ALGEMEEN > Stoken > kapsels in een elektrische oven

Met interesse het artikel over het "stoken in een kapsel in een elektrische oven" gelezen in het laatste nummer van KLEI. Ik heb een paar vragen.Van welke klei kan ik het beste een kapsel maken en hoe dik moeten de wanden zijn? Wat voor temperatuur moet ik minimaal en kan ik maximaal bereiken voor een goed resultaat? Kan ik daar ook soda in stoken zonder dat dit mijn oven aantast? Hoe groot is eigenlijk het risico voor de oven? Ik lees tegenstrijdige berichten.
Als iemand zijn ervaring met mij wil delen: graag en vast bedankt.
gevraagd

4 antwoorden

  • Dag Marijke,
    Het beste kan je een vuurvast klei gebruiken voor een kapsel. Een klei met een hoog aluminiumgehalte gaat ook prima.
    Ik stook zelf steengoed en heb alleen ervaring met raku als het gaat om reductie op lagere temperatuur.
    Maximaal wordt bepaald door het maximum van de klei en de oven. Meestal rond de 1280 - 1300 C
    Als je het kapsel afsluit met een rolletje klei wat gerold is in aluminiumhydraat dan blijven de natriumdampen in het kapsel. Het kan je oven dan niet aantasten.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Marijke,
    Op lage temperatuur kun je ook een solide roestvrij-metalen kookpot gebruiken als kapsel. ( echt waar )
    - Als je wil reduceren in zo'n kapsel in een elektrische oven heb je heel weinig reductiemateriaal nodig. Een stompje kaars of motbal is reeds voldoende.
    - Soda onder de vorm van zout is de klassieke " zoutstook ". Het zout wordt in de oven gebracht als die reeds 1000°C heeft om reden dat door deze hitte het zout direct uiteenvalt in natrium en chloor. Dus zout in het kapsel leggen heeft geen zin. Oplossen in water en op het werkstuk vernevelen wel, maar gebruik in deze toepassing beter natriumcarbonaat. Reductie en oxidatie kan steeds tot zolang het glazuur nog vloeibaar of "week" is.
    beantwoord
  • Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik ga het zeker binnenkort doen. Groetjes.
    beantwoord
  • Je kunt zout op de bodem van je kapsel leggen, maar houdt er rekening mee dat dit eerst smelt en pas boven 1200 graden verdampt. Overal waar gesmolten zout tegen klei aankomt, zullen in de klei blazen ontstaan. M.a.w. je kapsel heeft er erg onder te lijden. Dan kun je beter een (vantevoren al op steengoed temp gebakken) potje in het kapsel zetten met daarin een beetje zout. Zo'n potje kun je maar 1 keer gebruiken. Let er ook op dat je het hele kapsel aan de binnenkant mee glazuurt! Het rolletje tussen kapsel en deksel is dus niet alleen om je oven te sparen, maar ook om het deksel uberhaupt los te krijgen.
    Soda kan eventueel ook, maar verspreid moeilijker als damp in de ruimte.
    Vergeet ook niet om je werk op propjes te zetten van kaolien en al-hydraat, anders zit alles vastgebakken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.