ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > gebruiksgoed glazuren

Onze lesgever drukte ons altijd op het hart gebruiksgoed zeker te bakken op 1240°, om het vrijkomen van giftige stoffen te vermijden. Ik stel me daar steeds meer vragen bij. Aardewerk is toch ook geschikt om uit te eten en die baktemperatuur ligt toch veel lager ? Ik vergaap me altijd aan die mooie kleurtjes die gebruikt worden op serviesgoed dat te koop is in de winkels, dat kan toch ook geen steengoedtemperatuur zijn, anders zouden die kleuren immers wegbakken ?
gevraagd

6 antwoorden

  • Dag R.
    Een goed samengesteld aardewerkglazuur kan inderdaad veilig op serviesgoed gebruikt worden.
    Zelf stook ik steengoed en kan je niet aan recepten helpen.
    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Over welke giftige stoffen heeft uw lesgever dit dan wel ?
    beantwoord
  • Hallo, bedankt voor jullie snelle reactie.
    Ik maak minder vaak gebruiksgoed: het draaiwerk vind ik leuk, maar de glazuren vallen zo vaak tegen. (je kan mijn werken bekijken op kitokokeramiek@blogspot.com)
    Met rutiel en kobalt geeft ondertaand recept een heel mooi kleurtje, (wel mat) . Ik bak dit op 1160°.
    is dit geschikt voor gebruiksgoed ?
    12% zinkwit
    16% krijt
    22% kwarts
    50 % kaliveldspaat

    Nog een vraagje : is titaanoxide giftig in gebruiksgoed ?

    Ik bak ook meestal steengoedtemperaturen en recepten zijn meer dan welkom, maar ik vind de kleuren zo beperkt, daarom dat ik zou willen lager bakken voor gebruiksgoed.
    beantwoord
  • Hallo R., geen van deze grondstoffen zijn"giftig". Persoonlijk zou ik toch uitkijken naar een ander recept.( dit is stok-oud, joh ! ) Kijk eens onder de kerstboom. Je vind daar misschien wel een receptenboek voor lage temperatuur-glazuren. Je kan ondertussen dit forum eens uitvlooien...wie weet.
    beantwoord
  • Zowel zinkoxide als kobaltoxide zijn giftig...
    beantwoord
  • Mels, mag ik u er dan op wijzen dat zinkwit in huidzalven zit ? Uiteraard mag je geen gronstoffen uit het atelier nuttigen of gebruiken als dipsaus. Kobaltoxide valt ook niet onder "giftige stoffen". Zelf ben ik geen voorstander van kleurvormende oxides te gebruiken als ik ze door kleurfrittes kan vervangen. Stofmasker moet je altijd dragen bij verwerken. Doe jij dat altijd?.....
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.