ALGEMEEN > Ovens > Bovenlader of deurlader

Ik ben aan het uitkijken om een oven aan te schaffen en wil graag even horen wat de ervaringen zijn ivm een bovenlader of deurlader.

Zelf heb ik alleen nog maar met een deurlader gewerkt en deze is erg makkelijk in gebruik. Het nadeel is dat ze erg duur zijn.
Met de bovenlader zou ik het volume van de oven na een tijd kunnen vergroten door er een tussenring tussen te plaatsen.
Dat lijkt me dan weer een groot voordeel. Dan kan je klein beginnen en eventueel uitbreiden indien nodig.
Maar ik twijfel nog omwille van het gebruiksgemak.
Het zou gaan om het merk Rohde.
gevraagd

6 antwoorden

  • Verdiep je eens in Toma, denk dat je dan gemakkelijker kan beslissen. Ik heb zelf een bovenlader en een voorlader, de voorlader is van Toma, super! Heb hem speciaal op maat laten maken, het is een investering maar dan heb je ook wat. Hoop dat je er iets mee kan, groet,
    Marga
    beantwoord
  • Dag marga,
    Bedankt om je bevindingen te delen. De enige reden die ik heb om een bovenlader te kiezen zou zijn omdat ik dan in de toekomst kan uitbreiden met een tussenring.
    Ergonomisch gezien is een voorlader veel interessanter en practischer maar qua grootte ben je al snel beperkt als je klein wil beginnen...
    Ik heb de folders van Toma thuis en ze bieden inderdaad ook erg aantrekkelijk ovens.
    Zou ik je ook mogen vragen of je zou kiezen voor een oven met 3 zijdige elementen of 5 zijdige elementen?
    Ook daar zit een enorm prijsverschil in...
    Mitsy
    beantwoord
  • Mitsy, de spiralen van mijn oven lopen door in de deur, hierdoor krijg je toch een betere verdeling van de warmte. Ook liggen de spiralen in een groeve dus niet op de steen, volgens mij heeft Rhode dat wel. Als ze er op liggen is het risico groter dat je er aan komt met glazuur of weet ik niet wat en verliest ruimte. Wat mij ook opviel was dat de ruimte van de deuropening kleiner is als de binnenruimte van sommige ovens, daardoor heb je met inladen natuurlijk minder ruimte. Toma heeft dat niet. Een kleine oven (bovenlader) is natuurlijk altijd gemakkelijk als je niet veel te stoken hebt of je werk relatief klein is, maar mijn ervaring is dat het steeds groter wordt, of de oven te klein, ha,ha.
    beantwoord
  • Haha, Marga, inderdaad, naarmate je meer bezeten bent maak je ook meer en wil je wellicht ook een grotere oven hé.
    Ik maak relatief kleine werkjes en vermoed dat ik één à twee maal per week zal bakken. Ik experimenteer ook graag met vanalles dus als ik een grote oven heb, dan moet ik ook langer wachten tot ik voldoende heb om deze te vullen hé.
    Wat een goeie tip ivm de deuropening, daar had ik helemaal niet op gelet. Dank je!
    De spiralen van Rhode liggen ook in de groeven maar ze hebben 2 soorten ovens: met spiralen aan drie zijden en met vijf zijden. Ik neem aan dat die met vijf zijden de warmte beter verspreiden dus dat het ook gelijkmatiger zal stoken.
    beantwoord
  • Heb je al eens bij Keramik kraft in Aken gekeken? Hebben veel keus betreft Rohde. Staan geloof ik ook allemaal op de site
    beantwoord
  • Ik heb de folders via Robbelien verkregen en mijn Duits is niet zo goed dat ik alle info die ik wil ook echt wel ga verstaan. Misschien niet slecht om eens prijzen te vergelijken... Nogmaals bedankt! :)
    Intussen denk ik dat het een bovenlader zal worden. Het feit dat ik het volume op termijn kan vergroten heeft de doorslag gegeven. Ik vind dit eigenlijk revolutionair. :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.