord
  • Nu ja ik denk weer dat het niet echt mogelijk is om een speciale bakcurve te gebruiken. Ik volg cursus en de oven die we gebruiken word door meer dan 200 mensen gebruikt ( keramiek + pottendraaien). En zelf een oven kopen is ook niet echt mogelijk (ben pas 14) Maar zal eens informeren in de bibliotheek. Bedankt voor de reactie.
    beantwoord
  • Botz heeft KristallTürkiss 9565 Dit is een turkoise kant en klaar glazuur die gewoon op (uit mijn hoofd) op 1020-1060 graden gestookt kan worden. Zonder bakkcurves dus.
    beantwoord
  • ik heb eens gekeken in de brochure en het is niet echt dat soort kristallen die ik bedoel zijn bijvoorbeeld te zien in het werk van geert theunissen
    Geerttheunissen.nl -> wat is nieuw -> nieuwe kristalglazuren
    Toch bedankt voor de reactie
    beantwoord
  • Ja, dat is zeker iets heel anders! Ik begrijp dat je het prachtig vind. Vind ik ook!
    beantwoord
  • Hallo Janlaurens,

    Kijk maar eens op de website van Mojo keramiek in de rubriek keramisten.
    Een super mooie website over kristalglazuren met heel veel recepten.
    Dit was jaren geleden al een bron van inspiratie voor mij.
    Ik heb veel van deze recepten gemaakt.
    De 6713/58 is mijn favoriet. Jou turkoize!
    Hans Kurstjens of Curstjens heeft ook een heel mooi boek (Nederlands) over kristalglazuren geschreven.

    Veel plezier. Groet, Cor
    beantwoord
  • ok bedankt cor
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.