ALGEMEEN > Klei - algemeen > hardheid / broosheid scherf

Ik werk bij voorkeur met grove chamotte (K130, wit, K133 rood, K134 zwart ), omdat ik in één werkstuk zowel dun als dik, ruw en glad gebruik. De grove chamotte geeft een mooie afwerking van de huid/textuur.
De laatste tijd worden mijn dunne delen echter steeds dunner,
< 1cm dikte. Ik heb ooit gelezen dat een scherf dunner dan 2 cm van grove chamotte broos wordt.
Nu vraag ik me af :
- zal ik andere klei gebruiken (fijne chamotte), of
- kan ik door hoger te stoken (1120 C ) de scherf sterker maken
of
- maak ik me voor niks zorgen en kan de grove chamotte dit weerstaan.
Mijn stookcurve is :
Biscuit : in 8 uur naar 600 C, dan door naar 960 C.
Kleur : in 8 uur naar 600 C, dan door naar 1060 C.

Alle suggestie's, tips of ervaring is van harte welkom.
Alvast bedankt.
Lisette

P.S. Ik kan natuurlijk een werkstuk met de hamer stuk slaan om te zien hoe broos broos is, maar wel zonde van mijn werkstuk ;)
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Lisette,
    Dit is niet enkel een leuk discussieforum, maar af en toe steekt een mens er nog wat van op. :-)
    - Biskwiestook: In 5 uur naar 550°C en dan vol vermogen naar 950°C. Dat is weer energie gespaart, en dat is meegenomen.
    - Kleur: In 4 uur naar 400°C en dan vol vermogen naar 1060°C. Totale tijd kleur brengen we op 7 uur. ( 150°C/h. conform de Segerkegels, zodat je kunt vergelijken met andere recepten.) Weer energiewinst !
    - Klei: De opgegeven nummers zeggen me niks. Is vermoedelijk leveranciersgebonden. Wat je wél moet vragen is de klei met het meeste aluminiumgehalte. T-material (duur!) is zo een klei die zeer sterk is, zelfs op lage temperatuur. Het "geheim" zit hem in dit alu-gehalte en mulliet (chamotte van kaolien). Ik heb dit reeds elders geschreven dat grove chamotte ( >1mm.)eerder de klei bros maakt dan sterk. Jij hebt het nu zelf kunnen ervaren dat, hoe dunner je werkt, hoe brosser het werkstuk. Dit komt doordat de klei zich stuk krimpt op die grove korrels. Het percentage chamotte is belangrijk, niet de grootte. Aluminiumoxide is , zoals ook uiteraard in het glazuur, het bindmiddel van de klei. Hierdoor vergroot ook het baktrajekt/of smelttrajekt. Ho ja, nog dit; er moet zo weinig mogelijk vrije kwarts in zitten. Dus zeker geen zilverzand. Deze vrije kwarts gaat uitzetten op ongeveer 900°C, wat men de "kwartssprong" noemt. En, de test met de notenkraker ? :-)
    beantwoord
  • Hallo Lisette,

    Onze draaiers mengen de klei als de scherf te dun wordt. Ze gebruiken dan klei met fijne chamotte 0 tot 0.2 mm gemengd met klei met grove chamotte 0,5 tot 2.0 mm
    Zo behoud je de structuur en wordt het geheel sterker.

    Vraag ook eens naar de WB01795 dat is een goede plastische klei met chamotte tot 2.0 mm.
    Hier een bericht dat te vinden is op de site van creavisie:

    (Het grote voordeel van de massa WB01795 is de hoge plasticiteit en de goede stand. Daardoor kunnen werkstukken worden gemaakt van grote afmetingen. In de praktijk komen droog- en bakscheuren nauwelijks voor bij het werken met deze massa. Veel werkstukken worden gebruikt als tuinkeramiek. De Stichting Technisch Centrum voor de Keramische Industrie in De Steeg heeft vastgesteld dat de massa WB01795, mits hoger gestookt dan 1200 °C, vorstbestendig is.)

    Ik neem aan dat je uit voorzichtigheid 8 uur doet over de eerste 600 graden bij het biscuitstoken.
    Niks mis mee want een uitelkaar gespat werkstuk is duurder dan wat extra energie.
    Bij een glazuurstook is het niet nodig om daar 8 uur over te doen.

    Hoger stoken maakt je werk doorgaans sterker maar de glazuur moet daar dan ook tegen kunnen.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Zo te lezen had Lisette geen klachten over de plasticiteit maar over de sterkte van de scherf. Deze wordt bepaald door zijn amfotere mineralen, waarvan aluminiumoxide de belangrijkste is en ook grotendeels instaat voor de plasticiteit. Het is een grandioze misvatting te denken dat grove chamotte de scherf sterker zou maken, of dat deze de klei meer geschikt zou maken voor groter werk. Wat is de functie van chamotte ? Binder ?... Doordat het gedeelte voorgebakken en gemalen klei, wat chamotte is, niet meer krimpt, gaat het hele werkstuk ook minder krimpen. Of het nu fijne of grove chamotte is maakt niks uit. Wél het percentage. Klei met een laag Al²O³-gehalte kan minder chamotte hebben dan klei met een hoog Alu-gehalte, gezien dit de "lijm" van de klei is. Waarom grove ( 2mm) chamotte weren ? Als klei gaat krimpen, gaan de grove chamottekorrels dit verhinderen en er vormen zich rond die grove chamottekorrels mini-netwerken van barstjes, die zich onderling gaan verbinden en zullen resulteren in barsten, die zich pas later manifesteren in de glazuurbrand of tijdens de afkoeling. Dat WB01795 een goede klei is kan best zijn. Er zullen er nog vast betere zijn. Wat ik wil doen, is de vraagsteller een criterium aanreiken, zodat die zelf kan ontdekken bij zijn/haar leverancier wat de meest geschikte klei is en niet één wel bepaalde klei promoten. Als de vraagsteller deze klei niet kan aankopen, heeft die dan maar brute pech ? Alle respect voor De Stichting Technisch Centrum, maar er zijn nog fietsen met een bel hoor.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    bedankt voor je reactie.
    Tot nu toe heb ik gelukkig nog geen problemen gehad, hoor. Het is meer preventief bedoeld. Omdat ik gelezen had dat men met grove chamotte niet dunner dan 2cm moet werken begon ik te twijfelen. Sterker nog, ik heb ooit en "misbaksel" met de hamer willen vernielen, maar na een stook van 960 C viel dat nog lang niet mee. Misschien moet ik een andere hamer kopen :)
    Ik begrijp van jou dat vooral het percentage chamotte van belang is in relatie tot het aluminiumgehalte.
    Er zit 25% grove chamotte in deze klei.

    Beste Frans,
    Bedankt voor de adviezen.
    Ik gebruik nog steeds de stookcurve van mijn eerste klei-juf.
    Mijn oven gaat tot 1280C dus hoger stoken is een optie.
    Verder heb ik nog het plan ooit een groot tuinbeeld te maken, dus deze klei houd ik in gedachte.

    Vriendelijke groeten.
    Lisette
    beantwoord
  • Lisette,
    Uit jou reactie heb ik begrepen dat mythes blijkbaar een lang leven zijn beschoren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.