ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Rollen maken

Ik heb nu een paar dingen gemaakt uitgaande van een bol (twee duimpotjes op elkaar en dan kloppen met een houten spatel).
Ik probeer nu iets te maken van rollen.
Alleen lukt het me niet om ronde rollen te maken.
Ze worden gelijk ovaal (of zelfs bijna plat).
Wat doe ik fout? Of doe ik niets fout en is het gewoon een kwestie van meer oefenen.
Op welke ondergrond kan ik het beste rollen ?
Peter
gevraagd

13 antwoorden

  • Wanneer je wil weten, Peter, wát je fout doet zullen we eerst moeten weten, hóe je het doet....

    Het is in ieder geval belangrijk om met gespreide vingers vanuit het midden van de rol naar het einde toe te rollen. Niet al te veel druk op de rol uitoefenen.
    Het is inderdaad een oefening.

    Hier wordt gewerkt op een soort formica bladen. (aanrecht blad)
    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Peter,

    mooie, gelijkvormige rollen maken is zeker niet eenvoudig. Het vraagt zeker oefening om goede resultaten te bekomen. Ik knijp de klei eerst met twee handen tot een langwerpige vorm en rol dan verder de klei met twee handen op een houten ondergrond. Het is de kunst om een gelijkmatige druk uit te oefenen. Je kan de rollen afwerken door er zachtjes met een houten plankje over te rollen (hoop dat dit een beetje duidelijk is).
    Oefening baart kunst!

    Groetjes, Ingrid
    beantwoord
  • Mogelijk is het handig, Peter, om even wat informatie thuis te hebben.
    Er zijn in de handel boeken met duidelijke foto's voor de "beginneling".
    Deze boeken zijn ook te vinden in de bibliotheek.
    Mocht het in de toekomst problemen blijven geven, dan is een extruder mogelijk een optie.
    Marrie.
    beantwoord
  • Hoe ik het doe is lastig om uit te leggen.
    Ik doe het op een houten plank. Van de klei maak ik een worst. En rol ik met mijn handpalmen 20 cm naar voren en terug.
    Maar na één keer heen en weer is de rol niet meer rond.
    Hij rolt niet meer soepel maar gaat met horten en stoten.
    Ik ga het proberen met gespreide vingers.
    Begin januari ga ik met een keramiekcursus beginnen (1x per week 2 uur, 18 lessen).
    Peter
    beantwoord
  • Beste Peter.
    Wanneer je gaat proberen om met je vingers te rollen zul je misschien merken dat je minder druk uitoefent op de klei.
    Mogelijk, door ongelijkmatig druk uit te oefenen (werken met handpalmen) op je rol, ga je "blokken".
    20 cm. naar voren rollen en weer terug vind ik een vrij grote afstand.
    Alles gebeurd onder je vingers.

    Leuk dat je met een cursus begint.
    Daar kun je de ondergrond leren.
    Van daaruit kun je thuis weer aan de slag!
    Veel plezier gewenst, straks op cursus!

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dit heb ik dit weekend gemaakt.
    Het is helemaal met de hand gemaakt, 12 centimeter hoog.

    Ik ben een absolute beginner, het is mijn tweede werkstuk.
    Ik ben niet tevreden, het is een beetje saai en erg voor de hand liggend.
    In mijn vorige bericht schreef ik dat ik "dingen" had gemaakt uitgaande van een bol. Maar eigenlijk is het er maar één.

    Ik wil een rol toevoegen als decoratie (misschien schuin over de buik) en daarvoor heb ik dus een rolletje nodig. Maar dat lukt me niet om te maken.
    Misschien dat ik een plak ga uitrollen en daar een reep uit snij.

