ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Botz transparant glazuur en kleurpigmenten

Hallo, ik heb net m'n eerste lading rode aardewerk potjes (gedraaid) uit de oven. Ik heb een transparant glazuur van Botz (klein potje, kan ik met kwast opbrengen) en ik heb wat kleurpigmenten. Hoe of met wat maak ik de (poeder) kleurpigmenten aan? Doe ik dat met m'n transp. glazuur of met water? En wat is dan de verhouding? Kan ik vervolgens eerst een penseel tekening maken met de kleurpigmenten en hier daarna de transp. glazuur overheen kwasten of moet ik tussendoor bakken? En dan de laatste vraag...hoelang mag glazuur ongebakken op je biscuit scherf zitten? Of maakt het niet uit? Weer bedankt alvast! Gr, evelien
gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo Evelien,

    Je hebt best kans dat de rode potjes minder water absorberen dan wit aardewerk.Ik zou daarom met een glazuur medium schilderen zoals optapix.De kleur pigmenten maak je aan met wat water en medium op een geglazuurde tegel als palet.De eerste kwaststreken zou ik ook eerst op het palet doen.

    Wanneer de tekening/beschildering droog is kun je hieroverheen transparant glazuur kwasten,je hoeft de tekening niet apart te gaan inbakken.

    Je kunt je werk wegzetten en later bakken,dat maakt niet uit.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt Rob! Even nog een vraag, want dit is allemaal redelijk nieuw voor mij. Ik heb optapix nu niet in huis, wat gebeurt er zonder dit medium? En maak je dit alles aan op gevoel? Theelepeltje pigment poeder met wat druppels water (en optapix)? Is optapix een bindmiddel?
    Gr, evelien
    beantwoord
  • Evelien,optapix is een hulpstof voor glazuuraanmaak.
    In kleine hoeveelheden toegevoegd( 0,3 tot 1,2% )verhoogt het de viscositeit en verbeterd het de suspensie.Het werkt sterk lijmend.

    Voor kwastglazuren meng ik eerst wat optapix,b.v. ongeveer 10 gram, in een leeg groentepotje met water.Goed schudden en een tijdje laten staan en het ziet eruit als vloeibare lijm.Dan er wat van toevoegen aan glazuur poeder of pigment ,mengen en je hebt kwastglazuur.

    Als je scherf redelijk water absorbeert of je verf is dik genoeg kun je ook zonder medium schilderen.
    Het beste is om eerst wat testen te doen op proeftegeltjes.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.