ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Fritte 1510

Dag Petrus,
.... maar nog even een vraagje over die fritte 1510. Wat is dat voor fritte, is dat een fabrieksnaam en overal verkrijgbaar?
Alvast hartelijk dank,
Inez
gevraagd

22 antwoorden

  • Hallo Inez.

    alkalifritte 1510 is volgens mij wel overal te koop.
    Zelf haal ik dat bij Keramikos in Haarlem.
    1510 gebruik ik ook in recepten als ik craquele wil.

    Veel succes met het bronzen.

    Groet, Petrus.
    beantwoord
  • Fritte 1510

    Na²O 0,65
    K²O 0,05
    CaO 0,10
    ZnO 0,20 Al²O³ 0,05 SiO² 2,10 Mol.W. 198

    Geschikt voor loopglazuren en kristalglazuren
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt voor de antwoorden.
    Wat moet je toch zonder deze site??
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Als startend keramist is dit nog even teveel ...maak wel na een korte cursus bij Natacha Zaludova zelf glazuur, maar ben nog niet toe om het e.a om te rekenen met de segerformule naar eenheden.
    Maar ik ben bezig me erin te verdiepen dus wie weet maak ook zelf mijn fritte.
    Nu nog even mijn driehoekjes waar ik veel van leer.
    gr Petrus.
    beantwoord
  • Het is dezelfde fritte als fritte 2495 van Johnson Mattey
    2.7 % K2O
    19.3% Na2O
    3.0 % CaO
    8.9% ZnO
    3.0% Al2O3
    63.2%SiO2
    transformatiepunt 490 graden C, smeltpunt 550 graden C
    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Begrijp ik het goed als ik maak in de door jou opgegeven percentages..
    kaliumoxide
    natriumoxide
    calciumoxide
    zinkoxide
    aluminumoxide
    silicium
    er dan fritte 1510 ontstaat of is dat te kort door de bocht.
    Is er een financieelvoordeel? of beperkt het zich tot tzt zelf een verandering aanbrengen?
    Petrus
    beantwoord
  • Fritte is een samenstelling van de genoemde stoffen en die zijn dan op een hoge temperatuur samengesmolten en daarna tot poeder gemalen Petrus.
    De bedoeling van frittes is dat in water oplosbare stoffen zoals Kalium en Natrium samen worden gesmolten tot een massa die niet in water oplosbaar is.
    Ook giftigheid van sommige stoffen wordt door het samensmelten met andere stoffen teniet gedaan.
    Een mooi voorbeeld is loodbisilicaat.
    Loodoxide is en goed smeltmiddel in glazuren maar erg schadelijk voor de gezondheid.
    Door het samensmelten van dat loodoxide samen met kwarts en wat aluminiumoxyde ontstaat er loodbisilicaat wat vrijwel onschadelijk is voor de gezondheid als het wordt gebruikt in een glazuur.
    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans.
    Dat is dan nu ook helder.
    Dank voor je antwoord dus gewoon blijven kopen.
    Overigens gebruik ik meestal de 10.05.
    Petrus
    beantwoord
  • Hallo Petrus,
    Je zou de procenten kalium, natrium en de rest kunnen afwegen en samenvoegen.Dan heb je het recept van deze fritte. Maar zoals Frans reeds duidelijk heeft gemaakt is in dit geval het probleem dat K²O en Na²O gaan smelten als er water aan te pas komt, zoals suiker of zout. Een voorbeeld is wanneer er op een nieuw metselwerk, na een tijdje zich een wit kristal vormd. Dit zijn deze ongebonden zouten in de klei die met het water aan de oppervlakte komen door uitlogen en opdrogen. Als je deze bakstenen opnieuw zou bakken, zouden deze smelten op de plaats waar die zouten zijn uitgekristalliseerd en op de andere kant zou er helemaal niks gebeuren. Stel dat dit proces zich voordoet in een glazuur. Er zouden plaatsen zijn waar het glazuur reeds is uitgelopen en plaatsen waar het nog niet is gesmolten. Frittes houden deze elementen op hun plaats doordat ze reeds vastgesmolten zijn aan de niet-oplosbare elementen. Om een fritte zelf in je glazuur-recept te berekenen zit er niks anders op dan werken met de Segerformule, zoals ik die reeds had opgegeven. Er komt nog wat studie bij kijken he ?, maar echt moeilijk is dit niet.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Klopt ....veel studie maar wel leuk meer kennis is in de regel ook een betere kwaliteit dus doe ik mijn best.
    Dit Forum heeft het afgelopen jaar er aan bijgedragen dat ik niet ben blijven hangen in duimpotjes en asbakken :)

