ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > transparant glazuur toevoegen

Wie kan mij helpen met het volgende "probleem" Mijn koopglazuur pastelgroen aardewerkglazuur blijkt wel heel erg mat te zijn .Kan ik nu straffeloos tranparant glansglazuur (GG 200-F, 1020-1200 graden) toevoegen om een meer zijdeglanseffekt te krijgen,of zijn er andere en of betere methoden
b.v.d.alfons
gevraagd

5 antwoorden

  • Gewoon proberen op een proefplaatje Alfons
    Er kunnen in de GG200 stoffen zitten die de kleur be invloeden.
    Wat hoger stoken of aan het eind van het stookproces er wat langer over doen om de eindtemperatuur te bereiken kan ook een oplossing zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Ik sluit me bij het antwoord van Frans aan,Alfons.Een proefplaatje en met een kleine hoeveelheid experimenteren.

    Het hangt natuurlijk van de temperatuur af waarop je bakt ,maar een loodfritte toevoegen kan ook een optie zijn.Dit werkt zeker sterk glans verhogend.

    Het nadeel kan zijn bij een wat groter deel fritte dat de kleur transparanter wordt en gaat verbleken.

    Rob
    beantwoord
  • dank voor jullie tips en adviezen.Ik heb een proefplaatje gemaakt met half groen glazuur,half transparant,maar mijn oven is nog niet vol,dus weet nog geen resultaat.
    Rob,in welke verhouding kan ik loodfritte toevoegen en ik bak tussen de 1020 en 1060 graden.
    vr.gr
    alfons
    beantwoord
  • Je kan bijvoorbeeld 1 gram droge fritte op 20 gram droog glazuur(denk aan een stofmasker)bijmengen,dat is 5%.Mogelijk dat je met minder al meer glans hebt.

    Je kan wel tot 30% bijmengen,dat hangt van het glazuur af.Ik zou meerdere proefplaatjes maken.

    Rob
    beantwoord
  • Beste Rob,
    Dank voor je hulp en adviezen. Ik ga experimenteren.
    Vriendelijke groet.
    Alfons
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.