ALGEMEEN > Kleien voor beginners > kleipersje werkt niet (zie Klei, nummer 1 pag 13)

Ik heb een kleipersje gekocht. Hij is van metaal, een soort grote injectiespuit, 10 cm lang, er zitten iets van 15 opzetstukjes bij.
Hij staat afgebeeld in het laatste nummer van Klei, pagina 13, afbeelding 8.

Hij werkt alleen niet goed. Het persen van klei gaat prima, maar daarna zit de zuiger muurvast, hij gaat niet meer terug. Alleen met een schroevendraaier en hamer kan ik hem met veel moeite terug slaan.
Hij zit echt muurvast, alsof er soort vacuĆ¼m ontstaat tussen de zuiger en de wand.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen ? Moet ik hem ergens mee insmeren zodat de zuiger niet blijft plakken door de klei ?

Of is het persje gewoon niet geschikt voor fijne chamotte ?

Peter
gevraagd

8 antwoorden

  • Hallo Peter,
    Het gaat meestal wel zwaar, maar zo extreem heb ik nog nooit gemerkt, ik gebruik ook meestal fijne chamotteklei.
    Als je de voorkant eraf schroeft kun je hem wel aan de voorkant helemaal doordrukken, dat heft het vacuum waarschijnlijk wel op, maar is wel veel werk elke keer.
    Je zou kunnen proberen het persje eerst nat te maken, voordat je de klei erin doet.
    Succes, Jose
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie.
    Helaas kan ik het niet meer proberen, de zuiger zit muurvast.
    Met een tang, hamer e.d. krijg ik hem niet meer los.

    Peter
    beantwoord
  • Peter,als je de voorkant los draait en het hele goedje eens in water legt. Dan moet er toch iets gebeuren?
    beantwoord
  • De voorkant is er af.
    Maar hij zit verder echt muurvast.
    De vorige twee keer kon ik de zuiger nog met een hamer terugslaan. Nu is er geen beweging in te krijgen.
    Maar ik zal hem een nacht in water leggen.

    Ik heb de verpakking weggegooid, ik herinner me wel dat er een telefoonnummer van de fabrikant op stond. Ik vraag het nog wel even na bij de winkel.
    Het was een Zwitsers merk.

    Peter
    beantwoord
  • En????
    beantwoord
  • Het zit nog muurvast, alsof er superlijm tussen zit.
    Ik ben nog niet langs de winkel geweest.

    beantwoord
  • Het kleipersje is toch niet gaan roesten, Peter????
    beantwoord
  • Ik heb er nooit meer iets mee gedaan. Op dit moment maak ik wat grover werk waar ik geen kleipersje voor nodig heb.
    Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik met de sliertjes klei zou kunnen doen.
    (vandaag heb ik voor het eerst geglazuurd in mijn oven, nu nog tot morgen wachten voor de oven open kan...... maar dit terzijde).

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.