ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > omwerken Matthes fritten

Uit Matthes probeer ik een aantal recepten om te werken. Vooral de fritten leveren problemen op omdat veel fritten die M gebruikt inmiddels niet meer onder hetzelfde nummer geleverd worden en in Nederland niet leverbaar zijn Ook blijkt het lastig in het buitenland de juiste leveranciers te vinden.
Heeft iemand misschien tips hoe dit aan te pakken?
gevraagd

8 antwoorden

  • Hallo Renée,

    Ik weet niet in hoeverre je vertrouwd bent met scheikunde voor glazuren. Bij Matthes staat er steeds de Segerformule bij, zodat je vandaar uit vertrekkende, een nieuw/variante recept kunt berekenen. Zo kan je met de beschikbare frittes en grondstoffen een alternatief recept maken. Dit zal vermoedelijk wel licht afwijken van het originele, maar dat heb je ook reeds met een grondstof van een andere leverancier. Een bijkomend probleem is dat de leveranciers niet altijd de Segerformule van hun frittes geven en enkel het type aangeven, waar je weinig wijzer uit wordt. Per leverancier alle fritte-formules opvragen is dan de enige mogelijkheid. Volgens de europese richtlijn is men zelfs verplicht deze info vrij te geven. Denk maar aan de sector voeding of cosmetica.
    beantwoord
  • Renée,
    Ik heb het volgende voorstel: Geef de bezoekers van dit forum de gewenste Segerformule en vraag die om te zetten naar een recept. Je gaat vast een rits variaties op een thema krijgen. :-)
    beantwoord
  • Hi Lucien,
    ik ben inderdaad bekend met het herbereken mbv de Segerformule. Maar ik heb begrepen dat het vervangen van een fritte door zijn losse grondstoffen toch een heel ander resultaat geeft. Je adviseert ook frittes uit M te vervangen door verkrijgbare frittes maar in de meeste gevallen verschillen de samenstelling en vooral de verhouding erg sterk. Neem bv de M&M 1233. Welk vervangende fritte zou jij daarvoor gebruiken? De Degussa's zijn ook niet zomaar vervangbaar.
    Ik weet niet hoeveel mensen tegen dit probleem oplopen maar misschien zou het handig zijn om met een groepje een overzicht op te stellen. Wie voelt daarvoor,

    beantwoord
  • Hallo Renée,
    Blij te vernemen dat vertrouwd bent met het omzetten van een formule naar recept. Je voorstel om dit probleem eens verder aan te kaarten met gelijkgestemden kan ik alleen maar onderschrijven.
    Door de herhaaldelijke fusie van fabrikanten, zoals Degussa door Ferro als voorbeeld, maakt het er niet eenvoudiger op, of net wel. Door het bos zag men niet meer de bomen. Nu is het zo dat de meest efficiënte frittes zullen overblijven. Zoals je weet kan men weinig frittes door een andere vervangen en zijn er steeds lichte verschillen. Laten we echter niet uit het oog verliezen dat frittes enkel maar een pakket zijn van reeds versmolten grondstoffen voor een wel bepaald doel, hetzij door zijn water-oplosbaarheid, zijn giftigheid of zijn vluchtigheid boven een bepaalde temperatuur, om er enkele te noemen. Of een welbepaalde fritte niet sluitend is voor een alternatieve fritte, kan dit alsnog door een combinatie van frittes en/of andere grondstoffen worden aangevuld. Zoals ik je reeds schreef, is een grondstof niet zomaar door een andere kan worden vervangen zonder een resultaatsverschil. Ik denk hierbij als voorbeeld aan K-Veldspaat of Bentoniet, om er enkele te noemen.
    Het grote voordeel van de Segerformule is wel dat men uitgaat van een moleculaire verhouding, in te vullen via meerdere wegen, zodat men verschillende recepten krijgt met, bij benadering, eenzelfde resultaat. Om hiermee te kunnen werken moeten de leveranciers wel de samenstelling van hun aangeboden frittes opnemen in hun catalogus. Waarom ze daar niet zo happig op zijn is, denk ik, zij hun fabrikant/leverancier moeten prijs geven, en alzo een betere prijsvergelijk mogelijk wordt. Deze materie zou als basis-leerstof moeten opgenomen worden in de kunst-academie's, zoals reeds jaren het geval is in Duitsland. Nu moeten onze keramisten steeds maar weer het warm water uitvinden. Samen met jou wil ik ook uitkijken naar reactie op uw oproep.
    beantwoord
  • http://www.ceramicstoday.com/frits.htm

    Hier vind je een hele reeks fritten van verschillende fabrikanten en hun samenstellingen Renee.

    Ik persoonlijk zou me niet vastbijten in recepten van anderen maar ze zelf samenstellen.
    De recepten die in de verschillende boeken voorkomen kunnen wel dienen als leidraad voor een eigen recept.
    Het zijn niet alleen de grondstoffen die tot een goed resultaat leiden maar ook de omstandigheden waaronder wordt gewerkt hebben grote invloed.
    Denk aan de brandstof die wordt gebruikt de atmosfeer in de oven enz. enz.
    Zelfs de hardheid van het gebruikte water kan invloed hebben.

    Wil je toch een recept van Matthes maken reken dan gewoon de fritten in die je zelf hebt of kunt bekomen.
    Het is toch wel aan te raden om via meerdere verschillende samenstellingen te proberen om tot een goed recept te komen.

    Een goed glazuurberekeningsprogramma kan daarin van onschatbare waarde zijn.

    "Glazechem" van dinoclay is er een
    Maar ook Geert Theunissen,een van de adverteerders hier, heeft een glazuurprogramma met handboek ter beschikking.
    Op de site van de alchemist is er ook een te vinden die werkt in Exel.

    Frans

    beantwoord
  • Frans,

    Ik denk dat dit nog een oude lijst is op ceramicstoday. Sinds de fusie met Degussa zijn deze frittes niet allemaal beschikbaar meer in Europa. Ik zal een recente lijst opvragen en hier publiceren.
    Verder kan ik je betoog volledig beamen. De meeste recepten-boeken kan men herleiden tot een fractie ervan als men deze met de analyses gaat vergelijken. Was het maar allemaal zo eenvoudig... :-)
    beantwoord
  • bedankt Lucien en Frans voor de informatie.
    zelf maak ik gebruik van de programma's Glaze Master en Hyperglaze voor het omwerken of samenstellen van glazuurrecepten. Ik werk graag systematisch en probeer daarom een overzicht te krijgen van de frittes die zoiezo op het moment verkrijgbaar zijn en via welke leveranciers (nederlands of europees) die verkrijgbaar zijn. Voor het project waar ik nu een aantal glazuren voor ga ontwikkelen ben ik op zoek naar loodvrije zeer lage temperatuur glazuren die niet craqueleren. Liefst glanzend en mat en goed te kleuren. Ik zoek verder en laat het weten als ik meer informatie heb. Lucien als jij de lijst hebt hoor ik het graag.
    Renée
    beantwoord
  • Ferro-fritte-lijst wordt verwacht. ( I love control freaks :-) )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.