ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kristalliseren van bewaard glazuur

Een glazuur dat enkele jaren heeft gestaan pas opnieuw gebruikt. Er was kristallisatie in de glazuurvloeistof opgetreden maar dat heb ik niet opnieuw gezeefd: het gaf een geweldig effect.
Kan de calcium borat fritte of zinkoxyde in het glazuur die kristallisatie hebben veroorzaakt en hoe kan ik nu kristallisatie in een glazuur bevorderen anders dan het jaren te laten staan?
gevraagd

5 antwoorden

  • Lex,
    Ik denk dat het zinkoxyde in uw glazuursamenstelling de bron is voor dit kristallisatie-effect. Door een tijdje dit mengsel niet te hebben gebruikt, is de fritte wat uitgeloogd en zich met het zinkoxyde gaan verbinden. U kan dit ook versnellen door in het glazuur een beetje magnesiumsulfaat te mengen. U moet dit ook wel de tijd geven om te kunnen uitkristalliseren. Wel af en toe een roeren, of u krijgt supergrote kristallen, wat niet de bedoeling kan zijn. In elk geval zal Zirkon (willemiet, zirkoonsilicaat) dit proces bevorderen. Na het uitsmelten: zeer langzaam afkoelen. Om een instant kristal-effect te krijgen kunt u enkel via een "kristal-glazuur" en bijhorende stookcurve, denk ik.
    beantwoord
  • Dank voor uw reactie en tips. Het gaat me alleen om kristallisatie in het mengsel zelf, zodat het met enige moeite de spuit uit komt. Op de scherf, na de gladbrand, uit die kristallisatie zich als een kievits-ei effect.
    beantwoord
  • Correctie: zirkoonsilicaat moet zijn: zinksilicaat!(willemiet) sorry :-) is nog vroeg in de morgen.
    beantwoord
  • Zo had ik het ook begrepen, Lex.
    Zouten lossen eerst op in water en gaan zich dan rond hun "favoriete" mineralen uitkristalliseren. Meestal tot ergernis, maar blijkbaar voor u zeer welkom. Magnesiumsulfaat (ook gekend als engels zout ) gaat zich bij voorkeur nestelen rond aluminiumoxyde of zinkoxyde. Calciumsilicaat heeft ook iets met "zouten". magnesiumsulfaat kan na 1 jaar zo grote kristallen vormen in het glazuur dat u ze als press papier kunt gebruiken. ( zelf meegemaakt, dat van die kristallen, niet van de press-papier :-) ). Wat die kristallen in het uitsmelten doen, is het omliggend glazuur extra laten uitsmelten, intenser en vollediger dan zijn omgeving. In een maglazuur is dit zeer duidelijk. Best toch eerst het glazuur door een grof zeef halen en een bovenlader-spuit gebruiken.
    beantwoord
  • Lucien, ik ga ze allemaal proberen!
    Dank en groet, Lex Dierssen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.