ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren

Problemen met glazuren:
Ik heb een biscuitgebakken kop( 960) bewerkt met een oplossing van ballclay( 30 gr.) + 3 gr. mangaan + 11/2 gr. ijzeroxide; daarna met opl. van ballclay + 11/2 gr. rutiel; tenslotte bespoten met opl. glazuurpoeder( transparant) - dunne yoghurt- Gestookt op 1050 gr.
Resultaat: mager: grijs/bruine tinten op lichte ondergrond; kleur van lichte aarde; maar: geen glazuurlaag

Voor derde stook( ook op 1050gr.) kop bewerkt met opl. van ijzersulfaat( 100 gr. op 1 liter); op enkele plekken bewerking met opl. van mangaan( 10%); tenslotte weer met glazuuropl.( met spons);

Resultaat: in feite weing verschil; iets meer aangezette grijs/bruine tinten; mangaan wel goed zichtbaar: donkerbuine vlekken; maar: geen glazuurglans
Waar zou het aan liggen? temperatuur niet hoog genoeg? concentratie galzuuropl. niet in orde,. ( ik las in een recept: op 1 dl water( lijmwater; heb ik ook gebruikt) op 100 gr. glazuur( is dat niet erg veel??)

vr. groet,
Kees Ingelse
gevraagd

2 antwoorden

  • Kees,
    Heel deze mix met dit beetje "glazuurvormer" is blijkbaar niet voldoende om er een glazuur in te erkennen.
    - ofwel meer glazuur opbrengen
    - ofwel langet stoken
    - ofwel hoger stoken
    - ofwel alle vorige mogelijkheden samen.
    Water is van geen belang, zo lang dat het geen karnemelk of yoghurt-achtig mengsel is.
    beantwoord
  • Bedankt! Ik ga het proberen.

    Kees Ingelse
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.