ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren na 1180°C nog mogelijk?

Ik ga mijn oven stoken op 1180°c . Nu is er 1 werk wat eigenlijk biscuit moet gestookt worden (omdat ik het nadien nog wil glazuren) maar dan moet ik weer een tijdje wachten eer dat de oven vol zit dus vroeg ik mij af of het nog mogelijk is om dit werk (gemaakt uit witte gietklei) te glazuren ookal is het zo hoog gestookt.

grts Amy
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Amy,

    Men kan keramiek, bij wijze van spreken, meermaals bakken en glazuren, glazuur over glazuur.... wat wel een probleem kan zijn is dat de scherf zijn poreusheid kwijt is, dat wil zeggen dat het water nauwelijks binnendringt(opzuigt). Bij het glazuren van ruwbak is de werking: glazuurpoeder opgelost in water wordt door de scherf opgezogen en de poeder komt vast te zitten op de scherf. Als de scherf is dichtgesintert en dus geen of weinig water opneemt kan men enkele trucs gebruiken om toch het glazuur te doen plakken.
    tip 1: vewarm het werk in de oven tot boven de 150°C à 200°C, zo verdamt het water zeer snel bij het aanbrengen van glazuur en blijft de poeder plakken.
    tip 2: doe in je glazuur behangerslijm (of een snuifje Cmc), zeker niet te veel want dat kan vlekken geven.
    tip 3: van een keramiekfabriek "Structuur 68" in Den Haag, doe grof meel/bloem in je glazuur, "Structuur 68" gebruikte deze recept om op al geglazuurd werk nog een laag glazuur te leggen, maar op ongeglazuurd werk zal dat zeker ook werken.
    Veel keramiek plezier en succes.
    Grtz
    Domi
    beantwoord
  • Bedankt Domi!
    Manieren genoeg dus om het toch nog te glazuren :) Bij deze ga ik er niet mee wachten tot ik weer een biscuitstook kan doen.
    beantwoord
  • Nou Amy als je het werk bij een glazuurstook mee bakt is dat wel een probleem. Of volg je een biscuitprogramma tot 1180?
    beantwoord
  • Ik had gedacht aan een standaard programma dat in de oven staat. deze stijgt met 180°C per uur tot 400 graden, daarna gaat ie in zijne eigen tempo naar 1180°C. Dat lijkt me inderdaad wel snel. Het is maar een klein werkje van een doorsnede van 12 cm, een bolvorm, zou dit kapot springen bij zulk snel stoken?
    beantwoord
  • Dus geen biscuitstook Amy, ik zou het risico niet lopen, zeker niet als je er geglazuurd werk bij hebt staan.
    beantwoord
  • Ik heb het stookprogramma aangepast en wat langzamer gezet. Dat bleek makkelijker dan ik dacht :d
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.