ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Luchtbellen in glazuur

Ik heb vandaag m'n oven uitgeladen en werd er niet blij van. Verschillende schalen hebben luchtbellen/blaasjes in het glazuur.
De schalen zijn gedraaid met creaton 254, draaiklei. Buisquit stook bij 1040, transparant glazuur van Welte KGG-26 1120-1160 gestookt op 1150 30 minuten pendelen.
Het vreemde is dat twee schalen van bijna gelijke groote, op dezelfde dag gedraaid, samen gestookt, na elkaar gespoten met zelfde glazuur, naast elkaar in de oven, er bij de ene geen luchtbellen te zien zijn en de andere helemaal vol zit. Met name aan de binnenkant is het erg. Aan de buitenkant zit dezelfde glazuur met wat cobalt en chroom, dat is helemaal goed gegaan.
Snapt iemand hier iets van? Ik zou het graag weten en ook ofd er nog iets aan te doen is.

Groet Astrid

5 antwoorden

  • Ja,vervelend dergelijke dingen, Astrid
    Vooral als je niet weet waar het aan kan liggen.
    Heb je al meer deze glazuur gebruikt?
    Kan het zijn dat je de ene schaal dikker hebt gespoten aan de binnenkant?
    Je hebt de schalen na elkaar gespoten.
    Als er veel tijd tussen zat is het mogelijk dat de glazuur in je spuit is gaan zakken (zware stoffen in de glazuur zakken het eerst naar de bodem)en zodoende niet goed gemengd was toen je de tweede schaal spoot.
    Hoe dikker de glazuurlaag hoe meer kans op glazuurfouten
    Tot aan het einde van de stook ontsnappen er nog allerlei gassen die blaasjes vormen in de glazuur.
    De pendeltijd zorgt er o.a. voor dat die blaasjes mooi kunnen uitvloeien.
    Iets minder hoog stoken en een langere pendeltijd geeft het glazuur de kans om beter uit te vloeien.
    Een dun laagje glazuur over de blaasjes en overbakken is te proberen Astrid

    Frans
    beantwoord
  • Astrid,
    U zegt wel hoe lang de pendeltijd was, maar in hoeveel tijd bent u naar de maximum temperatuur gegaan? Met dit type glazuren is het raadzaam niet sneller te stijgen dan 150°C/uur. Pendelen is eigenlijk een tijd vol maken en is niet nodig als de tijd in relatie tot de temperatuur reeds vol gemaakt is. Indien u met een onderlader-spuit werkt, kan Frans best gelijk hebben. Dit probleem stelt zich evenwel niet met een bovenlader-spuit.
    beantwoord
  • Dank voor je antwoord. Ik heb dit glazuur nog niet eerder gebruikt. Er zat weinig tijd tussen het spuiten door en ik roer het glazuur nog geregeld om tijdens het spuiten.
    Ik zal een langere pendeltijd aanhouden. Wat adviseer je, 45 minuten? een uur? En wat is het verschil zou ik het geheel een graad of 20 lager stoken?
    Ik vind 1150 op zich prettig omdat de scherf dan wat steviger is maar vanaf welke temperatuur heeft de scherf al deze sterkte., weet je dat?
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Ik weet niet in hoeveel tijd de oven de eindtemperatuur haald. Ik kan met mijn regelaar maar 1 tussenstap aangeven, daarna gaat hij vol door naar de eindtemperatuur.
    Wellicht is het de moeite om te investeren in een regelaar met meerdere stappen. Ik vind dit zelf nl wat beperkt.
    Maar ik ga kijken of ik een instelling kan uitpluizen waarbij het langzaam gaat.
    Dank
    beantwoord
  • Astrid,
    U kan ondertussen met deze regelaar nagaan hoelang de stooktijd duurt. Voor een "gezonde" stook heeft u voor 1150°C ongeveer 8 uur nodig in totaal. Als u langer gaat pendelen op de max. temperatuur, moet u ook de eindtemperatuur verlagen. Ik denk dat u nu reeds te lang op 1150°C hebt gependeld en dat hiedoor enkel het glazuur te lang onderhevig geweest is op zijn max. temperatuur. Samengevat: Snel naar de max.temperatuur = langer pendelen. Langzamer stoken = kortere tijd pendelen. Pendelen wanneer het glazuur reeds op zijn top-temperatuur is, kan problemen geven. Zeker als het glazuur er dikjes op zit en de gassen zich door een dikke glazuurlaag moeten naar buiten wurmen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.