ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > gebruik oxyde

Er zijn zoveel oxydes, maar wie weet er welke kleuren er uit de oxydes tevoorschijn komen. Is er misschien een boek te verkrijgen???
Ik weet b.v. dat cobalt blauw effecten geeft, maar wat gebeurt er met tin of nikkel??? Waar kun je dit terugvinden.
Wie kan mij helpen???
Bedankt alvast.
gevraagd

5 antwoorden

  • het beste is om eens de bibliotheek te bezoeken Jacqueline.
    Daar zijn meestal een aantal boeken beschikbaar die over keramische glazuren gaan.
    Zo maar en boek aanschaffen kan al snel tot een grote teleurstelling leiden.
    Zoeken op internet is ook een mogelijkheid.
    dit forum is een reusachtige bron van kennis.
    Veel kleurende oxides zijn er eigenlijk niet eens maar een combinatie van die oxides leveren wel talloze kleurschakeringen op.
    Een voorbeeld

    Chroomoxide is een groene kleurstof
    Doe je in die glazuur zinkoxide dan krijg je bruin
    Met tinoxide rose tot paars maar daar mag dan weer beslist geen zinkoxide in zitten omdat dan de kleurende werking verdwijnt.

    Nikkeloxide (krijg je groen mee)wordt niet vaak als zelfstandige kleurstof gebruikt maar meer ter ondersteuning van andere kleuren nikkel "vergrijsd" doorgaans
    Tinoxide is een dekkingsmiddel die maakt een glazuur ondoorschijnend (opaak) evenals zirkoonoxide.
    titaandioxide doet dat ook maar geeft geel tot bruine verkleuringen als je te veel titaan gebruikt.
    voorts is er ijzeroxide voor geel tot bruin
    koper voor groen en turkoois of rood in reducerende atmosfeer.
    Mangaanoxide voor bruin en paars.
    Ander kleurende oxides zijn te schadelijk om zo te gebruiken en daar worden dan ook pigmenten van gemaakt die in de handel te koop zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Dank voor je reaktie.
    Weet je toevallig een naam van een boek of auteur????
    Bedankt alvast.
    Jacqueline
    beantwoord
  • Er zijn veel boeken geschreven op dit gebied Jacqueline
    De meesten zijn niet in de nederlandse taal.

    Glazuren van F.Wesseling
    Glazuren van Joaquim Chavarria uitgever Cantecleer
    Handboek glazuren van David Green

    Dit zijn de boeken die ik bezit in het nederlands.
    Voorts een groot aantal boeken over pottenbakken in het algemeen.
    Daarin worden ook vaak glazuren behandeld.

    Kijk eens op de site van Keramikos of Ve-Ka of een van de andere adverteeders op deze site voor boeken die nog in de handel zijn.

    Duitse en engelstaige boeken zijn er ook genoeg.

    Werner Lehnhauser en Rolf Matthes zijn goede duitse auteurs.
    Emmanuel Cooper Bernhard Leach en Kenneth Clark zijn o.a. goede engelse auteurs.

    Dit zijn maar een paar namen maar er is een veelvoud van dus even zoeken en je hebt een hele rits aan boeken.

    succes met je zoektocht

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Jacqueline.

    Zoals met zoveel wat met keramiek te maken heeft zijn proefplaatjes toch HET middel om meer te weten te komen met waar je mee bezig bent.Oxydes reageren verschillend op of in verschillende glazuren of temperaturen,je kan daarom nooit vooruit zeggen wat het wordt,daar moet je wel even de moeite voor doen.

    Waar ikzelf veel plezier van heb is het boek; glazuurgids voor de pottenbakker van Christine Constant&Steve Ogden. Per oxyde wordt aangegeven wat het kan worden als je hun samenstelling van glazuur of temperatuur zou gebruiken maar ik heb daardoor met mijn eigen glazuren en temperatuur al verschillende leuke glazuren ontdekt.Je moet gewoon dingen uit proberen en goed luisteren naar anderen als die hun recept door willen geven of adviezen.Probeer bij iedere glazuurstook die ik doe toch een proevenreeks mee te bakken,soms is het niets maar soms is het net die proef die je niet verwacht maar toch Het is.

    Wat ook een leuk boekje is; het glazuurboek van Forte uitgevers.
    Volgens mij zijn deze 2 boekjes nog via de Slegte te krijgen of via Keramikos?

    Begin gewoon met de dingen die je snapt,heb zelf ook ondervonden dat je soms teveel wilt en uiteindelijk heb je misschien een leuk glazuur maar weet je niet meer hoe het ontstaan is en je hebt een hoop grondstoffen gekocht die je dan toch niet meer gebruikt.....Veel uitproberen,goed bijhouden wat je doet en noteren en gewoon durven,zo zijn anderen tenslotte ook begonnen die nu heel veel ervaring en kennis hebben.

    Veel succes, Caroline
    beantwoord
  • Caroline, heel erg bedankt voor je snelle reaktie, ik heb ondertussen al flink wat proefplaatjes gemaakt en ga deze ook glazuren om eea te weten te komen. Het is natuurlijk wel zo dat je ongeveer de rest van je leven proefplaatjes aan het maken bent, als je dat mee doet tijdens een glazuurstook, de mogelijkheden zijn zooooo ontzettend groot. Dus een beetje info van anderen en boeken is ook heel belangrijk. Ik ga de boeken proberen te vinden.
    grtn Jacq
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.