ALGEMEEN > Ovens > 3-fasen oven energiekosten 600 euro/jr

Ik kreeg van de firma Stedin een brief met daarin de aankondiging dat er vanaf januari 2009 een nieuwe manier van berekening van energie leverantie voor krachtstroom gaat plaats vinden. Dat gaat me per jaar ca. 600 euro extra kosten. Voor deze oven moet je dus gewoon betalen voor het bezit van een aansluiting, die in ons geval al 30 jaar geleden is aangelegd, en waarvoor de infrastructuur nauwelijks extra belast wordt, gezien de zeer lage gebruiksfrequentie ( minder dan 10 keer per jaar) terwijl we ook altijd in het nachttarief stoken.
Zijn er meer mensen die op deze manier gedupeerd worden en een hobby op zo'n manier de das om gedaan zien worden??

Iets om naar Den Haag te gaan lobbyen??

Graag reacties en of tips....
gevraagd

12 antwoorden

  • Volgens dit stukje uit BN de Stem schijnt het nogal mee te vallen Ida


    ETTEN-LEUR - In de wijk Schoenmakershoek maken sommige bewoners zich zorgen over de hoogte van de energierekening in 2009. Door de invoering van het zogenaamde capaciteitstarief vrezen gebruikers van een warmtepomp dat er fors meer betaald moet worden voor de krachtstroom waarmee de warmtepomp wordt aangedreven.

    Voor de hoogte van het capaciteitstarief, een vaste vergoeding voor het transport van elektriciteit, wordt vanaf 1 januari gekeken naar het type elektriciteitsaansluiting in huis en dat kan in sommige gevallen nadelig uitpakken.

    Wie bijvoorbeeld krachtstroom heeft, zoals alle achthonderd nieuwbouwwoningen in Schoenmakershoek, moet structureel meer gaan betalen. Daar staat echter wel iets tegenover. Navraag bij het ministerie leert dat de maatregel 'in principe' kostenneutraal moet worden uitgevoerd. Volgens Cor de Ruijter, woordvoerder van energieleverancier Eneco, zullen de meeste mensen het verschil op de rekening niet eens merken, omdat het capaciteitstarief in de plaats is gekomen voor de post 'geschatte kosten transport'. Bovendien blijkt uit cijfers van het ministerie dat de teruggave van de energiebelasting voor iedereen wordt opgetrokken van 199 tot 318 euro per jaar. Op deze manier worden de meeste huishoudens, ook degenen met krachtstroom, gecompenseerd.

    Toch zijn er nog steeds krachtstroomgebruikers waarbij de nieuwe regeling negatief kan uitpakken. Dat geldt dan voor huishoudens die een aansluiting hebben van drie keer vijftig ampère of meer. Vaak is dat het geval in kleine appartementencomplexen met een lift. Minister Van der Hoeven bekijkt of ook deze groep mensen gecompenseerd kan worden. Directeur Karo van Dongen van de Woonstichting Etten-Leur is er niet helemaal gerust op. "De minister heeft gezegd dat ze mensen met een koophuis gaat compenseren, maar wat betekent het voor huurders? Ik wil precies weten wat de effecten zijn van deze maatregel." Het ministerie van Economische Zaken voert het capaciteitstarief in om de energierekening overzichtelijker te maken. Overstappen naar een andere leverancier moet zo makkelijker worden.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Ida,
    Ook ik ben ernstig benadeeld. Zonder dat wij zijn geinformeerd heeft de overheid besloten dat betaald moeten worden voor de aansluitcapacteit van een woning. In het verleden werd per kWh betaald wat feitelijk veel eerlijker is, je betaald immers naar gebruik. In maart 2010 kregen wij de rekening van Essent. Wij verwachten, op dat moment nog in onwetendheid, zeker 600 euro terug te krijgen. Wij moesten echter 900 euro bij betalen. Dat was schrikken! Nadere bestudering van de specificatie gaf aan dat ik 2,5965 €/dag (zonder BTW) moeten betalen alleen voor de aansluiting. Willen we kiet spelen met het gebruik van nachtstroom en op basis van de capaciteit dan zouden we bijna 50.000 kWh op jaarbasis moeten verbruiken. Dat is dus onmogelijk met mijn keramiekoven. Aangezien ik ongeveer 60 maal per jaar stook kan ik niet anders dan deze extra kosten in rekening bij mijn (14) cursisten brengen dus ongeveer 15 € per stook extra. Ik vrees dat daardoor een aantal cursisten zullen afhaken. Een mogelijke optie is te kiezen voor een oven met een lager vermogen en dus mogelijk een lagere capaciteit, echter dat betekent dat de oven in formaat kleiner zal zijn en dus geen grote stukken meer kunnen worden gebakken. Met een kleinere oven moet dan ook vaker gestookt worden. Ik heb firma's gevraagd of ik mijn oven bij hen kan inruilen voor een kleinere. Dat is dus onmogelijk omdat ovens met een hogere aansluitcapaciteit niet meer in de markt liggen. Ik vrees dat ik moet stoppen met mijn atelier en galerie.
    beantwoord
  • Ha Monica
    Heel vervelend het beeld dat je schetst. Ik hoop dat t niet gebeurd. Ik ben er zelf redelijk uit gekomen. Het blijkt nl dat niet alle krachtsstroomapparaten dat ook feitelijk nodig hebben. Ik ben met de installateur die ooit mijn krachtstroom heeft geïnstalleerd gaan bellen. Hij heeft een advies (of hoe je t wilt noemen) gegeven. Omdat ik de oven op een aparte groep staat en de rest van mijn installatie nogal nieuw en overgedimensioneerd is, ben ik van krachtstroom overgestapt op 3* 35. Dat heb ik vervolgens aangevraagd bij Stedin (Eneco) en daar draai ik nu op. Ik moet oppassen met gebruik van heel veel stroomvragende apparaten als ik aan het bakken ga, maar ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. (Net in december is eea overgezet, dus heb nog niet heel veel ervaring. )

