ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > weggebrand

Ik heb een werkstuk met een reliëf na de biscuitstook eerst met een poederglazuur op loodbasis voorzien.Toen weer een keer gebakken op biscuittemperatuur.Het beeld daarna ingewassen met een sinterengobe om het reliëf te benadrukken echter na de glazuurstook op 1050 gr.is er geen kleur te zien in het reliëf,op een enkel plekje na .Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Recept gekocht poederglazuur loodhoudend weet ik niet maar het is parlemoer wit EG 774E Keramikos
De sinterengobe is een eigen mengsel,ooit eerder gebruikt :
westerwalder 35%
kaolien 35%
ijzerrood 10%
calciumboraat30%
vermengt met tyloselijmwater.

groetjes
gevraagd

3 antwoorden

  • Sonja een sinterengobe is toch niet bedoeld om over een glazuur te zetten? De bedoeling ervan is om bv. een werk dat biscuit gestookt is een engobelaag te geven zoals je zou doen bij een gewoon engobe op leerharde klei. Ik neem aan het ijzer na inwassen zo minimaal is dat je er inderdaad in het glazuur niet veel meer van terug ziet. Je hebt ahw een glazuur aangebracht met een klein beetje ijzer. Misschien beter je werk een oxide wash geven en daarna glazuren om het relief te benadrukken.
    beantwoord
  • Sonja,om een relief of een s'grafitto contrast te geven was ik een donker pigment in wanneer het werkstuk leerhard is, en dan gevolgd door een transparant glazuur.Het pigment zakt makkelijk naar de diepere plaatsen en geeft zo het werk 'schaduw'.

    Een voorbeeld heb ik staan in de discussie 'stempel om werk te markeren';

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=14381

    De reden waarom je geen kleur ziet op jouw werkstuk kan zijn omdat de engobe te dun is aangebracht ,of te weinig pigment bevat.Een parlemoer effect is eventueel ook aan te brengen later met luster.

    Rob
    beantwoord
  • Ik heb eerst de poederglazuur (dekkende glazuur) aangebracht omdat deze ook op een ander bijbehorend deel van het werkstuk was aangebracht. Dat deel van het werkstuk had ik heel glad afgewerkt terwijl dit deel een reliëf heeft. Nu weet ik niet hoe ik het anders zou moeten doen dan eerst het werk voorzien van de dekkende poederglazuur, biscuit bakken en het dan in te wassen, daarna stoken naar gewenste glazuurtemperatuur. Volgens mijn lerares moet het kunnen om een sinterengobe te gebruiken. Ik denk dat het mogelijk toch inderdaad één van de redenen is die hierboven worden aangegeven.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.