    Peter
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Peter,

    Ik ken het probleem, hoor. Mijn eerste rollen werden ook plat.
    Mijn klei-juf zei altijd : "Niet naar je rollen kijken. Gewoon een beetje om je heen kijken en ondertussen zachtjes je handen heen en weer bewegen. " Deze tip gebruik ik nog steeds. Hoe mooier ik de rollen wil maken, hoe gekker ze worden. Ik rol op gevoel.
    Een beetje ontspannen spelen met klei en de mooiste objecten ontstaan onder je handen.
    Veel plezier toegewenst, vriendelijke groet, Lisette
    beantwoord
  • Voor één van de eerste werkstukken van je Peter, is het nog niet eens zo gek gedaan hoor en dat zonder kennis van klei of iemand die je heeft geholpen??
    Dit mag je als een complimentje zien.
    Wanneer je straks op cursus zit gaan dingen allemaal veel gemakkelijker.
    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Peter,als alles in het kleileven zo makkelijk zou zijn hadden we dit forum ook niet nodig en zoals het met alle handmatige beroepen is is ook dit goed oefenen.Soms is de een die begint gelijk daar heel handig in en de ander komt via een omweg ook op dezelfde weg uit maar het gaat niet altijd even snel.Daarom is het zeker de moeite waard dat je lessen gaat volgen zodat je bij een ander sneller leert hoe zoiets werkt en je misschien toch wat meer waardering krijgt voor al die ploeteraars die je al voor zijn gegaan.

    Ik kan je verder nog advieseren om niet te grote rollen tegelijk te willen doen,dat als een rolletje echt niet lukt die dan overnieuw te doen want er is niets zo erg dan maar doorworstelen met hetzelfde stukje klei,en ik gooi regelmatig het rolletje om zodat je tegen de draad weer even kan werken.Dus een rolletje met hand en vingers gelijkmatig drukken en uitrollen en dan het rolletje oppakken en het andersom nogmaals zo te rollen.Tot nu toe zijn dat de meest handige tips die ik je kan geven en natuurlijk heel veel oefenen.Het belangrijkste is dat de rolletjes even dik worden zodat je werk ook overal even dik wordt wat belangrijk is met drogen.
    Als ik je foto zie zie ik dat het talent er wel is,voor je eerste werkstuk hoef je je zeker niet te schamen.Ga zo door en veel plezier bij het vervolg.

    Caroline Kuiper.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips en complimenten !

    Peter
    beantwoord
  • Hallo Peter,

    Nog even over de ovale rollen. Als je rol ovaal is geworden tijdens het rollen dan kun je de rol oppakken aan beide uiteinden. Je draait dan met je rechterhand de rol van je af en je linkerhand de rol naar je toe. Je krijgt dan iets een spiraal in de rol te zitten. Nu gewoon verder gaan met rollen en hij is weer mooi rond. Je kunt met de ovale rol overigens ook heel goed opbouwen hoor! Ik maak de rollen altijd bewust ovaal door ze wat te pletten voordat ik hem bevestig.
    Succes!!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Ik ben ondertussen met mijn keramiekcursus begonnen.
    De eerste acht lessen zijn basis technieken.
    Eerste keer duimpotjes in verschillende vormen (schaaltje, potje met met kleine opening, cilindervorm e.d.), tweede les vormen met rollen, derde les vormen met plakken, vierde keer werken met een mal. Daarna vier lessen draaien.
    In totaal zijn het twintig lessen.

    De les werken met rollen heb ik net gehad, ik weet nu hoe ik een goede rol maak.
    De rollen werden plat doordat ik aan het begin en aan het eind van de beweging teveel druk gaf.

    Peter
    beantwoord
  • Hallo rollers,

    Een paar jaar geleden heb ik vazen van 180 cm hoog opgebouwd uit rollen (zie beeld Stilleven).
    De laatste tijd werk ik weer eens met rollen; nu rollen van 4 cm doorsnede. Ik heb gemerkt dat als ik de rol echt glad en regematig willen krijgen, het belangrijk is dat de homogeen (goed gemengd) en niet te hard is.
    Ik werk zelf op een houten tafel en besproei deze regelmatig met een fijne plantenspuit. Zodoende drogen het oppervlak en de kleirol niet uit. Verder is het een kwestie van heel rustig op en neer rollen waarbij ik mijn handen vanuit het midden naar de buitenkant beweeg. Als de rol toch platte kanten krijgt maak ik ook een draaiing in de rol zoals hierboven is gesuggereerd.
    Succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.