    Laat er dus eerst naar kijken door iemand die verstand heeft van stroom. Een vriendin van mij die hetzelfde wilde kreeg bij hetzelfde installatiebedrijf 0 op t rekest omdat ze een keer door iemand aansprakelijk waren gesteld toen t fout ging.

    Mocht je preciezer willen weten dan geef je maar een seintje
    succes Ida
    beantwoord
  • Monica en Ida, zijn dit ook kosten die een andere elekr.leverancier aanrekend in NL ? Enkele jaren geleden had ik ook Essent, maar heb die buiten gesodemietert. Er is toch vrije energiemarkt ?
    beantwoord
  • Hallo Ida bedankt voor je reactie. Echter voor 3 x 35 A betaal je wel ongeveer 1,72 euro per dag. Op jaarbasis is dat met BTW ongeveer 750 euro. Met nachtstroom a 0,0234 ct/kWh (prijs 2008) transportkosten elektriciteit zou op jaarbasis kiet worden gespeeld indien je 32000 kWh verstookt. Haal je dat met jouw oven? Ik kan mij dat niet voorstellen. Al met al ben je toch veel duurder uit!
    beantwoord
  • Er is een vrije markt voor de levering van energie echter niet voor de netwerkkosten die wordt door de overheid bepaald die daarmee voor zichzelf, zonder dat veel mensen daar weet van hebben omdat ze niet daarover van te voren zijn geinformeerd, een nieuwe melkkoe heeft gecreeerd.
    beantwoord
  • Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar wat ik niet snap is waarom je je hier al niet een jaar geleden druk over maakte. Toen werd t al bekend gemaakt.
    volgens mij klopt je verhaal niet mbt de melkkoe.
    Stedin (dochter van eneco en zo heeft elke maatschappij er tegenwoordig wat dochters en zonen bijgekregen) is degene die het capaciteitstarief int. De overheid is akkoord gegaan met deze wijze van vrije markt.

    Verder leef ik in de veronderstelling dat ik nu in het gewone tarief zit voor stroomverbruik en geen idee hoe je aan die dagprijs komt. Ik zal er nog eens naar kijken.

    Mochten er meer mensen ervaring hebben is dat wel prettig om hier te delen en over en weer te leren, toch??
    beantwoord
  • Helaas is de compensatie voor zowel 3x25A, 3x35A en 3x50A middels teruggave energiebelasting hetzelfde.
    Is er sprake van een capaciteit van 3x25A dan speel je kiet t.o.v. 2008 als er sprake is van een verbruik van 5100 kWh in 2009.
    Is er sprake van een capaciteit van 3x35A dan speel je kiet t.o.v. 2008 als er sprake is van een verbruik van 36400 kWh in 2009.
    Is er sprake van een capaciteit van 3x50A dan speel je kiet t.o.v. 2008 als er sprake is van een verbruik van 63800 kWh in 2009.

    Het eerste voorbeeld kan haalbaar zijn als wekelijks wordt gestookt.
    De laatste twee voorbeelden zijn met een gewone krachtstroomoven voor de meeste mensen onhaalbaar zijn.

    Hoezo compensatie???
    beantwoord
  • Een jaar geleden was dat ons niet door Essent bekent gemaakt want dan had ik zeker een poging ondernomen de capaciteit te verlagen. Ik ben in mijn kennissenkring (in Limburg) nagegaan of bij hen de tariefwijziging bekent was. Ook bij hen was dat niet bekent, zelfs niet bij diegene die alle foldertjes van Eneco heeft bewaard.
    beantwoord
  • Onze netwerkbeheerder in Drenthe is Enexis, voorheen Essent. Ik betaalde voor een 3 x 50 aansluiting 946 euro per jaar. Door gebruik te maken van de zgn. coulance regeling kon ik deze aansluitwaarde laten verlagen tot 3x40 voor 50 euro. De gewone prijs hiervoor is 150 euro. De 3x40 aansluiting wordt door Enexis beschouwd als 3x35. Mijn rekening ging terug naar 631 euro. Een besparing op jaarbasis van 315 euro. Ook werd een restitutie gegeven tot en met januari 2009. Toch mooi meegenomen. De coulance regeling is tot en met april 2010 van kracht. Doe er je voordeel mee!
    beantwoord
  • Lucien, in Nederland maken we de zaken het liefst ingewikkelder en kostbaarder dan noodzakelijk. De vrije energiemarkt betekent dat je een netwerkbeheerder hebt, en een energieleverancier. Dus welke energieboer je ook in de arm neemt je zit vast aan je netwerkbeheerder.
    beantwoord
  • Nu ja, in België werken deze energieleveranciers ook met een netwerkbeheerder. Blijkbaar is er wel nog een verschil in wijze van factureren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.