ALGEMEEN > Stoken > ontsnappen van gassen ?

Wat ik mij al heel lang afvraag is het volgende :

Vaak bak ik mij keramiek op 1060 en vervolgens glazuur ik het op 1260 .
Uiteraard gebruik ik klei voor steengoed .

Laatst had ik hierover een discussie met iemand die beweerde dat er gevaar ontstaat (er kunnen nog gassen vrij komen uit de klei bij de glazuurstook omdat die op 1260 plaatsvind )

Ik bak mijn biscuit laag omdat het glazuren dan beter gaat (absorptie)

ik doe het eigenlijk al jaren zo en heb het gelukkig nog nooit ervaren dat het fout ging .

De vraag is weet iemand of dit kan ?het ontsnappen van gassen


groet Anna
gevraagd

26 antwoorden

  • Hallo Anne,

    Waarom bak je biskwie op 1060°C en niet op 960°C ? Alle nitraten en fosfaten zijn dan ook reeds ontbonden.
    Nu is de vraag; wat versta je onder "gassen" ? Alle stoffen hebben een vaste vorm, een vloeibare vorm en een gas-vorm. Water kennen we hiervan als voorbeeld het best. Dat gaat "vergassen"of wordt vluchtig als het zijn kookpunt heeft bereikt. Litium doet dat op ongeveer 1200°C, Natrium vanaf 1150°C, Kalium en Barium in lichte mate vanaf 1200°C. Strikt genomen zijn dit gassen die vrij komen. Deze mineralen zijn van vloeibare vorm naar gasvorm overgegaan. Maar waar onze aandacht naar toe gaat zijn de gassen die vrij komen beneden de 1000°C. En dat is ook een van de redenen waarom we biskwie stoken.
    beantwoord
  • Naar mijn idee is hoog biscuit stoken nooit verkeerd omdat je dan zeker weet dat alle koolstof uitgestookt is en je later geen blazen kunt krijgen als de klei dichtsintert.
    Bij elke stook ontsnappen gassen uit de klei en glazuur, zodat een goede ventilatie altijd nodig is.
    beantwoord