ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Van glans naar mat

Is het ook mogelijk om van een glanzende Ve-ka glazuur door een toevoeging o.i.d. een matte glazuur te verkrijgen?
gevraagd

15 antwoorden

  • Op de 1050 graden die jij stookt is krijt (krijt werkt pas als smeltmiddel boven de 1100 graden) een middel om te matteren eventueel met nog wat kaolien Jook.
    Kaolien werkt smeltpunt verhogend.
    Hou er wel rekening mee dat de structuur van de glazuur dan ook veranderd en dat het niet vanzelfsprekend is dat je dezelfde kleur behoud.
    Verhoudingen kan ik niet geven die moet je door proefjes vaststellen.

    Frans
    beantwoord
  • Dat ga ik proberen, want ik stook meestal, maar niet altijd op 1050 graden. Dus ik ga in dit geval het smeltpunt niet verlagen en hoger stoken. Ik heb wat ervaring met het hoger stoken van lage-temperatuur-glazuren waarbij de kleur veranderde, de structuur gelijk bleef, maar helemaal niet lelijk was.
    Zeer hartelijk bedankt voor je reaktie Frans.
    beantwoord
  • Enkele recepten MATTING AGENTS

    1-
    1 deel kaolien
    1 deel zinkoxide tot 30% toevoegen aan recept.

    2-
    3 delen titaanoxide
    3 delen tinoxide
    3 delen zinkoxide
    1 deel krijt 10 tot 25% toevoegen aan recept.

    3-
    4 delen titaanoxide
    3 delen zinkoxide
    3 delen krijt tot 30% toevoegen aan recept.

    De keuze van een der agents zal afhangen van het recept en de beoogde kleur.
    beantwoord
  • Nou Lucien, daar kan ik voorlopig wel mee vooruit. Ik weet nu zeker dat ik mijn glansglazuren kan "omtoveren" tot matte. Bedankt voor de recepten.
    beantwoord
  • Bedank Frank en Janet Hammer maar Jook, uit hun boek " The potters dictionary of materials and techniques" zijn deze recepten afkomstig.
    Bij recept 1 wordt ook vermeld dat het mengsel gecalcineerd moet worden tussen de 600 en 800 graden.
    Bovendien moet daarna het mengsel gemalen worden.

    Frans
    beantwoord
  • Ik zou begot niet meer weten waar deze recepten orrigneel vandaan komen. Ik heb ze uit mijn eeuwenoud receptenboek geplukt en ze werken. Mij ontbreekt wel de voetnoot 'calcineren'.
    beantwoord
  • Heb je je receptenboek eens uitgeleend aan de Hammers Lucien ?

    Frans
    beantwoord
  • Nee Frans, maar we hebben vermoedelijk samen ook het boek " Q "
    beantwoord
  • Zeg jongens, even over het boek van de Hamer's, ik had het onder de Kerstboom! Ben er erg blij mee, dank nog voor de tip. Maar goed, zoals ik al schreef ik was ook wel zoet afgelopen jaar.
    beantwoord
  • Dat beetje stout zien we dan weer door de vingers. :-)
    Nog een kanjer die je misschien aan de paashaas kunt vragen:
    KERAMISCHE GLASUREN (ISBN 3-481-29691-6) van W.E.Matthes.
    Daar ben je dan zoet mee voor de eerste 20 jaar. :-)
    beantwoord
  • Dat boek heb ik al jaren Lucien, is inderdaad een kanjer!
    beantwoord
  • Ho.......dan zit er niks anders op dan reuzecool keramiek maken.
    beantwoord
  • En het recept nr. 1 dat door Lucien vermeld werd, leek me nou net zo eenvoudig toe te voegen, Frans. Zal je net zien, dat het anders is dan gedacht.
    Ik weet niet (dom) wat calcineren is, maar dat het mengsel ook nog gemalen moet worden, lijkt me helemaal omslagtig. Goed, dat je dat wist trouwens en dat je dit nu aankaart.
    beantwoord
  • Calcineren is gewoon het verhitten van dat mengsel Jook tot het watervrij is. Doordat kaolien en zinkoxide samen een soort van glazuur vormt (het zal niet smelten maar wel samenklonteren) dient het ook nog gemalen te worden.

    let wel in alle recepten zitten stoffen die kleuren kunnen aantasten.
    Reken er dus niet op dat een bestaande glimmende kleur er met die toevoegingen de zelfde kleur behouden.

    Een mooi voorbeeld
    Heb je een groen dat met chroomoxide of stain is gemaakt zal het zink de groene kleur veranderen in bruin met tinoxide kan dat chroom ook een rose tot paarse uitstraling krijgen zinkoxide doet dat effect echter weer teniet.
    Zomaar een van die recepten toevoegen is een groot avontuur.
    succes
    Frans
    beantwoord
  • Jook, dit is ook de reden waarom ik 3 recepten heb gegeven. Een van deze recepten zal geschikt zijn voor uw glazuur mat te maken. Calcineren is , zoals Frans heeft beschreven, een hele bedoening. Deze werkwijze is enkel nodig als een der grondstoffen oplosbaar zijn in water of giftig zijn, zoals bv. lood, of gewoon om grondstoffen te ontdoen van moleculair gebonden water, zoals bv. kaolien of colemaniet. In geen enkel van de opgegeven recepten is dit noodzakelijk, enkel wenselijk in sommige toepassingen, maar dat is een lang verhaal. Zo is niet elke fritte ( te vergelijken met gecalcineerde grondstoffen) is daarom geschikt voor een beoogde kleur. Als je turkoois wil maken met koper, mag je er geen lood in zitten, maar enkel natrium/kalium. Nou, glazuren maken of er aan sleutelen is een groot avontuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.