ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Onderglazuur

oud bericht maar er is vast iemand die het weet.

Bij opglazuur wordt alles in 1 keer gebakken, maar hoe werkt het bij onderglazuur.

Breng je dan het onderglazuur aan op het bisquit gebakken werk, dan bakken en dan glazuren of breng je het glazuur direct aan over het onderglazuur en dan in 1 keer bakken?
gevraagd

13 antwoorden

  • Anne,
    Onderglazuur is eigenlijk nog geen glazuur, maar een pigmentmedium. Dit kun je reeds op de ongebakken scherf aanbrengen of op het biskwie of op een engobe. Dit kun je reeds vastbakken of niet. Als je dit reeds zou vastbakken ( op biskwie-temp.) kan je dit nog overlappen met andere pigmenten of glazuren. Het is wel de bedoeling dat je er laatst, al dan niet op reeds gebakken toestand, er een transparant glazuur over zet.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien voor je snelle reactie.
    Het is mij helemaal duidelijk, ik ga hier mee experimenteren.
    beantwoord
  • als ik gebruik maak van onderglazuurpoeder is het dan raadzaam om deze aan te maken met een medium bijvoorbeeld een fritte of optapix?
    beantwoord
  • Anne,
    Als je een kant en klaar onderglazuurpoeder koopt, zouden de nodige smelters(fritte) er reeds in zitten. Optapix (merknaam) is aan te raden, als dit een kleefstof betreft. Je kunt ook vertrekken vanuit een instant color ( pigment/stain) waarbij je +/- 20% fritte toevoegd, en dan heb je reeds een onderglazuur. Steeds dun aanbrengen.
    beantwoord
  • wow, er gaat een wereld voor mij open!

    Wat een goede tip van die instantcolors, hier ga ik zeker ook mee aan de slag.
    beantwoord
  • misschien een rare opmerking, maar je zou dus de verschillende manieren van glazuren kunnen combineren begrijp ik dat goed?

    je zou dus een onderglazuur kunnen gebruiken, deze afbakken. Daar een transparant glazuur over kunnen zetten en in deze ongebakken glazuur nog een opglazuur kunnen aanbrengen?

    of draaf ik nu door???

    Ik weet dat het een kwestie van expirimenteren is hoor, maar ik zit nu even hardop te denken en ideeën op te doen.
    beantwoord
  • Nog een tip Anne,let erop dat je het transparante glazuur dun aanbrengt over je onderglazuur.Sommige kleuren zoals geel verdwijnen namelijk na het bakken,wanneer er een te dikke laag transparant glazuur overheen is aangebracht.Over de kleuren zwart,bruin en delfs blauw kan wel dikker geglazuurd worden.

    Rob
    beantwoord
  • dank je wel Rob, ik neem deze tip zeker mee!
    beantwoord
  • Anne,
    Wat betreft de opmerking van Rob over het verdwijnen van sommige kleuren; dit is niet te wijten aan de dikte van het glazuur, maar aan het type. Elk mineraal heeft een andere inpact op de andere, zo ook op kleurmineralen. Loodoxide gaat vergelen, koperoxide wordt turqoois in een alkalische glazuur en groen in een loodglazuur, snap je ? Als je het glazuur nu dun aanbrengt, gaat dit uiteraard minder inpact hebben op het pigment, maar is niet de kern van het euvel.
    En je draaft niet door !!!
    Je kan bv. op de lederharde klei stukken uitsparen met krantenpapier op te kleven met water, eraf halen en onderglazuur aanbrengen, bakken op bisktemp., met waskrijtjes decoreren en eroverheen met pigment/onderglazuur penselen, hierover een transparant en opglazuren, bakken en dan hierop weer hierop nog lusters aanbrengen en als je dan nog niet helemaal gek bent ? Ik wel. :-)
    beantwoord
  • hahaha, geweldig, ik kan dus helemaal uit mijn dak gaan met kleur,....ja waarschijnlijk zie ik dan door de bomen het bos niet meer, maar ik hou wel van uitdaging!

    En ik snap wat je bedoelt met het type glazuur, dank je wel.
    beantwoord
  • Lucien,ik heb de tip 'dun transparant glazuren over geschilderd onderglazuur'van Vingerling.Deze tip stond 30 jaar geleden op hun glazuur emmertjes.

    Anne,wat ook leuk is om te proberen is majolica;je schildert nu onderglazuur op een ongebakken laag wit of transparant glazuur.

    Rob
    beantwoord
  • hoi Rob, majolica klinkt inderdaad ook erg goed in mijn oren.
    Wat mij vooral aanspreekt is de verschillende technieken te kunnen combineren en Majolica kan ik daar zeker in toepassen.

    Met het hun glazuren ga ik zeker proefjes maken.
    beantwoord
  • hoi allemaal,

    Wil je graag mooie kleuren dan is misschien het (kwast)onderglazuur van claybright een idee. Dit is een kant en klaar onderglazuur en er zijn heel veel kleuren. Je brengt het aan en hierovereen kan eigenlijk bijna direcht het transparant glazuur. Kijk op de site van www.Ibala.nl voor meer info.
    succes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.