ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur en steengoedklei

Moet steengoed klei langer gebakken worden als het gaat om werkstukken van vaasjes en dergelijke?

en kun je op steengoed kwastglazuur gebruiken, of moet dat echt met steengoed glazuur..

gevraagd

4 antwoorden

  • Dag Jose,
    Steengoedklei moet op een hogere temperatuur worden afgebakken tijdens de glazuurstook.
    1240 1280 C
    Het duurt meestal iets langer voordat de oven die temperatuur bereikt. (dat hoeft niet als de oven voldoende capaciteit heeft)
    Op steengoedtemperatuur moet je ook glazuren gebruiken die op die temperatuur uitsmelten. Dus steengoedglazuren.
    Er zijn ook kwastglazuren voor steengoed
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Bedankt voor het antwoord..

    Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om gewone botz kwastglazuren te gebruiken op steengoed?
    Het steengoed is al op de juiste temperatuur gestookt.

    Of moet steengoed direct geglazuurd worden voor de stook?

    Groet,

    Jose
    beantwoord
  • Ik heb dat zelf wel gedaan hoor. Ging prima. (Maar misschien had ik geluk ;-)
    beantwoord
  • Hallo Jose,

    de steengoedklei die ik gebruik ( creaton 254 ) heeft een afbaktemperatuur tussen de 1000 en 1300 graden en daar kan je zonder enkel probleem botz kwastglazuur op gebruiken.
    Maar dat geld overigens voor alle glazuren waar 1020 - 1080 op staat.
    zelf heb ik nooit begrepen waarom dat niet zou kunnen.
    Wel is het zo dat ...maar dat kunnen anderen beter uitleggen ...het voor gebruiksgoed beter is een op hogere temperatuur te bakken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.