    Petrus
    beantwoord
  • Probeer eens een glazuur berekeningsprogramma Petrus
    zoals er zijn: glazechem bij dinoclay,het glazuurprogramma met handleiding van Geert Theunissen of een van de andere beschikbare programma's.
    De meesten rekenen alles om in de segerformule.
    Glazechem gebruik ik vanwege de overzichtelijkheid en een ruime datebase van glazuren en grondstoffen.
    Door toevoeging van in deze regio verkrijgbare grondstoffen heb je een programma dat je helpt met het verkrijgen van de meest gangbare recepten.
    Ik gebruik het al jaren met veel succes.
    Ook heldere, sprekende, gekleurde glazuren op steengoed temperatuur.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Dank voor de tips begin van het nieuwejaar ga ik het programma downloaden.
    Het zal Glazechem worden ( kan ik je nog een keer lastig vallen )
    Nu moet ik samen met met mijn Gina voor 22 familieleden andere recepten maken om zo in vrede de kerst door te komen.

    Mooie kerst en voor alle forumleden een creatief 2009.

    Petrus
    beantwoord
  • Lucien, kan je mij misschien ook zeggen waar het in BE te koop is? Willems heeft het niet. In de buurt van Antwerpen?
    Alvast bedankt.
    beantwoord
  • Al geïnformeerd bij Colpaert in Gent?
    www.colpaert-ceramic.be
    beantwoord
  • Staat niet in de catalogus.
    beantwoord
  • Inez,
    Fritte 1510 verkoopt men bij Keramikos onder nr.: ch 150.
    beantwoord
  • kijk onder alkali fritte Inez de eerste in de catalogus dat is fritte 2495 ofwel fritte 1510 al eerder aangegeven in dit item.


    frans
    beantwoord
  • Inez je zou bij van Leemputten in Lier (onder Antwerpen) kunnen proberen.Even een mailtje en je heb zo antwoordt.Trouwens nieuwe eigenaars en een hele snelle service.
    beantwoord
  • Hartelijk dank, ik zoek verder.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Ik sta versteld van jouw kennis op het gebied van glazuren, i.c. fritten. Heb je een eigen website waar je die kennis beschikbaar stelt voor anderen?
    Groeten van een fan.

    Annie
    beantwoord
  • Hallo Annie

    Ik heb zelf geen website.

    Veel van de door mij samengestelde glazuren zijn te zien op www.ecripottenbakkers.nl
    Als je een leerzame site zoekt www.alchemist.nl heeft veel experimenten gedaan en beschreven op die site.
    Ook op de website van Geert Theunissen is veel te zien en te leren.
    tot slot nog een webadres waar veel (meest verouderde) frittes op staan
    http://home.comcast.net/~frankgaydos/frits.html

    met vriendelijke groet naar mijn fan :-))))

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Je schrijft transformatiepunt 490 graden C, smeltpunt 550 graden C
    Ik ben een leek die de forums leest om zo e.a. te leren, wat betekend transformatiepunt 490 graden C? Is deze fritte 1510 nog giftig? Kan ik hiermee een kleurloze glanslaag aanbrengen op keramiek? Weet dat dit ook met glansglazuur kan echter heb ik iets nodig dat dit bereikt met een lage temperatuur. wil nl. geen vernis gebruiken. Vast bedankt voor je antwoord groetjes Anita
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.