ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > hoe oxiden inwassen

hallo,

ik heb al regelmatig gehoord over het inwassen van oxiden.
hoe gaat dit te werk?
is dit het oplengen met water en dan je werk instrijken met penseel? percentages vergelijkbaar met toevoegen aan glazuur?
gebeurt dit voor de biscuitbak?
kan dit nadien met een transparantglazuurbehandeld en gebakken worden?

alvast bedankt voor jullie reacties
www.bloggen.be/bartenvero1
gevraagd

7 antwoorden

  • Hallo Vero,

    "Inwassen" van kleurvormende oxydes doet men op biscuit-gebakken scherf. Het volstaat met de gewenste oxyde met water aan te lengen als zou u iets willen beitsen. Dus wel een stuk meer water toevoegen dan wanneer u glazuur aanmaakt. U kunt deze "beits" gemakkelijk aanbrengen met een dikke kwast. Nadien kunt u met een vochtige spons over het werkstuk gaan om het overtollige oxyde weg te "wassen". Wat rest is een soort patina die u naar believen licht of donker achterlaat. Hierover kunt u nog een glazuur overzetten, maar is niet noodzakelijk. Wel zeker opnieuw bakken op aardewerk-of steengoed-temperatuur. Let wel: de patina zal steeds donker van kleur zijn. Als u er geen glazuur over zet, is het zinloos cobaltoxyde te gebruiken. De kleur van het oxyde komt maar vrij bij smelting, wat in zijn zuivere vorm niet gebeurd. Daarom werkt men meestal met mangaan- , ijzer- of koperoxyde, wat goedkoper is.
    beantwoord
  • Cobaltoxide kleurt wel degelijk met alleen inwassen,
    het wordt dan juist een heel mooie warme kleur en niet zo hard als met glazuur erover.
    beantwoord
  • Jose,
    Ik veronderstel dat u dan werkt met witbakkende klei op steengoedtemperatuur ? En iemand met de vraag:"wat is inwassen" ga ik cobalt niet aanraden om mee te beginnen, gezien ik er ook van uit ga dat 90% op aardewerktemperatuur werkt en de voorkeur geeft aan rood of donkerbakkende klei.
    beantwoord
  • Wat zeker mijns inziens de moeite waard is,is om in te wassen op een leerhard ongebakken werkstuk, in plaats van op biscuit.Men schildert nu op een oplosbare laag klei ,wat nieuwe kreatieve mogelijkheden biedt zoals het relief schilderen en het mengen van klei en kleur.

    Het is echter wel wat moeilijker omdat bij te veel water gebruik het werkstuk oplost.

    Rob
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    bedankt voor de info.
    ik ga de verschillende werkwijzes zeker eens proberen!

    groetjes,

    vero
    beantwoord
  • Jose en rob ook jullie zijn bedankt natuurlijk!
    ik moet nu eventjes mijn weg vinden hier op de site....

    alvast bedankt!

    vero
    www.bloggen.be/bartenvero1
    beantwoord
  • Vero, een mooie bruine patina is:

    2 lepels rood ijzer oxide
    1 lepel gele oker
    1 lepel rutiel
    1 theelepel cobalt carbonaat
    4 1/2 lepel gerstley boraat

    (oud recept dat lepelen, maar goed)

    gelijke delen volume/water vermengen. Op biscuit gestookt werk borstelen, met vochtige spons afvegen. Kan ook gebruikt worden onder transparant glazuur. Stoken cone 5, elektrische oven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.