ALGEMEEN > Klei - algemeen > plasticiteit van eigengemaakt gietklei

Wie kan mij helpen? Ik heb zelf gietklei gemaakt met verschillende recepten, die ik ook van dit forum af heb gehaald. Dus met waterglas en gecalcineerde soda en wbb 30. Maar mijn gietklei wordt lang niet zo plastisch in vergelijking met de gekochte emmers gietklei. Hiermee bedoel ik, dat als ik iets uit het gegoten stuk wil snijden en om wil vormen, bijv. uit een schaal, dan breken mijn stukken heel snel af, i.p.v. dat ze ombuigen. Hoe voorzichtig ik het ook doe. Ik heb ook al geprobeerd om bentone bij de gietklei te voegen, maar ook dit was geen succes. Heeft iemand een idee wat ik fout zou kunnen doen, of iets dat ik toe zou kunnen voegen. Het gaat trouwens om gewone gietklei, geen steengoed of porselein.
Alvast bedankt....

13 antwoorden

  • O ja, wat ik daar ook nog bij wilde vermelden. De kleislib zakt na een dag of zo naar de bodem, waardoor er een massieve massa op bodem ontstaat, ook dit is toch niet de bedoeling? Mijn "gekochte aangemaakte" emmers hadden dit nooit.
    beantwoord
  • Hallo Marion, De verhoudingen zijn belangrijk;
    5 kg poeder,2 liter water,15gr soda,7 1/2-15cc waterglas. Ik doe eerst water,poeder en soda en dan waterglas. Nadat dit is aangemaakt geregeld doorroeren en een dag laten staan.Voor meer plasticiteit ball clay toevoegen.
    Rob
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal het proberen!! Wat is het verschil qua gebruik tussen ball clay en bentone? En wat zijn de verhoudingen die ik toe zou moeten voegen als ik ball clay gebruik?
    beantwoord
  • Weet je zeker dat je WB30PM hebt gebruikt Marion? Je schrijft WBB 30 dat is heel iets anders. Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans Ja, ik schrijf het inderdaad wat onhandig op, maar het is WB30pm. Heb jij nog ideeen? Ik vraag mij namelijk ook af wat nu het verschil is tussen gecalcineerde soda en waterglas. Het zijn beide electrolieten. Dan zou je toch in principe ook maar een van beiden hoeven te gebruiken. Of heeft ieder electroliet weer een ander effect, en dus een andere functie? En dan nog een vraag. Wat is het verschil tussen gewone soda en gecalcineerde soda? Ik weet dat ik veel vragen stel, maar ik probeer te begrijpen wat er mis gaat, en dat lukt misschien beter als ik de functies van de verschillende grondstoffen begrijp. Alvast bedankt, Groetjes Marion
    beantwoord
  • Vragen over alles wat met klei en glazuur te maken heeft, daar is dit forum bij uitstek geschikt Marion.
    Ik heb het idee dat je de klei met teveel water aanmaakt. In klei zitten meerdere stoffen, de een zwaarder dan de andere. Als je de klei met teveel water aanmaakt geef je de zwaardere delen de kans om naar de bodem te zakken. Bentoniet (de meest plastische klei is me verteld), bentone en ballclay kan je het beste droog mengen met de klei omdat ze anders klonters in je klei maken die je er bijna niet uit kan krijgen. Zorg er voor dat 1 liter klaar gemaakte gietklei tussen de 1740 en 1780 gram weegt. Het is beter als je nog water moet toevoegen na het wegen, eruit halen gaat niet zo makkelijk. Gebruik dus minder water als je de klei gaat klaarmaken. Na weging kan je bepalen of er nog water bij moet. De dikte kan je daarna met waterglas druppelsgewijs aanpassen.
    Gecalcineerde soda (natriumcarbonaat) daar is door verhitting het chemisch gebonden water uitgehaald.
    De te gebruiken soda moet wel in heet water worden opgelost. Ook dat sodawater telt mee in de hoeveelheid water.
    Waterglas (Natriumsilicaat) is ook een electroliet met iets andere eigenschappen dan gecalcineerde soda.
    Er zijn in de handel meer moderne electrolieten verkrijgbaar. Kijk hiervoor bij de adverteerders op deze site.
    Wij hebben steengoed gietklei en daar gebruiken we alleen waterglas in omdat het een betere scherfaanzet geeft. Succes, Frans
    beantwoord
  • Ontzettend bedankt Frans voor alle informatie. Ik ga het in de praktijk brengen!!
    Groetjes Marion
    beantwoord
  • Nou Frans, DAT is een antwoord om op te sparen. Geeft dit forum een meerwaarde. ( echt hoor, dat meen ik ! )
    beantwoord
  • Water erbij doen heeft geen zin omdat de klei eigenlijk al aan de lichte kant is Marion. Doe er wat waterglas bij druppel voor druppel en goed roeren.
    Maar zorg er voor dat er geen lucht in je gietklei komt.
    Een teveel aan waterglas maakt de klei onverwerkbaar, let dus goed op. Roer je gietklei ook goed door voor je gaat gieten. Frans
    beantwoord
  • Beste Frans, ik ben met gietklei bezig en las dit heel hulpvolle gesprek, maar vraag me toch af: als ik de gietklei plastischer wil krijgen, hoeveel ball clay moet ik dan toevoegen?
    groetjes, marlies
    beantwoord
  • Begin met 2 tot 5 % Marion is het dan nog niet plastisch genoeg doe je er wat meer in.
    Proefjes maken,dan van de klei stripjes maken en die stripjes langzaam buigen.Let op de scheurtjes die ontstaan zodra je ze ver genoeg kan doorbuigen heb je de goede plastisiteit. Frans
    beantwoord
  • Hallo Marlies, Het kan zijn dat me iets ontgaat; maar gietklei is toch bedoeld om mee te gieten en niet om te boetseren. En als je het wilt vervormen nadat het gegoten is, moet je gewoon niet te lang wachten.
    Zolang de klei vochtig is, is deze heel goed te vervormen. Dus vanwaar die behoefte aan plasticiteit?
    met vriendelijke groet, Frans V.
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Dank voor je reactie. Ik heb een aantal basis-vorm-gipsmallen gemaakt. Als de vorm er uit komt wil ik die kunnen manipuleren, vandaar de vraag.
    groetjes, marlies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.