ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Barsten in glazuur door vocht

Dag allemaal,

Heel veel vazen, theelichthouders e.d. die ik geglazuurd hebt met een bepaald transparant glazuur zijn perfect geworden. Een vaasje dat een paar per ongeluk ongeglazuurde plekken had aan de binnenkant heb ik opnieuw met het glazuur bestreken en weer gebakken. Nu is er craquele gekomen op een kant van het vaasje, net als twee bultjes waar ik de laatste keer het glazuur had aangebracht. Het kan niet aan de klei versus glazuur liggen, want op de andere helft van het vaasje zit geen craquele en mijn andere werkstukken hebben dit absoluut niet.

De enige logische conclusie voor mij is dat ik hem niet lang genoeg heb laten drogen en dat dit door vocht komt. Mee eens of niet? Ik hoor jullie meningen graag, alvast bedankt!

Groeten, Flora
gevraagd

9 antwoorden

  • Hallo Flora,
    Als het komt doordat het glazuur nog niet droog was zou het er gewoon afgestoomd zijn, of nog meer schade. Dit zou kunnen als je het werkstuk doornat in de oven zou plaatsten, maar zeker niet door een beetje vocht. Dat heeft tijd om te verdampen voor het de 100°C bereikt. Ik heb zo een vermoeden dat je langer/hoger biskwie moet stoken of heeft het met de glazuursamenstelling te maken die niet in overeenstemming is met de klei-krimp. Als je twee maal een glazuur opstookt heb je twee maal een tijd en voor de tweede glazuur maar èèn tijd. Tijd en temperatuur moet je optellen. Vermoedelijk heeft deze glazuur een te hoge krimpmarge en kan deze spanning niet aan. Dit principe kan je ook voor raku gebruiken, maar dan in andere richting; Hoge biskwiestook zodat de scherf niet meer gaat krimpen en dan een glazuur dat zoveel mogelijk moleculair water bevat en dit lager of op dezelfde temperatuur stoken. Enkel het glazuur gaat nog kunnen krimpen met craquelè tot gevolg.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Bedankt voor je reactie. Het is zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant gaan craqueleren, mar alleen bij de plekken die ik opnieuw heb geglazuurd, en dat is aan de binnenkant. Dan moet het inderdaad iets te maken hebben met die tweede laag glazuur, en te veel spanning daardoor.

    Nu is er volgens mij bijna geen glazuur te vinden dat nooit zal craqueleren. Dit is het transparante kwastglazuur van Botz, met water verdund tot dompelglazuur, en het staat heel goed bekend bij iedereen. Ik heb een kandelaartje ervan een uur in de oven gehad op 200 graden en daarna in koud water gedaan, en daar kwamen haarscheuren in. Maar volgens mij is dit bij veel glazuren zo.
    beantwoord
  • Daarbij moet ik trouwens nog zeggen, dat als ik een voorwerp met dit glazuur erop iets van 10 min. op 200 graden verwarm in en dan in koud water doe, er niets gebeurt. Ook was het water dat ik eerder heb gebruikt om dat kandelaartje in te doen waarschijnlijk kouder dan 20 graden, dus kon het ook bijna niet anders dan dat het zou craqueleren.
    beantwoord
  • Op welke temperatuur / tijd stook je biskwie en nadien het glazuur ?
    Welk kleitype gebruik je, en wat zijn de max./min. temp. van deze klei. Eventueel de hoeveelheid kwarts/aluminium deze bevat. Ik vraag je dit omdat het, zoals ik reeds suggereerde, het te maken heeft met de compatibiliteit klei/glazuur.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Bisquit doe ik op 1050 graden, glazuurbrand op 1250 graden. Ik gebruik de steengoedgietklei van Ve-Ka, die is voor 1020 tot 1300 graden. De samenstelling van het Botz transparant kwastglazuur weet ik niet, maar het is dus die en dan voor steengoed.
    Groeten, Flora
    beantwoord
  • Ow, en nogmaals wil ik even vermelden dat ik verder nooit problemen heb gehad met dit glazuur, alleen dus bij deze herglazuring, en dat het de beste kwaliteit is, als het goed is...
    beantwoord
  • Super, hier is echt niks op aan te merken. De scherf kan omzeggens niks meer van water opslaan. Uitzetten en krimpen moet niet in de scherf worden gezocht. In normale stookcyclus zal het glazuur het net doen, maar zonder enige reserve. Ik stel voor er in het vervolg 1 a 2% Colemaniet aan het glazuur toe te voegen. Dit gaat oppervlakte-spanning wegnemen en hierdoor de kans op haarscheurtjes duidelijk verminderen. Als je dat niet in voorraad hebt kun je dit ook proberen met dezelfde hoeveelheid Lepidoliet. In steengoed zijn haarscheurtjes best te verhelpen, wat niet zo eenvoudig is bij aardewerk. Succes
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Wederom bedankt voor je reactie! Ik dacht al dat dit toch echt een goed glazuur is, en uit jouw reactie leid ik af dat ik het ook best kan gebruiken zolang ik normaal stook. Zou het misschien beter zijn als ik een pendeltijd (soak, zoals Botz dat noemt) aanhoud van 30 min. zoals Botz aanraad? Ik doe nu altijd 10 min.

    Aangezien ik niet weet wat er nu in het glazuur zit ben ik er wat huiverig voor om er dingen aan toe te voegen, ik koop het ook in vloeibare toestand. Maar toch bedankt voor het advies!

    Groeten,

    Flora

    beantwoord
  • Als je enkele kleine staaltjes maakt kun je het weten. Laat je niet "be-pamperen"door de fabrikanten. Binnen èèn generatie weet men dan zelfs niet meer waaruit een glazuur is gemaakt. Laat je creativiteit niet inpakken ! Wat betreft dat pendelen; dit had ik je toch al gesuggereerd ? Tijd en temperatuur horen samen. De totale stookcyclus zou voor die temperatuur zeker 8 uur moeten vergen. Als die sneller bereikt moet je zeker pendelen. Nou, nog veel succes gewenst.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.