ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > houtas zeven op lederhard stuk?

Heeft er iemand ervaring met deze werkwijze. Ik heb hier fijn houtas uit het houtvuur (eik, beuk) en zou dit willen zeven boven een pot die ik heb ingekrast met een metalen kam, dus de as kan in de groeven. Dan zou ik deze bakken en nadien een transparant erover spuiten en bakken aan 1250 graden. Ik weet dat as glazuur wordt, de klei is beige als hij hoog wordt gebakken. Zou de as van de pot lopen en op de plaat komen? Alle tips zijn welkom.
gevraagd

5 antwoorden

  • De grote pot is nu gebakken. In de pot heb ik veel krassen gemaakt met een metalen kam en daarover heb ik dan houtas gezeefd, dit zo gebakken aan 1050 graden. Nu zie ik dat de houtas nog niet is uitgesmolten, dat is normaal, maar wat zou ik er kunnen opspuiten om een mooie kleurschakering te krijgen als het stuk gebakken wordt aan 1250 graden. De klei is Crank, beetje geelachtig, hij wordt ook oranje aan de randjes met glazuur. Maar wat spuit ik er nu op, een mat transparant, want de as ligt er al op? Iemand een idee?
    beantwoord
  • De houtas lag er nog los op, ik heb dit dan natgespoten en een glazuur over gespoten. In de klei heb ik mangaankorrels verwerkt, vandaar de donkerbruine stippen. Het houtas met het glazuur is hier groenig op de plaatsen waar het dik ligt, het glazuur bevat kopercarbonaat. Ik ga het nog maken maar met kobaltcarbonaat, dat zou dan meer blauw moeten geven. Het was mij bij deze bol te doen om de verschillen in structuur en kleur en dat is wel gelukt.
    beantwoord
  • waar blijft het plaatje?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Liliane,het beschreven procedé vindt ik interessant.Bij een wat drukkere achtergrond, lijkt me dit werkstuk goed tot zijn recht komen.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo,

    Wat ik jammer vind is (althans dat is mijn idee) dat niet goed te zien is dat er donkerbruine stippen op het werk zijn, en zeker de groenige effecten zie ik niet.
    Ligt dit aan mij?
    Ben heel benieuwd naar dit soort werken.
    Meer?...
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.