ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glans

Een steengoedglazuur met het volgende recept:

50 kaliveldspaat
20 kwarts
15 krijt
10 zinkoxyde
5 kaolin
+ 10 % tinoxyde

geeft bij 1240 graden op porselein een mooi resultaat maar op steengoed lijkt er een heel klein korreltje in te zitten. Op zich niet zo erg maar als ik hier glansgoud transfers op verwerk worden ze matgoud in plaats van glanzend goud.
Zeven door een fijne zeef heeft het resultaat niet veranderd. Kan ik iets veranderen aan het glazuur waardoor het glazuur nog glanzender wordt? Of heeft iemand nog een goed glazuurrecept voor steengoed met een super glanzend wit resultaat? Alvast bedankt.
gevraagd

5 antwoorden

  • Mieke,

    Ik denk als u dit glzuur iets hoger gaat stoken, het probleem zal opgelost zijn. Het zou ook kunnen als u een steengoedklei met iets lager sinterpunt kiest, dit ook een optie is.
    Probeer eens volgende alternatief recept:

    op basis van TIN oxyde:
    K veldspaat 36,4
    Kwarts 27,3
    Krijt 18,2
    Kaolien 9,1
    Dolomiet 9
    Tinoxyde 6

    op basis van ZIRKOON oxyde
    N veldspaat 40
    Kwarts 22,3
    Wollastoniet 21,3
    Kaolien 7,2
    Magnesiumcarb. 3,5
    Bariumcarb. 3,4
    Zinkoxyde 2,3
    Zirkoonoxyde 10

    Als deze recepten niet 100% voldoen, laat het me weten.
    beantwoord
  • Mieke,

    Nog enkele basisrecepten die in dezelfde lijn liggen:

    K veldspaat 32,4
    Kwarts 27,9
    Krijt 12,6
    Zirkon 10
    Kaolien 10,8
    Talk 6,3

    K veldspaat 24,5
    Kwarts 42,5
    Zirkon 12,7
    Kaolien 17,9
    Zinkoxyde 2,5

    K veldspaat 47,2
    Kwarts 24,5
    Krijt 9,4
    Kaolien 9,5
    Zinkoxyde 9,4

    Succes ermee.
    beantwoord
  • Dank je Lucien, ik ga er mee aan de slag.

    Met vriendelijke groet,

    Mieke Meijer
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Ik heb 4 van de 5 recepten uitgeprobeerd.
    De eerste uit de rij gaf een vergelijkbaar resultaat met het recept dat ik al had.
    Voor het 2e recept had ik niet de grondstoffen in huis dus deze heb ik nog niet getest.
    Het 3e recept gaf het meest dekkende resultaat en was ook helder wit.
    Het 4e recept gaf een extreem mat resultaat, was dat de bedoeling?
    Het 5e recept was niet zo'n succes, het resultaat was totaal niet dekkend maar transparant met witte kristalletjes.
    Ik moet nog uitproberen hoe de transfers zich er op gedragen, feit blijft dat kant en klare glazuren toch nog net iets meer glanzen dan eigen gemaakte glazuren. Enig idee waar dit aan ligt?

    Met vriendelijke groet,

    Mieke Meijer
    beantwoord
  • Kant en klare glazuren worden pas op de markt gebracht na een reeks van testen en lichte wijzigingen tot ze voldoen aan een groot marktsigment. Hoeveel testen hebt u met deze recepten gemaakt ? Een kleine wijziging kan reeds het beoogde resultaat geven. U hebt 4 recepten uitgetest waarvan er eentje bingo. Dit is een verbluffend goed resultaat, naar mijn mening. Iets hoger stoken, ietje meer tinoxyde, ietje meer kwarts, of net iets minder. Wat bij de een werkt, werkt nog niet bij de andere. Voor Zirkon hebt u toch zirkoonsilicaat begrepen, niet ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.